Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En pumpe har jo ingen rotasjon annet enn det vannet pumper. Viftehastigheten er derimot noe annet...

Nope.

En pumpe har ingen vifte.

Den har en impeler og rotor , og i selve funksjonen så er det rotoren som "roterer" med et hvis antall omdreininger pr minutt eller rpm.

Skrue kan garantert utdype enda bedre enn meg ;)

Lenke til kommentar
Da bør du i så fall koble radiatorene paralellt.

Gjennomstrømningsmotstanden i disse er ganske stor, så en paralellkobling kan være å foretrekke.

Btw; Du kan jo lese litt om hva den står for her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=446670

Hvordan finner man egentlig ut om motstanden er stor i en radiator ? Jeg har seriekoblet 2 big water radiatorer og testa med å blåse/suge med munnen. Kan ikke akkurat si at det var noe krevende - omtrent som et langt sugerør i en brusflaske. Snakker vi om veldig små forskjeller her ?

Lenke til kommentar

Skal man måle den skikkelig, så kreves det nok passende instrumenter, som et flowmeter.

Tester man ved å blåse igjennom, så vil det bare gi en blek avskygning av det virkelige forholdet ifbm vann.

Husk at tettheten i vann er det mangedobbelte av luft, med tilsvarende motstand til følge.

Å blåse igjennom som en test blir derfor bare tull!

BW-radiatoren´s rør er ganske trange; ca 6mm, og en paralellkobling av to slike vil absolutt være å foretrekke fremfor en seriekobling!

Lenke til kommentar

Det er i alle fall riktig at det ikke er andre bevegelige deler enn impelleren inkl dens aksel, derfor jeg også lurte på hva som gikk feil med disse pumpene.

Har selv bare obdusert Eheim akvariepumper, som går på 220V AC og da er det såvidt jeg har sett heller ikke snakk om noe elektronikk, kun en kjærne med masse kobbertråd viklet rundt, og da impellerakselens magnet i et hull i denne spolen. Men siden denne tt bw pumpen går på 12V DC er det mulig den har noe elektronikk.

Får vente på den endelige rapporten fra Skrue. :)

 

Så noe annet jeg syns var litt rart ifht dette settet nå, på MPX koster det Kr 575,- 12 stk på lager, men så har de 1 stk Bvare til Kr 845,-. Er det ikke litt snodig at B-vare koster mer enn de andre?

Lenke til kommentar

Det kom kanskje ikke helt klart fram, men jeg testa med vann. Nå er jo bigwater settet 6,4 mm hele veien så radiatoren er jo ikke noe trangere enn andre komponenter. De trangeste stedene er niplene med 5 mm. Mitt inntrykk er at lengden vannet må gå har mye å si for motstanden. Det er klart at en radiator representerer fort en meter eller mer. Paralell kobling...hmmm får tenke på det.

Lenke til kommentar
Mr. Nibble Skrevet 28/07/2005 : 15:25

Mitt inntrykk er at lengden vannet må gå har mye å si for motstanden. Det er klart at en radiator representerer fort en meter eller mer.

Ja, altså jeg er ingen fysikkekspert, men jeg har likevel et litt annet inntrykk, om vannet går 1 meter, eller 3 meter i samme høyde kan jeg ikke sjønne skulle utgjøre særlig mye forskjell. Det jeg derimot tror er mer avgjørende er hvor mange ganger vannet skifter retning, og at det er det som utgjør den største forskjellen mellom en eller to radiatorer. (samt tversnittet på rør/slange)

Kobler du de i paralell økes det totale tversnittet gjennom radiator med det dobbelte, og jeg vil tro forskjellen mellom en og to radiatorer blir minimal. :)

 

Så venter jeg i spenning på at noen med mer fysikk kunnskap kan komme og plukke i filler mine teorier :hmm:

Lenke til kommentar
Har selv bare obdusert Eheim akvariepumper, som går på 220V AC og da er det såvidt jeg har sett heller ikke snakk om noe elektronikk, kun en kjærne med masse kobbertråd viklet rundt

Noe elektronikk må det være, fordi en motor kan ikke gå på AC - da vil den bare bli en vibrator. En enkel AC->DC består av to dioder og en kondensator, med andre ord, ikke noe svære greier.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Da har jeg plukket BW water pumpa ut av systemet mitt og erstattet med en Eheim 1048 pumpe, ble litt trangt i kabinettet men løsningen fungerer bra.

 

Det som er litt viktig å vite er at om man legger inn en annen pumpe som for eksempel eheim så vær obs på at L/T går ned veldig, jeg målte L/T til ca 144L når man bruker Nipler av 1/4 dimensjon på pumpa + vanntank, uten vanntank på sugesiden og med samme nipledimensjoner så falt L/T til litt under 80.

 

Men etter tips fra skrue så valgte jeg lell å sette pumpa i drift i selve systemet, vanntemperaturen sank tvert med 2C, når jeg fikk satt inn i tillegg Black Ice Pro 2 radiatoren så sank temperaturen med enda 2C. Vil påstå at temperaturen har begynt å nærme seg romtemperatur med oppsettet jeg har nå.

 

Ser nå fram for å bytte ut BW blokka med en bedre blokk med 1/2 tilkoblinger eller noe mindre, blir spennende å prøve ut en bedre kjøleløsning.

 

PS : BW pumpa mi fungerer fint det, men greit å være på den sikre siden :)

Lenke til kommentar
Da har jeg plukket BW water pumpa ut av systemet mitt og erstattet med en Eheim 1048 pumpe, ble litt trangt i kabinettet men løsningen fungerer bra.

 

Det som er litt viktig å vite er at om man legger inn en annen pumpe som for eksempel eheim så vær obs på at L/T går ned veldig, jeg målte L/T til ca 144L når man bruker Nipler av 1/4 dimensjon på pumpa + vanntank, uten vanntank på sugesiden og med samme nipledimensjoner så falt L/T til litt under 80.

 

Men etter tips fra skrue så valgte jeg lell å sette pumpa i drift i selve systemet, vanntemperaturen sank tvert med 2C, når jeg fikk satt inn i tillegg Black Ice Pro 2 radiatoren så sank temperaturen med enda 2C. Vil påstå at temperaturen har begynt å nærme seg romtemperatur med oppsettet jeg har nå.

 

Ser nå fram for å bytte ut BW blokka med en bedre blokk med 1/2 tilkoblinger eller noe mindre, blir spennende å prøve ut en bedre kjøleløsning.

 

PS : BW pumpa mi fungerer fint det, men greit å være på den sikre siden :)

Når folk begynner å bytte ut deler fra BiGwater settet så blir mer og mer vitsen borte med kjøpet av dette settet. Vitsen med Bigwater var jo et billig vannkjøligsett.

 

Jeg kjøpte jo som sagt et WaterChill sett som jeg er meget fornøyd med. Jeg koblet BiGwater radiatoren min i serie med WaterChill Radiatoren her om dagen. Og tempen er ikke blitt noe bedre. Kanskje marginalt dårligere. Men tror dette har å gjøre med dårligere flow. Så tror jeg skal fjerne den ekstra radiatoren igjen. Dessuten er det kommet litt grønt gørr etter jeg tok den i bruk. Den grønne suppa som fulgte med BW settet. Lå sikkert noen rester igjen inne i radiatoren.

Lenke til kommentar

OcMAx : Den eneste delen som holder mål I TT Rocket settet mitt er nok selve Rakketen, den fungerer utmerket som en ekstern Vanntank på 0.5L og med god kjøleevne.

Gjorde en uhøytidelig måling av vanntemp, den lå på rundt romtemp dette er begrunnet at selve Rakketen står rett under et åpent vindu og drar kald luft direkte på seg selv. Når det blir kaldere tviler jeg ikke på at temperaturene kan falle enda mere.

Lenke til kommentar
OcMAx : Den eneste delen som holder mål I TT Rocket settet mitt er nok selve Rakketen, den fungerer utmerket som en ekstern Vanntank på 0.5L og med god kjøleevne.

Gjorde en uhøytidelig måling av vanntemp, den lå på rundt romtemp dette er begrunnet at selve Rakketen står rett under et åpent vindu og drar kald luft direkte på seg selv. Når det blir kaldere tviler jeg ikke på at temperaturene kan falle enda mere.

Så er vel egnentlig denne tråden om BW settet..

Og han spurte vel egnetlig om hvorfor folk kjøper BW settet når de bytter ut alle delene.

Lenke til kommentar

OG så viser det seg at TT Rocket settet har :

 

BW 12V pumpa.

BW Cpu blokka.

Bw Vannslangene.

Bw Vannguffa.

Så det er nesten helt nøyaktig likt.

 

Poenget med innlegget mitt var jo kun å vise til at man øker ytelsen veldig ved å skifte ut del for del, dermed så har man en god begrunnelse for å fjerne delene. I mitt tilfelle kommer jeg kun til å beholde Raketten.

Lenke til kommentar
Noe elektronikk må det være, fordi en motor kan ikke gå på AC - da vil den bare bli en vibrator. En enkel AC->DC består av to dioder og en kondensator.

 

Det er mer normalt med en likeretter som er laget av 4 dioder og en kondensator...den med 2 dioder er jo den simpleste mener nå jeg :hmm:

 

Jeg har nå da bare gått GK elektro så det kan godt være jeg tar feil :p

Lenke til kommentar
Noe elektronikk må det være, fordi en motor kan ikke gå på AC - da vil den bare bli en vibrator. En enkel AC->DC består av to dioder og en kondensator, med andre ord, ikke noe svære greier.

*Kremt* Det finnes noe som heter vekselstrømsmotorer også. De har bare en litt annen virkemåte enn likestrømsmotorer... Det er også derfor de skriver at aquastream-pumpa er en REN likestrømsmotor og ikke en vanlig 1046 (?) med inverter...

Lenke til kommentar
Ja, altså jeg er ingen fysikkekspert, men jeg har likevel et litt annet inntrykk, om vannet går 1 meter, eller 3 meter i samme høyde kan jeg ikke sjønne skulle utgjøre særlig mye forskjell. Det jeg derimot tror er mer avgjørende er hvor mange ganger vannet skifter retning, og at det er det som utgjør den største forskjellen mellom en eller to radiatorer. (samt tversnittet på rør/slange)

Kobler du de i paralell økes det totale tversnittet gjennom radiator med det dobbelte, og jeg vil tro forskjellen mellom en og to radiatorer blir minimal. :)

 

Så venter jeg i spenning på at noen med mer fysikk kunnskap kan komme og plukke i filler mine teorier :hmm:

Har kanskje lært litt om bernoullig og vennene hans, men husker ikke så mye. MEN; det er også friksjon i vannstrømmer. Dette gjør at jo lenger slangen er, jo høyere friksjon blir det mot veggene i slangen. Denne motstanden kommer i tillegg til motstanden som kommer fra viskositeten til vannet. På den måten vil økt slangediameter gi mindre viskøs motstand (men i teorien mer friksjonsmotstand grunnet større kontaktflate per lengdeenhet av vannet. Greia er at friksjonen er svimlende liten i forhold til viskøs motstand.

 

Noen som protesterer?

Lenke til kommentar
Noen som protesterer?

Hehe, ja, jeg må nok protestere litt der. Væska har ingen motstand på grunn av viskositenen i væska sjøl. Motstanden kommer av at viskositeten virker på veggene i kanalen. Det er altså en og samme ting og ikke to separate motstander.

 

En dobling av diameter ville ført til at vannet i midten lettere "følger strømmen". Kontaktflaten i ytterkant kan dobles riktignok, men strømmen i midten øker også en god del. Alt i alt vil det gi en lavere hastighetsgradient ved kantene, noe som igjen vil minke friksjonen på grunn av viskositeten.

 

For å ta en praktisk illustrasjon: Tenk deg at du skal helle honning eller motorolje gjennom et sugerør vs. et rør med dobbel diameter. Hvilket tilfelle tror du gir minst motstand og renner lettest? (Jepp, det er et retorisk spørsmål).

 

Edit: Dette eksemplet kan sidestilles med det jeg fikk høre på Thorshov bilrekvisita en gang: En ekspeditør forklarte litt om forskjellene på høytalerkabler og sa at de tynneste var best fordi strømmen fikk mindre metall å jobbe seg gjennom, så der var det minst motstand. Den kabelen med størst tverrsnitt hadde mest motstand fordi det var så mye kobber som strømmen måtte bane seg vei igjennom. For ordens skyld, hvis noen skulle lure: Ekspeditøren var totalt på villspor selv om han sikkert prøvde sitt beste. Tykkest gir selvfølgelig lavest motstand. Jeg gikk for det "dårligste" kjøpet og kjøpte den dyreste med "mest motstand" til ekspeditørens store forundring.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...