Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

Dine meininger betyr heller lite Pijus, du har ikkje erfaring å begrunne dei med.

 

Dersom folk investerar tid og krefter på treninga si er det grunnlag nok til å vere fornøgd imo.

Ellers har du alltids styrkemål basert på kroppsvekt, men det varierar såpass mykje frå person til person at det ikkje er noko å gå etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benkpress: 100kg Bra

Knebøy: 150kg Bra

Markløft: 200kg bra

 

Alt under synes jeg er dårlig. Spørs også hvor lenge du har trent, jeg har trent i 6 månder og klarer 80kg. Tenk da om 2 år, hvis jeg fortsetter å sove bra om natten og spise mye, er jeg nok oppe i ganske mye om noen år. Men de som har trent i 2 år og slitter med 90+ kg synes jeg ikke er så veldig bra.

 

Arnold klarte jo 200kg og noe med 300kg i markløft (correct me if im wrong ?). Og noe rundt 200kg på knebøy, ikke rart at han hadde pupper og kraftig rygg og pingle bein. :p

 

Tipper du har lagt på en del på de talla dine utifra hva du skriver under der...

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva du mente nå.

 

Det er egentlig hva jeg synes, klare du 1,5xBW på benk, 1,5xBW på knebøy og 2xBW på markløft RAW, så er du sterk i mine øyner.

 

Vi har jo disse folksa som tar 100kg i benk (snakker om 16 åringer) som har trent i 2 år, men aldri hørt om knebøy. Hadde de dog startet med knebøy og benkpress så tror jeg nok de hadde vært oppe i mye høyere tall enn de er nå.

 

Vi har mange nybegynnere der jeg går, aldri trodd at en fyr som har trent 1,5 år bare tar 80kg på benk (han er samme alder som meg). Når jeg begynte så klarte jeg maks 30kg på benk, og jeg gjor 5x5 på benk fra første dagen jeg kom der. Etter 6 månder var jo jeg oppe i 80kg, altså han har brukt 1,5 år på å komme opp ditt. Ikke så veldig inponerere.

Lenke til kommentar

Enig i prosentandelene av hva som burde anses som bra, eller veldig bra i mine øyne. 1,5x kroppsvekt i bøy og benk og 2,0x kroppsvekt i mark....men folk er veldig individuelle også, så det at noen ikke tar 80kg i benk etter 1,5 år trenger ikke nødvendigvis være dårlig...det spørs bare hva de prioriterer....benk er langtfra min beste øvelse, men jeg er ganske nærme 1,5x kroppsvekt der for det...men det kom ikke etter 1,5 års trening..for å si det sånn...selv om det absolutt er mulig og oppnå også !.....folk er fryktelig forskjellige og noen er sterke i benk, andre i bøy..sånn er det bare......jeg velger å være sterk i alle øvelsene ! ;-)

Lenke til kommentar

Syns ikke kroppsvekt burde ha noe å si for den som driver med styrketrenning på et helt greit nivå, jeg veide mer eller mindre det samme som jeg gjorde når jeg begynte å trene 2.5 år siden (gikk ned 10 kg, og gikk opp 10 kg, i løpet av den perioden ca.) jeg kunne knapt løfte 50 kg, fikk faktisk stange i trynet fordi jeg klarte ikke å legge den på plass.

 

etter 1 år med en helt grei trennings "takt" hvis man kan kalle det det, så fikk jeg til å makse med 80kg, og det var jeg fornøyd med.

Ikke lenge etter det ble jeg spurt om å prøve å makse 100 kg, noe som var greit forsåvidt, men jeg ba dem være klar å hjelpe meg, da ble jeg overrasket over at en av de hadde hånden under stanga under hele øvelsen, og da ble jeg litt :blink:

Så den teller ikke.

 

Rundt september i år (nesten 2.5 år siden jeg begynte å trene) bestemte jeg meg for å trene hardere og oftere, så mye som 5-7 ganger i uka, hvor jeg mer eller mindre gjorde de samme øvelsene hver gang.

 

Første dagen på dette "eksperimentet" klarte jeg ikke å løfte 100kg uten å måtte bruke ryggen, løfte opp rompa og skrike som om jeg hadde fått litt for mange bananer opp i rompa, med andre ord, ikke et kvalifisert løft.

Før dette ville jeg teste om jeg var klar for å begynne å trene med 80 kg, med rundt 8-10 reps, dette var jeg desverre ikke, men alikevel bestemte jeg meg for å begynne å trene med 80, dog bare rundt 3 reps.

 

Slik holdte jeg på en god stund og merket fort at her var det progresjon, nå trener jeg med 95, og har klart å løfte 120kg maks.

 

Jeg veier litt mindre enn det jeg gjorde til å begynne med (2.5 år siden), og ser ingen grunn til at jeg kommer til å gå ned noen kilo til, og da heller ingen grunn til at jeg blir svakere p.g.a min vekt?

 

Syns derfor det blir litt feil å sammenligne, jeg forstår selvsagt at det er mer impnerende at en som veier 60kg kan makse 90, enn en som veier 90 kan løfte 100, men det får være grenser til visse sammenligninger, er vel strengt urettferdig``? :fun:

 

edit: Jeg veide rundt 100 når jeg begynte, gikk ned til 87 etter 1.5 år,

så gikk jeg opp til ca 102 kg i september, og nå veier jeg mellom 94-96 ca, akkurart nå skylder jeg på eksamen og dragon age, men det er off topic :D

Lenke til kommentar

Løft i forhold til kroppsvekt er jo en grei måte å sammenligne det på....det viser jo hva du løfter ut i fra hva du selv veier.....jeg som veier rundt 100 og tar 145 i benk tar jo ikke i nærheten av en kompis som veier rundt 70 og tar like mye som meg.....han tar jo faktisk over 2 ganger kroppsvekta si, mens jeg tar i underkant av halvannen....og jeg veier 10 kg mindre nå enn da jeg tok 135 i bøy for en 8-9 måneder siden....men nå tar jeg 15 kg mer...så i forhold til kroppsvekt så tar jeg jo mye mer.....

 

og man trenger ikke nødvendigvis trene 5-7 ganger i uka for å få framgang...kan heller virke motsatt vei...har trent 3 ganger i uka nå siste 3,5 månedene pga stronglift programmet jeg har kjørt...og mer framgang enn med det programmet skal du leite lenger etter

Lenke til kommentar

En må jo selvsagt ikke trene så mye, jeg ble bare vant til det, var også tross alt bare på 45 min hver gang.

 

Jeg forstår at utgangspunktet er det jo forståelig, men hvis en skulle ha en liten "konkurranse" hvis vi skal kalle det det, er det da rettferdig at jeg må løfte 120 kg, og min kamerat 95, p.g.a vår vektforskjell, hva sier det da?

 

Da vinner jo ikke jeg uansett? :dontgetit:

 

Bare så jeg forstår hvordan en bør tenke når en sammenligner.

Lenke til kommentar
En må jo selvsagt ikke trene så mye, jeg ble bare vant til det, var også tross alt bare på 45 min hver gang.

 

Jeg forstår at utgangspunktet er det jo forståelig, men hvis en skulle ha en liten "konkurranse" hvis vi skal kalle det det, er det da rettferdig at jeg må løfte 120 kg, og min kamerat 95, p.g.a vår vektforskjell, hva sier det da?

 

Da vinner jo ikke jeg uansett? :dontgetit:

 

Bare så jeg forstår hvordan en bør tenke når en sammenligner.

 

Selvfølgelig er det rettferdig...hvorfor tror du de har vektklasser i vektløfting ? Det sier at dere er like sterke i forhold til vekta deres. Ellers hadde jo du mest sannsynlig vunnet hver gang siden du veier mer. Hvis han tar like mye som deg, men veier 20 kg mindre så er jo han mye sterkere enn deg i forhold til vekta. Er ikke så vanskelig å forstå det vel....?

Lenke til kommentar
En må jo selvsagt ikke trene så mye, jeg ble bare vant til det, var også tross alt bare på 45 min hver gang.

 

Jeg forstår at utgangspunktet er det jo forståelig, men hvis en skulle ha en liten "konkurranse" hvis vi skal kalle det det, er det da rettferdig at jeg må løfte 120 kg, og min kamerat 95, p.g.a vår vektforskjell, hva sier det da?

 

Da vinner jo ikke jeg uansett? :dontgetit:

 

Bare så jeg forstår hvordan en bør tenke når en sammenligner.

 

Selvfølgelig er det rettferdig...hvorfor tror du de har vektklasser i vektløfting ? Det sier at dere er like sterke i forhold til vekta deres. Ellers hadde jo du mest sannsynlig vunnet hver gang siden du veier mer. Hvis han tar like mye som deg, men veier 20 kg mindre så er jo han mye sterkere enn deg i forhold til vekta. Er ikke så vanskelig å forstå det vel....?

 

Fordi nesten hele forskjellen mellom oss to (hvis vi tar det som eksempel) så er det fett som skiller oss.

Jeg er ikke sterkere enn han med rygg, mage, biceps, triceps.

 

Er kun skulder og benkpress jeg gjør bedre enn han på.

Men ser ikke problemet, er det er ikke bare å begynne med protein, diett, og hard trenning, øk med 5 kg muskler (tar tid det vet jeg) og da har han tatt meg igjen.

 

Det er umulig at jeg har så mye muskler kontra han, hvis man gjør alt riktig, (diett, protein, trener riktig og holder den takten HELE tiden) da kan man "få" 2-3 kg muskler i året.

Jeg har trent i over 2 år, med hvertfalt 6 "store" pauser hvor jeg stopper helt med trenning i flere uker.

Jeg har aldri hatt noen form for diett, nærmeste var at jeg kuttet ut fast food, chips, brus og godteri og det endte med at gikk opp 2 kg > >

 

Så hvorfor skal det gi mening til folk på vårt nivå?

Vi er ikke bodybuildere, vi har ikke syke små fettprosent, vi driver ikke med spesiel diet?

Er jeg sterkere enn han fordi jeg er lubben?

Derfor ser jeg ikke logikken ><

 

Jeg jobbet meg oppover og ble sterkere.

Jeg har sett 155cm høye asiatere løfte mer enn meg, de jobbet seg oppover slik som meg.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at 2.5x kroppsvekt i markløft er "like sterkt" i mark som 1.5x kroppsvekt er i benk, og 2x kroppsvekt i bøy :)

 

Men det blir uansett litt feil å drive med sånne gjennomsnittlige forholdstall, fordi ingen mennesker faktisk er gjennomsnittlige. Hvor mye du løfter i ulike øvelser kommer så fryktelig mye an på lengden på ulike kroppsdeler, og ikke bare hvor sterk man er. Lange armer er f.eks. et helt vanvittig stort handicap i benk, slik at det f.eks. er mye mer imponerende når Magnus Samuelsson kjører 2x270 RAW (

) enn når Roy Holte kjører 325+ med skjorte, ettersom Samuelsson har et så stort handicap i øvelsen.

 

Samme gjelder i mark, hvor folk med kort overkropp og lange armer har en enorm fordel over de med benkpress-kropp.

 

I tillegg har "alle" en eller annen historie som omfatter skader og alle mulige slags plager, hvilken størrelse man startet treningen sin ved, genetikk i forhold til å legge på seg muskler, evne til å spise mat, økonomi til riktig mat osv. osv. . Blir derfor helt meningsløst å skulle sitte som en eller annen slags internetekspert og klage på hva ulike folk tar i benk helt isolert sett. Så lenge folk trener, har fremgang og er fornøyd med det de selv gjør så er det mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
Vi har mange nybegynnere der jeg går, aldri trodd at en fyr som har trent 1,5 år bare tar 80kg på benk (han er samme alder som meg). Når jeg begynte så klarte jeg maks 30kg på benk, og jeg gjor 5x5 på benk fra første dagen jeg kom der. Etter 6 månder var jo jeg oppe i 80kg, altså han har brukt 1,5 år på å komme opp ditt. Ikke så veldig inponerere.

 

Hva så? Da treningskompisen min dro markløft første gang var 130 kg fasiten - hva sier det om deg, når du har trent 5x5 et halvår eller hva det er, og ikke drar mer enn 110 kg (svaret er selvfølgelig ingenting, men hvis vi bruker bruker din logikk er svaret et helt annet)? :dontgetit: Og er det ikke litt merkelig at en som sier alt under 200 kg i markløft er dårlig, når du ikke engang runder 200 kg i markløft+benkpress? :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...