Gå til innhold

Tråden for klassisk musikk


Freqtal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ah Shostakovich er kongen av 1900 tallet!

 

Hvordan han har klart å bevare formen fra tidligere tider, men samtidig tilført sitt helt egne tonespråk er bare fantastisk.

 

 

2:25 og ut er som hentet rett ut fra en eller annen Spielberg film.

Haha! Tenkte akkurat å poste den symfonien. Har spilt den selv. :!:

Men liker denne inspillingen bedre

 

Nei nei nei... All respekt for Bernstein og Mravinsky men dette er den eneste innspillingen som gjelder for min del:

 

Se filmen hos Youtube

 

Her stemmer tempoer, frasering og dynamikk hele veien. Bernstein sin går alt for fort på slutten blant annet.

 

Ellers er det påfallende å høre hvor mye amerikanske filmmusikk-komponister generelt (og John Williams spesielt) har hentet fra Shostakovich (han skrev jo mye filmmusikk selv også). Har man hørt litt Shostakovich finner man referanser i amerikanske filmer hele tiden.

Lenke til kommentar

Tja, spørs jo hvor dypt du er villig til å gå. Waldemar Thranes Fjeldeventyret kan du vel også sjekke ut. Halfdan Kjerulfs sanger og ikke minst Rikard Nordraak, mannen som skrev vår kjære nasjonalsang.

 

Så har du Arne Nordheim om du vil ha sær men flott samtidsmusikk.

 

 

men folkens:

 

Avslutningen på Mahlers åttende, fantastisk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Om noen trenger tips til god tysk opera, er dette noen av mine favoritter, samt gode innspillinger av disse igjen(en god innspilling er veldig viktig ;) :

 

Beethoven: Fidelio(Philharmonia orchestra, Klemperer, 1962, EMI Classics)

 

Mozart: Die Entführung aus dem Serail(Staatskapelle Dresden, Böhm, 1974, Deutsche Grammophon)

 

Wagner: Das Rheingold(Berliner philharmoniker, Karajan, 1968, Deutsche Grammophon)

 

R. Strauss: Salome(Wiener philharmoniker, Solti, 1963, Decca)

 

Humperdinck: Hänsel und Gretel(Wiener philharmoniker, Solti, 1981, Deutsche Grammophon)- DVD!

Lenke til kommentar

Alle de anbefalingene skal være stort sett være plankekjøring, slikt kan man si meg enig i.

 

I tilfellet Rheingold ville jeg kanskje heller gått for Solti/Decca eller min mer nyervervede favoritt – Keilberth/Testament innspilt i Bayreuth i 1955. Hele ringsyklusen ble spilt inn på en 6-spors opptaker spesiallaget til formålet, men fordi Decca skulle utgi syklusen med Solti ble det hele lagt i en skuff – frem til nå.

Lenke til kommentar
Alle de anbefalingene skal være stort sett være plankekjøring, slikt kan man si meg enig i.

 

I tilfellet Rheingold ville jeg kanskje heller gått for Solti/Decca eller min mer nyervervede favoritt – Keilberth/Testament innspilt i Bayreuth i 1955. Hele ringsyklusen ble spilt inn på en 6-spors opptaker spesiallaget til formålet, men fordi Decca skulle utgi syklusen med Solti ble det hele lagt i en skuff – frem til nå.

 

 

Jeg har hørt hele ringen fra Bayreuth i 55, og den er fantastisk. Utrolig bra at de endelig fant den, på et loft i England eller noe tror jeg?

Har også Soltis ring, men i tilfelle Rheingold og Valkyrien(især første akt) vil jeg gå for Karajans versjon. Den(Rheingold) har en en helt egen trolsk flyt i den fantastiske preluden, og Gerhard Stolze som Loge og Martti Talvela som en virkelig hjerteknust Fasolt er nesten verdt platen alene. Tror jeg alt i alt har ca 7 versjoner av hele Ringen, men kommer stadig tilbake til Karajan, i motsetning til andre Wagner-operaer der jeg gjerne velger andre :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...