Gå til innhold

Tråden for klassisk musikk


Freqtal

Anbefalte innlegg

Hei, jeg hva du kanskje vil kalle en musikknerd.

 

Jeg bruker mye av døgnet til å høre på og lage musikk.

Min favorittsjanger er metal-musikk, men jeg hører på mye annet også.

 

Jeg vil utvide horisontene mine litt- spesielt med KLASSISK MUSIKK.

Vet noen om en komponist som lager skikkelig MEKTIG klassisk musikk? (samme om han/hun lever eller ikke)

Da tenker jeg ikke på lystig Mozart, men noe skikkelig kraftig og mektig.

 

Noen forslag? Det er altså mektig klassisk musikk det er snakk om =)

 

Sigurd

 

 

 

richard strauss

mahler

wagner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Hei, jeg hva du kanskje vil kalle en musikknerd.

 

Jeg bruker mye av døgnet til å høre på og lage musikk.

Min favorittsjanger er metal-musikk, men jeg hører på mye annet også.

 

Jeg vil utvide horisontene mine litt- spesielt med KLASSISK MUSIKK.

Vet noen om en komponist som lager skikkelig MEKTIG klassisk musikk? (samme om han/hun lever eller ikke)

Da tenker jeg ikke på lystig Mozart, men noe skikkelig kraftig og mektig.

 

Noen forslag? Det er altså mektig klassisk musikk det er snakk om =)

 

Sigurd

 

Vel, vil du ha skikkelig mektig musikk (og ikke er redd for å sette deg inn i litt avanserte greier, eller syns opera blir for drøyt) vil jeg rett og slett anbefale hele Nibelungenringen av Richard Wagner.

Den består av 4 operaer som henger sammen og finnes i flere innspillinger av i alt 14 CD'er, noe som gjør den litt dyr. Men du kan jo begynne med den første, Das Rheingold og ta det derfra..

 

Denne operaen er basert på det germanske Nibelungenlied og den Norrøne Vølsungesagaen, og følger bl.a. gudene i Valhall fra jordas skapelse fram til Ragnarok(Götterdämmerung).

 

Denne operasyklusen var det første forholdet jeg hadde til opera, og som gammel metaller selv, falt jeg pladask.

 

Min favoritter er Berlin philharmonikers versjon med H. von Karajan fra 60-åra(på Deutsche Grammophon), eller Keilberth's liveinnspilling fra Bayreuth-teatret(Wagneroperaen) fra 1955(Testament records).

 

Denne musikken kan virke seig, langtekkelig og uinntagelig, men har man tålmodighet bygger den seg opp til noe av den mektigste musikken som finnes.

 

Av kortere symfoniske stykker kan jeg anbefale Liszts Inferno og Dance Macabre, og Berlioz's Symphonie Fantastique.

 

Gyorgy Ligeti har også mye fet musikk, om enn litt mer moderne og atonal. Eks "Lontano" er et fantastisk stykke og ble brukt som noe av filmmusikken i Kubrick's The Shining.

 

Ellers er Beethoven min evige favoritt og hans symfonier er enorme, om man tar seg tid og lar dem vokse.

 

=)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror Nibelungen kan være en i overkant tung start. Men når man først tar den er det noe av det mest givende man kan ta seg til med.

 

Min lille klassiskanbefaling for dagen, bare fordi jeg fant frem innspillingen for første gang på lenge i dag – du Pré som spiller Elgars cellokonsert. Her med ektemannen Daniel Barenboim som dirigent.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Nor jeg hører på klassisk blir det ofte grieg eller beethoven. Noe wagner funker også. Beethovens femte er jævli rå på et skikkelig anlegg med god høy lyd.

 

Liker musikk som varierer store pompøse bombastiske kraftige partier, og rolige avlappende melodier.

 

 

enig

og mahler er en mester her

han var dirigent

og kunne lydmale

Lenke til kommentar

Ringen er stor. (Størst.) Böhms ring får man forresten som en del av den vanvittig fordelaktig prisede «The Great Operas from the Bayreuth Festival»-boksen. 500 riksdaler for en så viktig del av verdensarven er et kupp! Med 33 CDer i boksen blir snittprisen behagelige 15,- pr CD; ganske overkommelig.

 

Eller så er dette slikt de aller fleste biblioteker av brukbar størrelse sikkert er oppsatt med; i alle fall burde Soltis ring være representert. Keilberth-ringen fra 1955 kan også anbefales – den tror jeg kanskje er min overall favoritt; herlige fremførelser isolert sett, i tillegg til at helhetsfølelsen er en helt annen enn den fra Solti et al. Pluss at det er kult å høre knirking i scenegulvet, tenke på at de spilte den inn på spesiallagd 6-sporsopptaker (i 1955!!) etc.

 

De har Bayreuth-boksen f.eks. på Platekompaniet.

 

Mahler var nevnt tidligere her, hans symfonier og Das Lied von der Erde får man godt under momsgrensen fra Europadisc. Dette er Bertinis syklus (finner sikkert andre også under 200), jeg foretrekker denne fremfor alle andre jeg har hørt. Ikke like ekstravagant som en del andre, og Bertini klarer å holde en solid balanse gjennom hele syklusen. Imponerende stykke arbeid.

 

(Ingen bonuspoeng til de som klarer å gjette at jeg kjøper en del musikk ... :))

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Et lite klipp fra avslutningen av dokumentaren «The Golden Ring» om Solti-innspillingen. Fascinerende hvordan alt ble gjort ekstremt gjennomført – tordenværmaskinen designet av Wagner himself ble laget i full størrelse, Bayreuths alpehorn hadde blitt tatt som krigsbytte av amerikanerne, så de prøvde en mengde forskjellige for å få riktig resultat osv.

 

Se filmen hos Youtube

«Here, then, are what somebody called the high priests of flawlessness; men who love Wagner, men who love music, men who are not afraid to harness machines to the endless search for perfection. Men and musicians coming now to the end of an epic chapter in their recording of the Golden Ring.»

 

En skal ikke utelukkende konsentrere seg om å bygge mausoleer over gamle verk og innspillinger, men dette er noe av det ypperste menneskeheten har fått til. Så får det heller være at de mot bedre vitende i markedsføringen kalte Solti-Ringen den første komplette innspillingen.

Lenke til kommentar

Stusset litt etter mitt forrige innlegg – alpehorn kunne da ikke stemme? Neida, det var Stierhorn.

 

«The recording of the steerhorns utilized in act II, as Hagen summons his vassals, is fascinating, as Burton dismissively informs us that most Götterdämmerungs settle for trombones whereas Culshaw insisted on the real thing, specially manufactured for the Decca recording because “the original instruments were pinched from Bayreuth by American soldiers after the war.” We see one steerhorn played by a musician standing next to Gottlob Frick, the black-voiced Hagen, and two others (built to produce different pitches as per Wagner’s instructions) recorded in another room so as to provide the desired distancing effect.»

http://www.arkivmusic.com/classical/album....album_id=175488

 

Har dette instrumentet noen betegnelse på norsk, mon tro?

Lenke til kommentar

Aner ikke har aldri hørt om det, men ut ifra bilder på google ser det jo nesten ut som et bukkehorn... ? Det var steerhorn da, på stierhorn får man opp mye rart. Det er helt utrolig hvordan de holdt på, men wagner var jo en perfekjonens mann. Skal det være så skal det være ...

 

Har nå lagt opp den deilige konsertturen til Tyskland i februar! Leipzig gewanthaus orkester med schneider og Mendelssohn fiolinkonsert og Dvoraks 9. Wienerfilharmonien, berlinfilharmonien og Stuttgart kammerorkester på 4 dager. Gleder meg stort :)

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...