Gå til innhold

XP-partisjon borte etter linux-installasjon


Anbefalte innlegg

Jeg installerte SUSE linux 9.2 på en maskin med to windows-partisjoner. 10GB til WinXP/programfiler (C:) og 30GB til filer (D:). Under installasjonen tok SUSE utgangspunkt i partisjon D, og reduserte størrelsen på denne for å få plass til Linux. Ingenting ble tilsynelatende slettet fra disken.

 

Når jeg nå starter maskinen fungerer alt fint, bortsett fra at WinXP hevder D:-partisjonen ikke er formatert. Hvordan kan jeg få tilgang til filene som lå på D: under windows før linux-installasjonen? (Det spiller ingen rolle om jeg får tilgang til dem fra windows eller linux).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisken var på 40GB ja, en bærbar Fujitsu Siemens.

 

SUSE "gjorde plass til seg selv" ved å justere størrelsen på det den oppfattet som partisjon 2 (D:), og opprette en ny til seg selv. Slik jeg forsto det skulle den da bevare D:-partisjonen (dog noe mindre) i windows, og bruke den frigitte plassen til Linux. Slik at det som var D: ble til "D: OG linuxpartisjonen".

 

Men nå finner altså ikke Windows den størrelsesjusterte D:.

Lenke til kommentar

Gå i linux og sjekk partisjonene dine.

 

(du må være root)

Start konsole og skriv " vi /etc/fstab " eller "nano /etc/fstab/". Da finner du ut partisjons navnet på "hovedhardisken din". Let etter den linjen det står / på <mount point>. Så ser du hva som står bak fx: /dev/hda3.

 

Står det /dev/hda3 skriver du cfdisk /dev/hda3. Da ser du hva partisjon dette er.

 

Prøv også "df -h" så finner du ut hvor mye plass du bruker på Linux.

Lenke til kommentar

"vi /etc/fstab" førte til en liste med 7 partisjoner.

jeg fant "/windows/D" på /dev/hda5

 

hovedharddisken later til å være "mounted on /dev/hda7"

"cfdisk /dev/hda7" sa at denne var "pri log"

 

prøvde å skrive "cfdisk /dev/hda5" (som var /windows/D) og fikk opp følgende melding:

"unknown partition table type

do you wish to start with a serial table y/n"

svarte nei på dette.

 

"df -h" gir denne informasjonen:

/dev/hda7 _ 8,7gb _ /

tmpfs _ 245mb

/dev/hda1 _ 6.9gb _ /windows/c

 

Hvordan får jeg tilgang til dataene på /windows/D? Skal jeg svare ja på spørsmålet om serial table?

Lenke til kommentar

Når Windows partisjonen din ligger i fstab betyr det att den blir mountet under oppstart. Så da ligger den vel på /windows/c . Det var vel det den stod under når du sjekket med df -h,

 

/dev/hda = hardisk1. /dev/hdb = hardisk2.

så kommer partisjoner. På harddisk en kommer /dev/hda1 hda2 hda3 osv.

 

Unskyld min feil :blush: partisjonerer ikke hver dag :p

cfdisk /dev/hda7" sa at denne var "pri log"
. Her skal du bare ta cfdisk /dev/hda . Her ser du en liste over partisjonene og hvordan de er oppbygd.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...