Gå til innhold

Tråden for klassisk musikk


Freqtal

Anbefalte innlegg

Om noen ønsker seg en liten introduksjon til Wagners Ring, men ikke helt har apetitt til å gå gjennom alle 14-15 timene, kan det være lurt å skru på P2 ca kl 8. Stavanger Symfoniorkester spiller nå Wesendoncklieder, deretter spilles en (sterkt) forkortet Ring for orkester, en slags best of som er unnagjort i løpet av en times tid.

 

Selv om en går glipp av mye ved en slik kortversjon klarer en å få et forhold til mange av temaene, og da er en allerede et stykke på vei den gangen en setter seg ned med intensjon om å gå gjennom hele moroa.

 

Tidspunktet var litt feil: så skru på nu!

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har lenge hatt lyst til å fordype meg i klassisk musikk, og det ser ut til at jeg har komt til rett tråd. Spesielt interessert vart jeg etter å ha hørt Extreme Make-Over (Med tema fra Tchaikovsky’s Andante Cantabile fra andre satsen i String Quartet No. 1 in D, Op. 11.) av Johan de Meij fremført av Eikanger-Bjørsvik Musikklag på NM:Brass i fjor. Stykket er også skrevet for janitsjar og symfoniorkester.

Brass-versjon (litt dårlig lyd på opptaket noen steder)

Finner ikke symfoniorkester-versjonen.

Endret av Kaggen
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Bump!

 

Har de siste ukene blitt helt oppslukt av klassisk musikk. De to verkene som virkelig fanget interessen min var Elgars cellokonsert og Beethovens fiolinkonsert. Jeg er på leting etter mer av det samme, så tips til cello/fiolinkonserter mottas med takk! Den fiolinkonserten alle kjenner til, Vivaldis Fire Årstider, trengs ikke nevnes. Selv om den er veldig bra den og. Hovedsaklig legg fokus på concerto grosso/fullsatt orkester med solist, ikke kammer-gjeng på 5 stykker.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Får skyte inn et innlegg. Vil si at jeg nå er frelst hva angår denne sjangeren (ikke av snever betydning, men som et vidt begrep). I yngre dager likte jeg delvis å lytte på enkelte verk fra kjente komponister, men nå i det siste klarer jeg meg ikke foruten. Utvidet horisonten har jeg også. Peke ut en favoritt er veldig vanskelig, det samme gjelder også å skille ut et fremragende verk fra én komponist. Det er så mye bra i den klassiske verdenen!

 

Så har jeg lyst til å stille et spørsmål til dere: Noen som har erfaring med Hyperion-utgivelser av klassisk musikk? Platekompaniet har tilbud på en del verk, så dette kan jeg ikke gå glipp av.

 

Helt til slutt må jeg nevne at i fjor så var det 200 år siden Chopin ble født. Mozart og Madonna på P2 hyllet mannen under deres sending på mandag. Var fantastisk å stå opp til. For øvrig med litt historisk digresjon om Polen og Frankrike. Fra Polen som en stornasjon på 1500-tallet til rikets fall på seint 1700-tall, og så til oppstandelse igjen som egen stat med en homogent folkegruppe. Særs, særs informativt. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 6 måneder senere...

Jeg elsker Barokkmusikk, kan like noe Wienerklassisisme og romantikken også. Men jeg elsker Barokken mest.

 

Tenkte å legge ut noen forslag på musikk og utøvere jeg liker kjempegodt.

 

Først ut er ALBINONI

 

http://www.youtube.com/watch?v=2pe5eaPM3Jc&feature=player_embedded

 

 

Neste ut er den norske mesteren Rolf Lislevand som spiller lutt og mandolin av VIVALDI

Liker særlig fra 3.33

 

Så til det Canadiske geniet Glenn Gould som spiller BACH Goldberg Variations. Her er den fulle innspillingen fra 1981.

 

 

Så tilbake til Norge og mesteren Truls Mørk. Her spiller han en av BACH cello suits.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...
  • 2 år senere...

Synes Classic FM UK er bedre enn NRK Klassisk. Mye mer variert musikk, men 128Kbps mot 192Kbps.

http://media-ice.musicradio.com/ClassicFMMP3.m3u

​Og jeg har ennå til gode å høre religiøs musikk, og grusom opera! Antar jeg vil slippe å få spørsmål fra programlederen en søndags morgen om jeg sitter i kø på vei til jobb.

Endret av Bladkiosken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...