Gå til innhold

Strategier i Total War-spillene- hva liker du?


Anbefalte innlegg

Som dere sikkert skjønner så handler denne tråden om strategier, hva synes du er best?

 

sikkert flere som kunne trenge litt hjelp til dette.

 

kan ikke så veldig mye selv så kom igjen med forslag! :thumbup:

 

#topic endret slik at det var litt meir nøyaltig kva det handla om, moderator jankee#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pleier alltid å sette vanlige fotsoldater, eller spydmenn fremst på en lang rekke bortover med ca. 3 linjer. Har deretter archers og auxilia rett bak der igjen, bakerst har jeg generalen og cavaleriet helt på sidene, eller ved siden av generalen. Dersom jeg har siege equipment som f.eks ballista setter jeg dem litt bak eller på sidene ved cavaleriet. Føler dette pleier å funke fint :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker å gjøre et av to. Enten kjører jeg standard (infanteri forrerst, archers/siege equipment bak der, kavaleri på flankene) eller så kjører jeg på med nesten bare kavaleri, horse-archers og gjerne et par elefanter. Da peprer fienden med horse-archerne før jeg charger med cataphracts/annet heavy cavalry og elefanter.

 

Herr Brun

Lenke til kommentar

akurat nå spiller jeg med 3 strategier,

 

1. setter dårlige units først som sverd foder men jeg har spydkastere bak, funker veldig bra mot romere siden de nesten aldrig har hester,

 

2. samma tingen men gode spydfolk foran, og spydkastere bak, greit mot faction som har heter,

 

3. er den jeg bruker når jeg har merc hærer spesielt i afrika og østen, sender jeg elefanter, hester og kameler mot finden, samtidig bruker jeg kamel bue folk til å peppre finden, i mens har jeg en god del infanteri bare stående, så hvis finden skulle overleve kavalei angrepet har jeg helt utvilte folk mens finden er utslitte, dette er et møst siden infanteriet man kan kjøpe i østen er veldig svake

Lenke til kommentar

Hm, jeg spiller som carthage nå, og bruker spydfolk(sacred band) som første linje, har ingen archere med fordi jeg har war-elephants som skyter ganske bra, og litt kavaleri til å flanke / forfølge siden carthage ikke har noe hevy-kavaleri

funker fint

 

 

 

EDIT: skriveleif

Endret av Mildir
Lenke til kommentar

har styrken på 3 rekker når det er jeg som skal forsvare, så hestene på sidene når fienden angriper rekkene mine, sender jeg hestene rundt, på baksiden av fienden, og slakter dem.

 

en gang satte jeg styrkene i en sirkel rundt generalen, da hadde jeg vell 1500 soldater og sloss mot 5000, jeg vant :D

Lenke til kommentar

Vel..detta er romer taktikken ihvertfall.

 

Jeg setter legionærene i 2, 5 unit lange rekker, de med mest exp går på sidene, med generalen og livvaktene mellom rekkene.

 

En auxillia unit på hver flanke, og cavaleriet lengre ut på flankene. Catapulter og den slags går såklart bakerst. Diverse andre uniter(merc's, elite cohorts) går litt her og der. Åja... archerne starter forran front legionærene, og trekker seg hvorsomhelst når fienden kjem.

 

Når det gjelder andre så har jeg bare spelt som tyskerne utenfor Romerne, så me kan ikke noen andre taktikker.

 

En ting er sikkert.. å sette folka i lange rekker ække spessielt effectivt(prøvde det i shogun... det gikk dårlig).

Lenke til kommentar
Vil bare påpeke for Mildir at carthage har heavy cavalry. Sacred band cavalry heter de... De er heavy, ikke like tunge som cataphracts, men de er heavy cavalry!

 

Herr Brun

er ikke også sacred band cavlary light? er ikke sikkert, har ikke fått de enda men jeg mener da det

Lenke til kommentar
Vil bare påpeke for Mildir at carthage har heavy cavalry. Sacred band cavalry heter de... De er heavy, ikke like tunge som cataphracts, men de er heavy cavalry!

 

Herr Brun

er ikke også sacred band cavlary light? er ikke sikkert, har ikke fått de enda men jeg mener da det

Sacred band cavaleri er hevy

Lenke til kommentar

Den beste å eneste taktikken jeg liker er å vinne!!

Vinnertaktikken min går ut på å ta alt som det kommer å overhode ikke legge opp noe plan før jeg starter...

Riktignok stiller jeg folkene mine sånn at de beskytter archers å sånt emn man kan jo aldri forutsi hva motstanderen gjør, å derfor blir det veldig vanskelig å holde seg til en bestemt taktikk da motstanderne kan avbryte den bestemte taktikken din når som helst...

Lenke til kommentar

Når jeg spiller grekerne bruker jeg for det emste Armored Hoplites og noen archer grupper og 2 Greek Cavalery eller hva de nå heter.

Så stiller jeg Armored hoplites så langstrakt formasjon som mulig med 3 i bredden i en firkant. Deretter setter jeg archere og eventuell siege i midten av firkanten.

Alt av kavaleri setter jeg utenfor å på litt avstand for å charge på eventuelle archere etc. Og hvem sier Armored hoplites er dårlig mot infanteri har netopp utradert både Julii, scipii, brutii og Rome itself! med for det meste armored hoplites. Legionærene som angriper blir for det meste stående mot spydspissene og dør, sakte men jeg mister som regel ingen selv.

 

Takk til Discovery channel for taktikken! xD Så på et program der Engelskmennen brukte slike firkanter av sitt infanteri =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...