Gå til innhold

FRP- med fordommer eller rammet av fordommer?


Anbefalte innlegg

Få partier er vel så uthengt som det FRP er. Personlig har jeg selv hengt ut FRP tilhengere i min ungdom som uvitende fjols som blir veiledet av en gjeng med fordomsfulle mennesker med fremmedfrykt.

 

Men stemmer dette? Er det partiet som har fordommer, eller er det andre som har fordommer mot partiet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel begge deler tenker jeg. Som alle andre partier...

Hvis det gjelder alle partier, hvorfor er det da FRP som blir stemplet mest som et fordomsfult parti.

 

Selv vil jeg se på KRF som et mer fordomsfult parti, selv om de nok er på en god 2. plass når det gjelder å få kritikk for fordommer.

 

Selv må jeg innrømme at Hagen sier langt mer fornuftige ting enn de fleste andre politikere. Sammen med Kristin Halvorsen er vel det de to som har mest gjennomslagskraft etter det jeg erfarer, med forbehold om at jeg de siste årene har engasjert meg relativt lite innen politikk. Men Hagen har jo da også noen gigantiske brølere som ikke hører hjemme noensteds...

Lenke til kommentar
Er vel begge deler tenker jeg. Som alle andre partier...

Hvis det gjelder alle partier, hvorfor er det da FRP som blir stemplet mest som et fordomsfult parti.

De sterke motreaksjonene mot FRP skyldes nok at mye av det FRP pøser ut av seg oppfattes som kontroversielt av den vanlige mannen i gata. Hvilket jeg skjønner godt. Men jeg må si jeg har inntrykk av at det er KRF folk flest har fordommer mot. Så kommer FRP på en andre plass. Folk er så livredde for å bli moralisert med, at med en gang de hører noen nevne gud, så er det rett frem med faklene og høygaflene for å forsvare seg.

Lenke til kommentar

FrP har aldri vært et politisk korrekt parti. FrP har i stedet for å bare snakke om passiv hjelp til minoriteter, ønsket å stille krav til disse. Og ikke bare det, de har kritisert en del av minoritetene. Slik blir det bråk av i forhold til bedrevitende politisk korrekt intellektuell elite. Dermed har FrP vært veldig mye utsatt for brønnforgiftning. (Lært meg nytt begrep.. watch out! :lol:)

 

Alle partier og mennesker har fordommer. Det er en nødvendig konsekvens av å vøre menneske og vår måte å tenke på. Vi analyserer og forsøker å lage system av vår virkelighet. Det innebærer å lage generelle grupper og trekke konklusjoner på ufullstendig grunnlag. Dette kalle på godt norsk generalisering og fordommer. Utfordringen er å være seg dette bevisst, så man ikke generaliserer på feil måte, og ikke trekker for bastante konklusjoner.

Lenke til kommentar
Er vel begge deler tenker jeg. Som alle andre partier...

Hvis det gjelder alle partier, hvorfor er det da FRP som blir stemplet mest som et fordomsfult parti.

 

Selv vil jeg se på KRF som et mer fordomsfult parti, selv om de nok er på en god 2. plass når det gjelder å få kritikk for fordommer.

 

Selv må jeg innrømme at Hagen sier langt mer fornuftige ting enn de fleste andre politikere. Sammen med Kristin Halvorsen er vel det de to som har mest gjennomslagskraft etter det jeg erfarer, med forbehold om at jeg de siste årene har engasjert meg relativt lite innen politikk. Men Hagen har jo da også noen gigantiske brølere som ikke hører hjemme noensteds...

Grunnen til det er vel hovedsaklig at det er vel at enkelte Frp'ere har gitt uttrykk for _stygge_ fordommer. Videre er dette ofte fordommer om svake grupper i samfunnet, det være seg innvandrere (de som er mørke i huden altså), nordlendinger, alenemødre osv. I den grad sosialister har fordommer om "de aller rikeste" for å bruke en kjent floskel her på forumet er det ikke like mange som bryr seg.

Lenke til kommentar

Tja, eg har snakket med en FrP'er som hviste seg til å være en av de meste tolerante menneskenene eg har møtt. Han var fakisk for homofile rettigheter og hele greia(i konflikt med partiet?)...

 

Uansett: Er vel først og fremst Carl I Hagen eg er kritisk til. Han hviser igjen og igjen at han har fordommer, eg vet ikke med resten av partiet.

Lenke til kommentar
Dermed har FrP vært veldig mye utsatt for brønnforgiftning. (Lært meg nytt begrep.. watch out! lol2.gif)

 

Off topic:

Det har vært mye snakk om brønnpissing i en viss debatt blant sånne derre bedrevitere i det siste, det er ikke det du snakker om da?

 

Hva slags land er det egentlig som klarer å definere "bedrevitende" som noe negativt?

 

Alle partier og mennesker har fordommer. Det er en nødvendig konsekvens av å vøre menneske og vår måte å tenke på. Vi analyserer og forsøker å lage system av vår virkelighet. Det innebærer å lage generelle grupper og trekke konklusjoner på ufullstendig grunnlag. Dette kalle på godt norsk generalisering og fordommer. Utfordringen er å være seg dette bevisst, så man ikke generaliserer på feil måte, og ikke trekker for bastante konklusjoner.

 

On topic: Helt enig.

Lenke til kommentar
Men stemmer dette? Er det partiet som har fordommer, eller er det andre som har fordommer mot partiet?

Frps innvandringspolitikk har høy oppsluttning blant, nettopp innvandrere. Jeg syns Frp får mye pes for denne politikken, og det er urettferdig når de andre partiene ikke en gang tør å fremme sine egne synspunkter. Nå i det siste ser det ut til at de er blitt delvis enige med Frp.

 

Er selv ikke noen stor fan av Frp. Partiets satsing på eldre, og enkelte populistiske valgsaker appelerer ikke noe særlig til meg. Valgprogrammet deres er også hva jeg vil kalle "økonomisk uansvarlig".

Lenke til kommentar
Men stemmer dette? Er det partiet som har fordommer, eller er det andre som har fordommer mot partiet?

Frps innvandringspolitikk har høy oppsluttning blant, nettopp innvandrere. Jeg syns Frp får mye pes for denne politikken, og det er urettferdig når de andre partiene ikke en gang tør å fremme sine egne synspunkter. Nå i det siste ser det ut til at de er blitt delvis enige med Frp.

Har du en kilde til dette? kan ikke si at jeg har lest noe slikt i avisene (heller det motsatte).

 

er avhengig om det er vestlige eller 3. verden invandring også.

Endret av hageby1
Lenke til kommentar
Har du en kilde til dette? kan ikke si at jeg har lest noe slikt i avisene (heller det motsatte).

Kan ikke henvise til noe akkurat nå. Men det er i grunnen ganske logisk. Hvis man slipper inn hva som helst får man inn f.eks. kriminelle. Det setter andre innvandrere av samme nasjonalitet i dårlig lys. Det er derfor de ønsker en litt strengere politikk.

Lenke til kommentar

FRP sin innvandringspolitikk er jo bare småkaker i forhold til hva man har i for eksempel Australia. Innvandringspolitikken til FRP er en av de tingene jeg liker ved partiet.

 

Jeg er forøvrig enig med trådstarter i at det er mye fordommer for og av politiske parter, selv om jeg må ærlig innrømme at det er vanskelig å ikke ha fordommer mot kulturminister Valgjerd Svarstad Haugland.

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Men stemmer dette? Er det partiet som har fordommer, eller er det andre som har fordommer mot partiet?

Frps innvandringspolitikk har høy oppsluttning blant, nettopp innvandrere. Jeg syns Frp får mye pes for denne politikken, og det er urettferdig når de andre partiene ikke en gang tør å fremme sine egne synspunkter. Nå i det siste ser det ut til at de er blitt delvis enige med Frp.

Har du en kilde til dette? kan ikke si at jeg har lest noe slikt i avisene (heller det motsatte).

 

er avhengig om det er vestlige eller 3. verden invandring også.

En kollega av meg var medlem i FrP. Han er ikke-hvit fremmedkulturell innvandrer. Jeg hintet om at dette virket utypisk for partiet etter det jeg hadde sett i media, og han svarte at slike som han ble aldri intervjuet eller avbildet. Derimot ville en hvilkensomhelst hvit person som kunne fremstilles som rasist eller bygdetulling øyeblikkelig havne på førstesidene.

 

Dette er endel år tilbake i tid, vet ikke om så mye er endret nå. FrP skiller seg ut fra mange andre partier ved at det er langt færre partibroilere der. Det gjør bredden adskillig større.

 

Dette er hva han fortalte meg, selv er jeg ikke medlem.

Lenke til kommentar
Få partier er vel så uthengt som det FRP er. Personlig har jeg selv hengt ut FRP tilhengere i min ungdom som uvitende fjols som blir veiledet av en gjeng med fordomsfulle mennesker med fremmedfrykt.

 

Men stemmer dette? Er det partiet som har fordommer, eller er det andre som har fordommer mot partiet?

Når det kommer krasse uttalelser fra sosialistisk hold, hvor de sier at frp er en gjeng rasister (noen som er meget stygt å si, siden det overhodet ikke stemmer) på grunnlag av at de vil ha en strengere innvandrings politikk, så er det ikke rart at uvitende fjols slenger seg på lasset.

Lenke til kommentar

Jeg tror mange fordommer og "bomber" blir laget av media.

Nå for tida er det krf som får svi av media. Media har en tendens til å blåse opp saker som egentlig ikke er så store. Angående katastrofen i asia,vil jeg si at alt dette om den dårlige regjeringa er ikke så elendig som det høres ut (litt off topic? beklager!)

Jeg tror den måten media behandlet/behandler katastrofen,var mindre heldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...