Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I går så mottok jeg mitt ASUS A8N-SLI.

Har ikke fått kobla opp tinga ennå (venter på skjermkort), men jeg studerte hovedkortet nøye, og fant ut at SLI-modulen var satt inn i Dual-mode.

 

Ifølge manualen så står denne som default på Single-mode.

 

Hovedkort-esken var ikke forseglet. Så ikke noe spor etter forsegling, så jeg vet ikke om den skulle ha vært det. Alle kabler og sånt lå inne i forseglede plastposer.

 

Kan det hende at nettbutikken har lekt seg med dette kortet før de sendte det til meg, eller kan det være ASUS selv som har stappet inn SLI-modulen feil vei?

Lenke til kommentar
Er ikke det sånn P4 plugg sak da?  ;)  :p

:lol: Ja, der kan dere se hvor mye jeg kan om P4 cpu'er... Er vel kanskje lurt å la vær å putte'n i ATX-kontakten, da... ;)

Ja, men selv om den blir kalt for P4 plugg, så skal den brukes på A8N SLI, de fleste socket A hovedkort og nyere har P4 plugg. Selv om man skulle tro at det var forebeholdt P4 da. :thumbup:

 

Når det gjelder 20 og 24pin, så kan man fint bruke 20 pin på 24 pin hovedkort, men! Skal man ha 2x 6800 Ultra og Fx 55, 4x DDR brikker, og i tilleg skal overklokke alt, så er begynner nok psu`en å slite med å levere nok strøm igjennom 20 pinner.

 

Jeg tok en liten test på mitt DFI LP 2 Ultra Rev b, prøvde å klokke uten P4 kontakten i, da fikk jeg ikke klokka så høyt som jeg gjorde med pluggen i.

 

Det kommer ann på hva man hiver i maskina, rett og slett.

Har man råd til 2x 6800 Ultra og Fx55 og 4 DDR moduler, så har man helt sikkert råd til en fet OCZ Powerstream 600 med 24pin uansett, (og strengt tatt bør man ha en PSU med effekt i det området med den setupen)

 

A8N SLI DELUXE hovedkortet mitt er forsinket, pga. uværet tror jeg. (bor i stavanger) :no:

 

Men lurer på om jeg bare skal returnere det, og bestille DFI LP4 isteden. Men har ikke lest noen tester på det enda. Bra vi har 14 dagers retur rett. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hovedkort-esken var ikke forseglet. Så ikke noe spor etter forsegling, så jeg vet ikke om den skulle ha vært det. Alle kabler og sånt lå inne i forseglede plastposer.

 

Kan det hende at nettbutikken har lekt seg med dette kortet før de sendte det til meg, eller kan det være ASUS selv som har stappet inn SLI-modulen feil vei?

Min var heller ikke forseglet. Og SLI-modulen min sto også på dual. De tenker vel det at de fleste som forhåndsbestiller kort er interessert i SLI uansett, men der tar de i så fall litt feil.

Lenke til kommentar
@skyline:

Takker for info. :thumbup: Så nå at hovedkortet har den 4-pins kontakten, så P4-kontakt er vel feil navn, ja. :)

 

Tipper det skal gå greit uten overgang for meg, for jeg skal bare ha en 3000+ og 6600GT (en) foreløpig, og så har jeg heller ikke tenkt å overklokke.

Hehe, du MÅ jo overklokke da! :thumbup:

En 3000+ går nok langt, jeg har selv bestilt A8N SLI DELUXE og 3000+.

Og ett 6800 GT fra komplett, som er bekreftet 20.01.05.

 

Ja, navnet fikk vel kontakten i begynnelsen fordi P4 cpu`ene krevde ekstra kontakt når den kom, og for å unngå forvirring (dengang) så ble kontakten kallt P4 kontakt. Idag kan man vel si at den skaper mer forvirring, fordi mangen tror P4 kontakt er forebeholdt P4 hk. A8N SLI har forresten Molex plugg (såkalt EZ plugg), som man også bør benytte.

 

Er det bare meg som syns det begynner å bli for mye ekstra strøm kontakter på hovedkortet? 24 pin ATX, 4 Pin P4 og 4 pins Molex. Hvor skal dette ende?

Ser for meg 48 pin atx, 8 pins P5 kontakt, og 2x SATA power kontakt på kommende hovedkort. Hvorfor ikke bare ha EN kontakt, med nok pinner i?

 

For all del, er det som trengs for å få stabile hovedkort, så må det gjøres. Stabilitet forran alt. Men, syns det begynner å bli mye kabler som skal ned på hovedkortet. (Har plexi kabinett!) :hmm:

Lenke til kommentar
Er det bare meg som syns det begynner å bli for mye ekstra strøm kontakter på hovedkortet? 24 pin ATX, 4 Pin P4 og 4 pins Molex. Hvor skal dette ende?

Ser for meg 48 pin atx, 8 pins P5 kontakt, og 2x SATA power kontakt på kommende hovedkort. Hvorfor ikke bare ha EN kontakt, med nok pinner i?

Helt enig. Men det blir en heftig kontakt, da. :p Grunnen til at det er så mange kontakter idag, er jo at alle disse ekstra tinga ikke er funnet på av hovedkortprodusentene. Intel kom med P4-kontakten, Asus med EZ-pluggen, og hvis dette blir vanlig framover, kommer nok ting til å samles i en standard etterhvert.

 

Forøvrig er grunnen til at jeg ikke overklokker det at jeg er en sånn støyfanatiker, og da er varmeutvikling en større fiende enn litt svakere ytelse. :cool:

Lenke til kommentar
Er det bare meg som syns det begynner å bli for mye ekstra strøm kontakter på hovedkortet? 24 pin ATX, 4 Pin P4 og 4 pins Molex. Hvor skal dette ende?

Ser for meg 48 pin atx, 8 pins P5 kontakt, og 2x SATA power kontakt på kommende hovedkort. Hvorfor ikke bare ha EN kontakt, med nok pinner i?

Helt enig. Men det blir en heftig kontakt, da. :p Grunnen til at det er så mange kontakter idag, er jo at alle disse ekstra tinga ikke er funnet på av hovedkortprodusentene. Intel kom med P4-kontakten, Asus med EZ-pluggen, og hvis dette blir vanlig framover, kommer nok ting til å samles i en standard etterhvert.

 

Forøvrig er grunnen til at jeg ikke overklokker det at jeg er en sånn støyfanatiker, og da er varmeutvikling en større fiende enn litt svakere ytelse. :cool:

Hehe, støyfanatiker ja. Har hørt om den rasen, merkelige folk. :p

Hehe.

 

Neida, er blitt følsom for støy etterhvert jeg også. Men med vannavkjøling, så er det problemet borte. Bruker en 40liters tank, så jeg slipper å bruke vifter med høyt turtall for å kjøle ned vannet. :thumbup:

Lenke til kommentar
Neida, er blitt følsom for støy etterhvert jeg også. Men med vannavkjøling, så er det problemet borte. Bruker en 40liters tank, så jeg slipper å bruke vifter med høyt turtall for å kjøle ned vannet.  :thumbup:

Har vurdert vannkjøling selv, men de lager jo ikke stillegående pumper enda. Inntil da får jeg nøye meg med luft. :yes:

 

Nei, huff! Nå ble vi fryktelig off-topic her. Ehmm... [tenke ut noe on-topic] Eh, gleder meg noe sinnsykt til å se hvordan dette kortet virker i helga... :ermm: Kremt. ;)

Lenke til kommentar
installer mitt nforce4 kort frå asus nå, tok en sjans og fjernet den støyende viften og satte på den chipset kjøleren til zalman, kjører et 6600gt kort, og kjøleren kom ikke i veien, selv om man skal bruke to kort i SLi. Tok noen bilder som jeg kan legge ut senere.

Fett. Vil se. :yes: Nemlig nesten samme oppsett som jeg tenkte meg... ;) Du har vel ikke tenkt å prøve med en VGA Silencer også, vel? :cool: For det er jeg nysgjerrig på, nemlig.

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe meg et 'ASUS A8N SLI Deluxe' og har et par spørsmål.

 

1. Naturlig nok skal jeg kjøre to 6800GT i tospann. Disse trenger ekstern power, ikke sant? Jeg hadde også tenkt å kjøpe OCZ Modstream 520W PSU, men på sidene til OCZ står det at den kun har 1x "PCI Express 6Pin Connector". Blir dette et problem?

 

2. Har også tenkt å kjøpe "OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2" minne, men har enda ikke hørt fra noen at dette fungerer enda. Er det noen som har sett noen som har fått det til å passe ihop (eller andre TCCD-brikker?) JimRamse, du hadde vel litt av hvert av minnebrikker, eller har du kvittet deg med OCZ-minnet ditt?

 

Skal bestille i kveld tenker jeg, så kjekt om noen kunne svare meg lynraskt! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe meg et 'ASUS A8N SLI Deluxe' og har et par spørsmål.

 

1. Naturlig nok skal jeg kjøre to 6800GT i tospann. Disse trenger ekstern power, ikke sant? Jeg hadde også tenkt å kjøpe OCZ Modstream 520W PSU, men på sidene til OCZ står det at den kun har 1x "PCI Express 6Pin Connector". Blir dette et problem?

 

2. Har også tenkt å kjøpe "OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2" minne, men har enda ikke hørt fra noen at dette fungerer enda. Er det noen som har sett noen som har fått det til å passe ihop (eller andre TCCD-brikker?) JimRamse, du hadde vel litt av hvert av minnebrikker, eller har du kvittet deg med OCZ-minnet ditt?

 

Skal bestille i kveld tenker jeg, så kjekt om noen kunne svare meg lynraskt! :thumbup:

Ja, 6800 GT kort trenger ekstren power, men vanligvis bare molex. Så det går nok greit.

 

Du vuderer ikke Powerstream 600? Sleaving på alle kabler, og litt ekstra power.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en 512 MB Crucial Ballistix 3200-brikke til Asus A8N SLI-kortet mitt. Men nå ser jeg i listen over kompatibelt minne hos ASUS at en enkelt slik brikke "inserted in any slot as Single-channel memory configuration" ikke passer. Se den tredje nederste linjen i "Memory QVL"-linken på denne siden http://uk.asus.com/products/mb/socket939/a...i/overview.htm#

- Det er ikke krysset av i den første kolonnen, under "A".

Og spørsmålet er da: BETYR DET AT JEG IKKE KAN BRUKE BARE ÉN BRIKKE, ELLER BETYR DET AT DET BARE ER DET ENE SPORET SOM KAN BRUKES I EN-BRIKKE-MODUS?

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Ja, 6800 GT kort trenger ekstren power, men vanligvis bare molex. Så det går nok greit.

 

Du vuderer ikke Powerstream 600? Sleaving på alle kabler, og litt ekstra power.

 

Hva er "PCI Express 6Pin Connector" til da?

 

Sleaving? 520W bør da gudbedre meg holde...

 

Passer ikke OCZ-minnet blir jeg forresten harm. Grrr!

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Hva? Forskjell i bios? Kan du forklare nærmere?

Fikk forrestem nettopp mitt kort, men har ennå ikke prosessor og skjermkort...

Siste versjon på A8N-SLI er 1001, og de har ikke noe utvalg på beta i det hele tatt. Mens på Deluxe versjonen er 1002 kommet offisielt, og de har masse å velge mellom på betaseksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...