Gå til innhold

Tråden for klassisk musikk


Freqtal

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Det er så utrolig mye å velge mellom og feltet klassisk musikk er stort. Du kan ikke velge et stykk knall god klassisk musikk uten å måtte ute utestenge vanvittig mye annet. "Populærmusikken" i et litt større begrep har veldig mange undersjangre, den klassiske musikken har sikkert like mange.

 

Du kan jo ta en titt på denne siden, den gir deg en god oversikt over mange viktige plater og store, viktige verk.

Lenke til kommentar

Kanskje de tre B'ene - Johann Sebastian Bach, Ludwig Van Beethoven og Johannes Brahms - er et fint sted å begynne? Det har seg jo slik at det er tonnevis med klassiske komponister, og tro det eller ei, men alle er svært forskjellige fra hverandre. Du må nesten finne ut hvilken type klassisk du liker best, selv.

 

Fra renessansen kan du jo sjekke ut Palestrina, som hadde masse fin flerstemt vokalmusikk. Barokken byr på mer instrumentering, og der vil jeg anbefale Purcells operaer og sånn (The Who og Queen er jo faktisk nesten direkte influert av ham). Det er også ikke til å komme utenom i barokken at man har med Bach, som gjorde vanvittig mye og er regnet som en gigant. Händels "Water Music", "Music for the Royal Fireworks" og Vivaldis årstider er jo fine ting å ha med.

 

Wienerklassismen er en motpol. Det er mye mindre pompøst, slik som det var i barokken. Nå er det enkelt og avbalansert og veldig fint og behagelig. Her finner du Mozart blant annet, og der er det vanvittig mye. Han laget musikk som kaniner lager barn. Haydn har du også, og er en fin komponist å sjekke ut. For min del blir det litt vel kjedelig til tider. Da er det noe annet med Beethoven, for han var den første frie kunstner og mente samtidig at musikken ikke bare skulle behage, men uttrykke noe grunnleggende ved tilværelsen. Og siden du liker prog, eller i hvert fall Pink Floyd, så liker du sikkert han her. Sjekk ut symfoniene hans, spesielt den 5. og den 9. (henholdsvis skjebnesymfonien og koralsymfonien).

 

Romantikken fulgte Beethovens spor, og musikken er derfor veldig uttrykksfull og massiv i følelsesregisteret og har svært sofistikert harmonikk. Sjekk ut Chopins preludium i e-moll, noen av Schuberts lieder, for eksempel Der Doppelgänger og Erlkönig. Robert Schumann hadde masse korte klaverstykker som er fine å leite frem. Er du fan av symfonier bør du også sjekke ut Hector Berlioz' storslåtte "Symphonie Fantastique", en symfoni som har en handling (google it). Av de som ikke likte at musikken skulle uttrykke handling var Johannes Brahms. Fra hans side kan du sjekke ut "Ein Deutsches Requiem" eller hva enn du måtte finne interessant. Liszt var en vanvittig pianist som var grensesprengende hva gjaldt pianotekniske ting. Han skrev også musikk med handling, for eksempel "Les Préludes". Sjekk også ut Pyotr Tchaikovskys sjette og siste symfoni: "Pathétique". Så kan du jo sjekke ut Griegs Peer Gynt-stykker og hans pianokonsert i Am.

 

Og på Opera-siden kan du sjekke ut Wagner som gjorde mye sprell der. Selv er jeg ikke såå glad i Opera at det gjør noe.

 

Senere klassisk musikk er så sprøtt og tungt og altomfattende at det gidder jeg ikke. :p

Lenke til kommentar

Flott inlegg kakofoni, innsiktsfullt. Når det kommer til opera, vilel jeg ikke startet med Wagner. Selv synes jeg det er veldig tungt å ta inn, samt mye av den tyske operastilen generelt. Prøv heller noe av den italienske, Verdi med Rigoletto, La traviata, Aida og Puccini med La bohème, Tosca for å nevne noen. Den type opera er ofte litt mer melodiøst og enda mer syngende. Det er blant disse operaene jeg finner de ariene som gir meg frysninger langt ned i halebenet.

 

Men opera er vel i bunn og grunn kanskje litt tundt å begynne med i utgangspunktet ...

Lenke til kommentar

Har i den siste tiden blitt veldig glad i klassisk. Har liksom ikke funnet meg noe spesiellt, da jeg bare har skaffet cder av typen "top 100 classical music" etc.

 

Liker ikke stykker som er veldig rolige, hvor det høres ut som pianisten spiller en tangent, venter på at lyden skal fade ut før han trykker en ny en.

 

Liker veldig godt Isaac Albinez og Vivaldi.

 

Noen som kan veilede meg litt i hva som kan passe for meg?

Lenke til kommentar
Flott inlegg kakofoni, innsiktsfullt. Når det kommer til opera, vilel jeg ikke startet med Wagner. Selv synes jeg det er veldig tungt å ta inn, samt mye av den tyske operastilen generelt. Prøv heller noe av den italienske, Verdi med Rigoletto, La traviata, Aida og Puccini med La bohème, Tosca for å nevne noen. Den type opera er ofte litt mer melodiøst og enda mer syngende. Det er blant disse operaene jeg finner de ariene som gir meg frysninger langt ned i halebenet.

 

Men opera er vel i bunn og grunn kanskje litt tundt å begynne med i utgangspunktet ...

Takk for det. For øvrig nevnte jeg jo litt engelskmannen Henry Purcell fra barokken. Monteverdi kan jo nevnes, sikkert. Han var jo kjent for å gjøre barokk-operaen mer interessant. Mozart skrev jo mange operaer, og forente seriøs og humoristisk opera. Tryllefløyten f.eks. Du har sikkert rett i det med den tyske operastilen. Som sagt er jeg ikke en operafantast. ;)

Lenke til kommentar
Har i den siste tiden blitt veldig glad i klassisk. Har liksom ikke funnet meg noe spesiellt, da jeg bare har skaffet cder av typen "top 100 classical music" etc.

 

Liker ikke stykker som er veldig rolige, hvor det høres ut som pianisten spiller en tangent, venter på at lyden skal fade ut før han trykker en ny en.

 

Liker veldig godt Isaac Albinez og Vivaldi.

 

Noen som kan veilede meg litt i hva som kan passe for meg?

Personlig har jeg ikke så veldig peiling på klassisk musikk, men tror det kan være lurt å sjekke ut endel enkelt-verker av ulike komponister først. Det blir veldig fort overkill å sjekke ut f.eks "alt" Beethoven eller Mozart, da de har produsert ufattelig mye. Tror det lønner seg å sjekke ut litt forskjellig av ulike komponiser, for å på en måte høre seg frem til hva som passer en. Det du kanskje kan starte med er å stille spørsmålet: Liker jeg klassisk musikk med type "orkester", eller liker jeg klassisk musikk der hovedsakelig ett instrument er dominerede?"

 

Edit: Extreme Leif.

Endret av macros.
Lenke til kommentar
Liker ikke stykker som er veldig rolige, hvor det høres ut som pianisten spiller en tangent, venter på at lyden skal fade ut før han trykker en ny en.

 

Noen som kan veilede meg litt i hva som kan passe for meg?

Ville prøvd noen Sibelius-symfonier, mye å grave i uten å være for utilgjengelig. Ellers er det vanskelig å la være å nevne Goulds innspilling av Goldbergervariasjonene etter beskrivelsen din, kjøp f.eks. boksen «A state of wonder», tror ikke den koster allverden.

 

 

Ellers - til ønsket om opera-anbefalinger for de som ikke er vant med slikt. 1: Henry Purcell - Dido og Æneas. Unnagjort på ca. 50 minutter, et festfyrverkeri underveis! Liker denne innspillingen godt selv. 2: Rossini - La Scala di Seta. Klassisk farsa comica! Veldig overkommelig for den som ikke har allverdens med erfaring og et par timer til overs. English Chamber Orchestra/Viotti har en av de bedre innspillingene av denne – i alle fall blant de som er alment tilgjengelig for tiden.

 

Nibelungen-ringen og annet høitysk gjør man kanskje lurt i å vente litt med – selv om en svipptur innom Hollenderen neppe ødelegger stemningen ...

Lenke til kommentar
Ellers - til ønsket om opera-anbefalinger for de som ikke er vant med slikt. 1: Henry Purcell - Dido og Æneas. Unnagjort på ca. 50 minutter, et festfyrverkeri underveis!

Den er jeg enig i, og så vidt jeg husker liker jeg Didos arie, fra det stykket, spesielt godt.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Vi får straks levert et nytt klaver hjemme, er i den anledning ute etter noen forholdsvis enkle stykker til cello og piano. Smaken min spenner rimelig vidt, men har nok en fot rimelig solid plantet i romantikken. Noen forslag til hva man kan spille? Jeg er ikke plagsomt dreven på cello, samme gjelder nok de som kommer til å spille på klaveret.

Lenke til kommentar

Åh enda en Cellist her :love:

 

 

Brahms har en del lieder, flere av disse finnes i utgaver for Cello og klaver. Jeg har selv spilt noen av de og det er utrolig vakkert. Det kan dog kanskje være litt mer krevende for pianisten til tider, men jeg vet jo ikke helt hva slags nivå dere er på. Cellostemmen er ganske grei.

 

Ellers så har du noen små svisker.

 

- Faure, Apres un reve.

- Mendelssohn, Song without words.

- Rachmaninoff, Vocalise.

- Tchaikovsky, Nocturn.

- Saint-Saens, Svanen.

 

Det jeg kommer på i farten. Veldig mye som ikke egentlig er for cello og klaver, men som er transkribert.

Det er mye å ta av.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...