Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

Takk for råd skrue!! :thumbup:

I mangel på sillikon måtte jeg nøye meg med rørleggerteip på gjengene og blokken viste seg å være pottetett :)

 

Hva var den optimale rekkefølgen igjen på komponentene? :hmm: (vannkjølingen har ligget på hylla siste månedene)

 

Var det Pumpe-GPU-CPU-Rad eller Pumpe-CPU-GPU-Rad? (har et 6800GT som utvikler en god del varme)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for råd skrue!! :thumbup:

I mangel på sillikon måtte jeg nøye meg med rørleggerteip på gjengene og blokken viste seg å være pottetett :)

 

Hva var den optimale rekkefølgen igjen på komponentene? :hmm: (vannkjølingen har ligget på hylla siste månedene)

 

Var det Pumpe-GPU-CPU-Rad eller Pumpe-CPU-GPU-Rad? (har et 6800GT som utvikler en god del varme)

pumpe-radiator-cpu-gpu

Lenke til kommentar
Takk for råd skrue!! :thumbup:

I mangel på sillikon måtte jeg nøye meg med rørleggerteip på gjengene og blokken viste seg å være pottetett :)

 

Hva var den optimale rekkefølgen igjen på komponentene? :hmm: (vannkjølingen har ligget på hylla siste månedene)

 

Var det Pumpe-GPU-CPU-Rad eller Pumpe-CPU-GPU-Rad? (har et 6800GT som utvikler en god del varme)

pumpe-radiator-cpu-gpu

I BW-manualen syns jeg å huske at det sto at radiator skulle være sist? :hmm:

Lenke til kommentar

For min del foretrekker jeg følgende rekkefølge, som også er nevnt ovenfor:

Pumpe-radiator-CPU-GPU-etc.

I teorien vil dette i sum samle opp varmen fra CPU-GPU-etc inklusive de 10-15watt fra pumpa.

Da vil vannet også ha den høyeste temperaturen når det går inn i radiatoren, og dermed vil denne yte best.

 

Forskjellen blir allikevel ikke voldsomt stor om man snur litt på rekkefølgen, temperaturstigningen gjennom f.eks CPU-blokka er uansett svært liten.

Det er i høyden snakk om 0,5 til 1,5grader, under normale forhold. (Moderat eller ingen klokking)

Lenke til kommentar
Min P4 2,4ghz ligger på mellom 30 og 35C...det synes jeg er bra i hvertfall:)

Skjermkortet har jeg ikke peiling på:p

Hmm. Med en P4b 2,4GHz (den med 4 x 100MHz FSB) og Radeon 9500Pro på samme sett ligger CPU-temp på ca. 48­°C. Dette under vanlig småidling (lett nettsurfing og WMP i bakgrunnen). Ting er ikke overklokket, men det er mulig sensoren viser feil. Har nemlig et shitty HK av tvilsom kvalitet, så jeg utelukker ikke at den kan ha en finger med i spillet. :p

Lenke til kommentar

Nå har også mitt 6600GT tatt kvelden pga vannkjølingshelvetet :)

Etter denne hendelsen sa galskapen stopp og alt vannkjølingsutstyr er herved kastet ut av maskinen min, fra nå av blir det zalman-lufkjøling resten av livet! Lurer på om jeg skal gidde å prøve å få tilbake penger fra MPX siden de er så utrolig vanskelige når det gjelder slikt.

Lenke til kommentar

Kjører med gpu og cpu-blokk, samt to radiatorer. Med en NW3.4 kunne jeg nå 228mhz fsb med denne kjølingen, og tempen på IC7-G-kortet viste ca 52 grader max. Med samme oppsett på et P4C800 viste det ca. 10 grader lavere, men siden oc-resultatet er det samme ligger det nok i sensorene.

 

Imidlertid har jeg byttet til et nytt Chieftec fulltower som jeg ikke akter å kutte i, derfor henger begge radiatorer samt pumpe på baksiden av kabinettet. Videre er PC`en plassert i et rom som er vesentlig kjøligere enn forrige plassering.

 

Men etter montering må jeg ned på 220mhz fsb for å få det stabilt! Abit EQ viser 60 grader under full load, og det er for varmt på 228mhz for stabilitet.

 

Jeg har tatt av blokk og renset med aceton og deretter montert på nytt med AS5, og deretter enda en montering med AS Ceramique da jeg gikk tom for sistnevnte, uten resultat. Det er ingen knekk på slangene, jeg har byttet til en ubrukt pumpe for å eliminere at den var årsaken. Her skulle jeg jo i teorien ha fått lavere temps i og med at radiatorene får kjøligere luft og at jeg har bygget en fanshroud på den ene. Hadde det på forrige konfigurasjon også, men denne er ca 5cm mot ca 3 tidligere.

 

Jeg har to teorier;

 

1 - Jeg byttet ut BW-guffa med kokt vann (hadde ikke destillert) + 20-30% frostvæske, kan det være mulig at dette vannet tar opp varmen fra blokka dårligere enn BW-vannet? Kjenner jo at blokka blir varmere enn før under belasting. Kan det videre ha lagt seg et belegg inne i blokka som hindrer varmetransporten? Merk at dette ikke oppstod over tid, men umiddelbart etter montering i nytt kabinett. Trodde faktisk ikke jeg hadde montert riktig, så jeg testet med å stramme blokka hardere samt reinstallasjon som beskrevet over.

 

2 - Slangene er litt annerledes opplagt nå og muligens litt lengre. La først merke til at den forrige pumpa hadde mistet ca 50 rpm (til 2150) umiddelbart etter montering, kan det tyde på økt motstand og for liten flow? Vurderer sterkt å sette inn den andre pumpa i serie i kretsen.

 

Betraktninger, folkens?

 

EDIT: Kanskje jeg skal prøve å røffe opp overflaten innventig i blokka for å skape mer turbulens? Har jo en i reserve...BTW, kondolerer med drept gfx, tørrfisk... :cry:

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Hvor var det lekkasjen oppstod nå da, tørrfisk?

Det vet jeg ikke :(

 

Er det noe håp for at jeg kan få erstattet skjermkortet?

 

BTW: Noen som vet hvor man får kjøpt bakplate og brakett til HK? (så jeg kan montere vanlig luftkjøler?

Kondolerer, men har du modifisert på kjøleløsningen så tror jeg neppe at du får noen erstatning, tipper du hadde stilt kraftigere med en klart sprukket kjøleblokk som ikke hadde blitt endret på.

 

Men i og med BW er noe herk og at det har vært mye problemer med settet så kan du jo fjerne alt av gjengetape og sende alt til dem og be om erstatning men kun om det ikke vises. Personlig så hadde jeg nok gjort det i dette tilfellet i og med at settet ikke holder mål.

Lenke til kommentar
Ok, da blir det ny blokk (som er blank og fin inni), ekstra pumpe i serie og 10% kjølevæske.

 

Rapport følger senere...

:whistle:

Ved å selv bytte pumpe til en eheim48 med samme slangedimensjon så fikk jeg straks bedre ytelse selv om L/T sank betraktelig til omtrent 100L/T.

 

Vurderer å gå over til 1/2 ID nå, men kommer fortsatt til å bruke Raketten da den fungerer fint som passiv kjøleløsning ved surfing.

Lenke til kommentar
Ok, da blir det ny blokk (som er blank og fin inni), ekstra pumpe i serie og 10% kjølevæske.

 

Rapport følger senere...

:whistle:

Ved å selv bytte pumpe til en eheim48 med samme slangedimensjon så fikk jeg straks bedre ytelse selv om L/T sank betraktelig til omtrent 100L/T.

 

Vurderer å gå over til 1/2 ID nå, men kommer fortsatt til å bruke Raketten da den fungerer fint som passiv kjøleløsning ved surfing.

Her kjører jeg foreløpig 100% BW-deler, selv om det meste er modifisert så det greier seg. Om noe havarerer er det vel egentlig kun pumpene jeg er berettiget å få ny på garanti.

Lenke til kommentar

Muffinman : Ja, tror du har rett i det, tenkte det samme jeg og når jeg leste hva han brukte til å begynne med, men uansett så skal jo det være ubetydelig med trykk fra å ha på litt med gjengetape.

 

Har en plexi-topp på rakketen og den har sprukket av seg selv uten noen form for unormalt press eller trykk, dette er standard plexi som kommer i alle TT sett.

 

I den nye vannkjølingsserien som TT kommer med så har de fjernet alt av plexi i settene sine...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...