Gå til innhold

Likestilling - for menn!


Anbefalte innlegg

Hva så? Skal jeg ikke ha lov til å bestemme selv hvorvidt jeg ønsker å ansette den som er best kvalifisert, den som har riktig kjønn, riktig rase, eller hva enn jeg ønsker å ansette folk på grunnlag av? Det er mine penger, ikke dine.

 

Du skal selvfølgelig ansette den du syntes er best kvalifisert, men seksuell legning og religiøs bakgrunn påvirker ikke dette, med mindre jobben krever at du har den og den religiøse troen. Og de jobbene er det få av.

 

Er det rettferdig om moren min, som er bedre kvalifisert enn alle de andre søkerne, ikke får jobben som sjef på labben på borealis kun fordi hun er muslim, og siden sjefen er kristen er hun ikke godt nok kvalifisert for jobben ?

 

Jeg snakker om hvordan loven bør være, ikke hvordan den er.

 

Vel, du spurte jo

 

"Hvilken rett har du til å bestemme ut fra hvilke kriterier jeg skal ansette folk?"

 

ble en feil med quoten.

Nå skal det nevnes at min mor sluttet i jobben og startet eget firma kort etter at hun hadde blitt forfremmet; denne forfremmelsen førte nemlig til at hun fikk oppsynsansvar med en hel gjeng kommunalt innkvoterte muslimer. Disse muslimene skulle absolutt ned på kne med ræva i været og be flere ganger om dagen, noe som innebær omkledning og fullstending vask av overkropp hver gang. Følgene var såklart at disse muslimene ikke var i stand til å gjør jobben sin, og dermed ei heller min mor. En viktig grunn til at hun i dag er sin egen sjef (og ansetter NØYAKTIG de hun selv vil ansette!)!

 

Hva slags religion man har er generelt sett kanskje ikke viktig for om man kan gjøre en gitt jobb eller ikke; men om man er muslim eller ikke er svært viktig. Uansett bør en sjef ha lov til å ansette nøyaktig hvem man vil på hvilket grunnlag man vil; og man bør ha lov til å stille de nødvendige spørsmål for å avgjøre dette.

Det var jo en veldig fin måte å si det på da. :nei: . Hender det ikke at også norske folk gjør ting som ikke har med arbeidet å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er bruk av kvotering for å fremme likestilling totalt selvmotsigende. Kvotering er kun en form for diskriminering.

 

Kvinner har i dagens samfunn langt flere goder og fordeler enn menn. Både med tanke på utdannelse og rettigheter. Menn har fortsatt mer makt, men dette vil jevne seg ut over tid så fort generasjonene skiftes ut.

 

Personlig opplevde jeg at trygdekontoret nektet meg å ta barnepermisjon utover den mnd jeg hadde krav på. Vi ville dele den 50-50, men fikk nei fordi hvis jeg skulle ha utvidet barnepermisjon så ble det stilt krav om at min forlovede enten var i arbeid eller utdanning. Vi hadde planlagt at hun skulle ta perm uten lønn, slik at vi begge ble hjemme sammen med barnet i et halvt år. Men dengang ei. I motsatt fall er det ingen krav til at jeg er i arbeid eller utdanning for at hun skulle få barneperm..... :roll:

 

Det er diskriminering :mad:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Ser jo kjønnsdiskriminering når det gjelder forsikring. Særlig av bil. Forsikringspremien av bil til en mann er høyere enn damer av samme alder

Ja, det er jo sant. Men så er det jo menn som står for de største utgiftene til forsikringsselskapene også da.

Lenke til kommentar
Ser jo kjønnsdiskriminering når det gjelder forsikring. Særlig av bil. Forsikringspremien av bil til en mann er høyere enn damer av samme alder

Ja, det er jo sant. Men så er det jo menn som står for de største utgiftene til forsikringsselskapene også da.

Men det er jo ingen unnskyldning. Fakta er at menn må betale mer fordi de er menn.

 

Ellers kan jo arbeidsgiver bruke samme argument til å ikke ansette kvinner. Kvinner har jo høyere sykefravær enn menn statistisk sett.

 

De blir for eksempel ofte nektet jobb hvis de er gravide.

Kan du dokumentere dette?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Ser jo kjønnsdiskriminering når det gjelder forsikring. Særlig av bil. Forsikringspremien av bil til en mann er høyere enn damer av samme alder

Ja, det er jo sant. Men så er det jo menn som står for de største utgiftene til forsikringsselskapene også da.

Men det er jo ingen unnskyldning. Fakta er at menn må betale mer fordi de er menn.

 

Ellers kan jo arbeidsgiver bruke samme argument til å ikke ansette kvinner. Kvinner har jo høyere sykefravær enn menn statistisk sett.

 

De blir for eksempel ofte nektet jobb hvis de er gravide.

Kan du dokumentere dette?

3911471[/snapback]

Nope. Tviler på at det finnes noen studier på dette. Men sjefene kan jo med stor enkelhet late som at det er en annen grunn.

Lenke til kommentar

Enhver leder forstår jo at det er rent idioti å ansette en som er gravid da denne personen ikke vil kunne arbeide lenge før hun plutselig må erstattes på en eller annen måte. Snakk om å skyte seg selv i foten.

 

Nå har jeg ikke lest hele tråden her, men jeg kan jo nevne noen punkter som er blitt diskutert her.

 

Verneplikt for kvinner - Dette er et ikke tema. For det første så er det allerede så få gutter som må gjennom førstegangstjenesten nå i dag at det blir helt på trynet å skulle inkludere jenter også i denne gruppen. Skal ikke si mer om den generelle verneplikten her uten om at det systemet som er nå er veldig urettferdig for de som må avtjene den kontra de som slipper.

Et annet poeng er at dersom jenter hadde verneplikt så måtte forsvaret brukt enorme summer på å tilpasse fasiliteter slik at de ble tilrettelagt for kvinner, noe det ikke er per dags dato.

Lange øvelser hvor man bor oppå hverandre i en liten syvduker ville også blitt et problem. Kvinner har andre hygieniske behov og dersom man er i en skjult OP og må drite på pose som en annen holder, ja, da skal jeg love dere at det blir ramaskrik.

Kvinner kan gjøre mye i Forsvaret, det er ikke det jeg argumenterer mot, men at det skal innføres kvinnelig verneplikt er en forferdelig dårlig ide.

 

 

Det som man må huske på er at i dagens samfunn er det kvinnene som sitter på makten i husholdningen. Det er de som styrer husholdningen og det er de det meste av reklamen nå til dags er rettet mot.

Se bare på 7-11 reklamen hvor to unge damer snakker dirty om litt av hvert. Dersom det hadde vært to menn som snakket dirty om knulling, bollemus og mer, så hadde det vært store oppslag om det allerede.

I og med at det er kvinnene som styrer husholdningsbudsjettet i dag så blir mer og mer fokus rettet over mot dem.

 

Se på underholdningsverdenen i dag - hvor mange tv programmer i dag er ikke spesifikt rettet mot kvinner? Ta en kjapp titt på programoppsettet så ser du raskt at her finner man femi programmer side opp og side ned. Grey's Anatomy, Judge Amy, Sex in the City, Desperate Housewives for å nevne noen. Dette er serier laget for kvinner som sendes i beste sendetid.

 

Det er ikke tvil om at samfunnet blir mer og mer kvinnerettet, men spørsmålet er; hvor langt vil det gå?

Lenke til kommentar

Såfordi kvinner må måtte drite på pose så skal de få slippe? Eg har ikke noe mer lyst til å drite i en pose noen holder enn det en kvinne har.

Er kvinner i forsvaret i dag. Å bruke enorme ressurser på å gjøre verneplikt for kvinner er meget usansynlig. Det er fullt oppnåelig.

 

Kvinner har i meget liten grad større hygieniske behov enn menn. De prioriterer dem derimot tradisjonelt mer.

 

Jeg har også hygieniske behov, men blir tvunget inn for det..

Bortsett fra det angående forsvaret er jeg helt enig med deg.

Lenke til kommentar

Når jeg tenkte på andre hygieniske behov, så går dette da helst på menstrasjon og de problemer det innebærer.

Ang fasiliteter så er svært få av Forsvarets brakker i dag tilrettelagt med egne fasiliteter for menn og kvinner. Ofte er det bare ett stort dusjanlegg som alle sammen bruker. Dette ville ikke vært tilfredsstillende for kvinner i dagens samfunn. Ergo ville man ha måttet brukt enorme summer på å utbedre det.

 

Å drite på pose er ikke noe stress når man er blitt vant til det, men poenget var at man da ville vært en blandet patrulje med både menn og kvinner. At man da skulle måtte drite på pose inni et nedgravd hull hvor folk ligger rett ved siden av tett i tett er noe som veldig mange sikkert ville hatt store problemer med. Eksempelet er bare for å illustrere at det ville vært flere situsajoner som dette som gjør at dagens samfunn ville hatt problemer med å godta det.

 

Det som også bør nevnes sammen med verneplikten er at de som blir innkalt til førstegangstjeneste uten å selv ville det er dårligere stilt ved høyere utdanning enn de som ikke må avtjene verneplikt. Greit nok at man får noen få poeng, men man mister et helt år som man kunne brukt til å tjene penger eller til å begynne på studiene med en gang. Dette er enormt urettferdig, og dette gjelder både de guttene som slipper verneplikt og alle jentene som ikke trenger å tenke på det en gang.

Lenke til kommentar

Tror nok menn møter på like mange hindre i dag som kvinner og kanskje spesiellt yngre menn.

Tror menn har mere evnen til og bøye nakken og gå på pånytt, kvinner har vel mere erfart at de får sin vilje gjennomført ved første forsøk.

 

Kvotering syns jeg er også noe tull, jeg syns også at kvinner/jenter bør gjennomgå førstegangstjeneste på lik linje som gutter såfremt det lar seg gjennomføre.

 

Når det gjelder forsikringer får nesten ingen uføretrygdede åpne konto ved Postbanken, de tjener for lite, dette har jeg personlig hørt fra flere uføretrygdede at de hadde store problemer med postbanken og de fleste bilforsikringsselskaper.

At de tidligere mens de var i jobb hadde vært stødige betalere betydde ingenting nå.

 

Det samme gjelder bilforsikringer, er du uføretrygdet kan du risikere og ikke få tegnet bilforsikring hvis din trygd er lav, spiller ingen rolle om du bor i ett utkantstrøk og har behov for bil.

Og lav trygd mener jeg da under 150.000 kr etter det jeg har hørt.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Ser jo kjønnsdiskriminering når det gjelder forsikring. Særlig av bil. Forsikringspremien av bil til en mann er høyere enn damer av samme alder

Ja, det er jo sant. Men så er det jo menn som står for de største utgiftene til forsikringsselskapene også da.

3911446[/snapback]

 

 

Men er ikke hele ideen om forsikring at hvis ulykken er ute så skal utgiftene deles på flere?

Lenke til kommentar
Men er ikke hele ideen om forsikring at hvis ulykken er ute så skal utgiftene deles på flere?

7072984[/snapback]

Ideen om forsikring er at forsikringsselskapene skal tjene penger. Det gjør de ved å tilby en ordning hvor folk føler at de får økonomisk trygghet til en fornuftig kostnad. I praksis skjer det ved at pengene hver og en av oss betaler går inn i en pott som brukes til å betale de uheldige.

 

Men for at den ordningen skal fungere må vi som betaler føle at kostnaden, altså forsikringspremien, og de andre betingelsene som egenandel osv, gir valuta for pengene. Og i tilegg kommer rent psykologisk at vi føler vi har like stor bruk for forsikringen som andre. Hvis jeg tegner kasko på bilen og aldri bruker den, og naboen på 19 med Golf GTI som kjører som han har fandene i helene hele tiden, slik at det bare er spørsmål om tid før det smeller, betaler akkurat samme premien, vil jeg selvsagt føle at jeg subsidierer hans risikoadferd.

 

At utgiftene skal deles på flere betyr ikke at alle skal betale like mye. De som vil leve farlig kan godt få betale ekstra for det. Og siden man ikke kan spørre folk "vil du leve farlig?", er det greit at forsikringsselskapene bruker sitt statistiske materiale til risikovurdering for ulike grupper. Og viser statisikken at mannlige kunder bulker mer/dyrere, så er det på sin plass at vi betaler mer for moroa.

 

Det er selvsagt synd at skjærer alle menn under en kam, og det kan nok føles diskriminerende for de av oss som kjører pent og pyntelig. Men det er selskapenes rett så lenge et kommersielt produkt er frivillig å anskaffe, hvilket en kaskoforsikring er, og forskjellsbehandlingen bunner i faktiske ulikheter i adferd. Noe annet hadde det vært om man varierte prisen på ansvarsforsikringen, som er lovbestemt.

 

Vil mannfolk ha lavere premie, så er det bare å kjøre pent og kjøpe en bil som ikke har høy premie. Dumt for oss som sikler på en Audi TT 3,2 S-tronic, men det får heller være sånn.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Verneplikt for kvinner - Dette er et ikke tema. For det første så er det allerede så få gutter som må gjennom førstegangstjenesten nå i dag at det blir helt på trynet å skulle inkludere jenter også i denne gruppen. Skal ikke si mer om den generelle verneplikten her uten om at det systemet som er nå er veldig urettferdig for de som må avtjene den kontra de som slipper.

Et annet poeng er at dersom jenter hadde verneplikt så måtte forsvaret brukt enorme summer på å tilpasse fasiliteter slik at de ble tilrettelagt for kvinner, noe det ikke er per dags dato.

Lange øvelser hvor man bor oppå hverandre i en liten syvduker ville også blitt et problem. Kvinner har andre hygieniske behov og dersom man er i en skjult OP og må drite på pose som en annen holder, ja, da skal jeg love dere at det blir ramaskrik.

Kvinner kan gjøre mye i Forsvaret, det er ikke det jeg argumenterer mot, men at det skal innføres kvinnelig verneplikt er en forferdelig dårlig ide.

 

Det er vel på sin plass å opplyse om at flere kvinner avtjener verneplikten og antallet er sterkt økende. Og det går faktisk ganske så bra det, utfordringene du nevner er løst ganske så enkelt. Dyktige er de også.

 

Se på underholdningsverdenen i dag - hvor mange tv programmer i dag er ikke spesifikt rettet mot kvinner? Ta en kjapp titt på programoppsettet så ser du raskt at her finner man femi programmer side opp og side ned. Grey's Anatomy, Judge Amy, Sex in the City, Desperate Housewives for å nevne noen. Dette er serier laget for kvinner som sendes i beste sendetid.

7071693[/snapback]

 

Huffda, bør jeg bli flau over at jeg ser på samtlige av de seriene, jeg som er mann?

 

Tar man en titt på statistikken på sending i USA så er det ganske jevnt mellom kvinner og menn, så ikke tro at dette er serier som stort sett sees av kvinner. :)

 

(Og ser man på programmet så finner man også Prison Break, 24, Lost, Stargate Atlantis, Stargate SG1, Jericho, Kidnapped, Battlestar Galactica osv., som flere menn enn kvinner ser på.)

Lenke til kommentar
Punkt 2 : Millitær og Sivil tjeneste

De burde droppe all inkalling til militæret og heller bruke pengene på å trene opp de som melder seg inn frivillig. Hva F skal vi med all den kanonføden vi får fra det systemet som er nå? De sitter og koper på en militærbase i ett år og bruker masse penger som heller kunne blitt brukt på spesialister. Om det er menn eller kvinner driter jeg nå i, og jeg er off-topic... Oops =P

3351127[/snapback]

Helt enig, vært mye bedre om vi hadde soldater som virkelig gikk inn for å være soldater. New Norwegian Special Forces :D

Lenke til kommentar
Punkt 2 : Millitær og Sivil tjeneste

De burde droppe all inkalling til militæret og heller bruke pengene på å trene opp de som melder seg inn frivillig. Hva F skal vi med all den kanonføden vi får fra det systemet som er nå? De sitter og koper på en militærbase i ett år og bruker masse penger som heller kunne blitt brukt på spesialister. Om det er menn eller kvinner driter jeg nå i, og jeg er off-topic... Oops =P

3351127[/snapback]

Helt enig, vært mye bedre om vi hadde soldater som virkelig gikk inn for å være soldater. New Norwegian Special Forces :D

7082785[/snapback]

Det blir en diskusjon på siden av temaet. Det er ikke det som er poenget. Poenget er at så lenge vi skal ha verneplikt i dette landet, skal den også gjelde kvinner. Poenget er at det skal være likt.

Lenke til kommentar

Jeg har vært helgepappa i snart ni år og i løpet av de ni årene har jeg vært gjennom et helvete jeg ikke unner noen.

 

Jeg gir en stor F i om kvinner er i militæret, om dem betaler mer eller mindre i forsikring eller om dem får den eller den stillingen.

 

Det eneste jeg bryr meg om er å være sammen med guttungen, og i snart 10 år så har jeg der vært prisgitt moren. Man kan her komme inn med lover og paragrafer og bable til man bli grå, men jeg har vært gjennom hele sulamitten og kan skrive under på at i dagen Norge så er det helt på trynet!

 

Jeg var dømt i det sekundet eksdama ble gravid, men jeg ante det ikke før hun fant ut at jeg egentlig ikke duget som pappa og nektet meg å se min egen sønn. Dette kunne kun gjøre uten noen som helst grunn eller represalier!

Etter mye bønnfaling så fikk jeg imidlertid se ham, men kun når hun var tilstede for å passe på. Snakker om å føle seg liten! Nå er det sikekrt mange som mener jeg burde gått til advokat, men jeg var ikke så veldig gammel og jeg ville gjerne at vi skulle finne ut av dette og bli venner. Slik gikk det imidlertid ikke og en dag var det slutt. Jeg fikk ikke se ham mer.

 

Jeg gikk da til advokat som fikk ordnet et møte med hennes advokat og etter at hun hadde slengt ut alaskens eder og galle mot meg så fikk jeg ha ham annenhver helg....wow så heldig jeg er! Tenk at jeg får se min egen sønn annenhver helg!! Er ikke det fantastisk!

 

Nå begynte imidlertid et helvete som ikke skulle gi seg med det første. I 7 år fulgte det krangling og dritt dersom hun fant det for godt. Var jeg et minutt for sent ute nå jeg skulle levere ham så ringte hun politiet. Når jeg skulle hente han så sørget hun for at han hadde venner eller at han var ute å lekte. Andre ganger så var hun ikke hjemme og jeg fikk ikke ha ham. Lovene sier at jeg hadde rett på å ha ham annenhver helg, men dersom hun dikter opp at han er syk eller lignende så er det ingenting jeg kan gjøre.

 

En dag jeg skulle hente ham så dukket hun ikke ikke opp. Jeg ringte og hørte om hun var forsinket og hun kunne da fortelle at hun hadde flyttet til en annen by og at det var ingenting jeg kunne gjøre med det *klikk*

 

Hun bor fortsatt i en annen by og jeg bruker mye penger på fly for å få ham til meg. Når jeg ikke har penger til fly så er hun øyeblikkelig på telefonen og skjeller meg ut for ikke å bry meg.

Jeg bryr meg ikke noe særlig om det, men det irriterer meg at hun kan gjøre slikt.

 

Det som vi må gjøre i Norge i dag er følgende:

 

Når et barn blir født så skal mor og far ha NØYAKTIG samme rettigheter.!!

Lenke til kommentar

Det MrVilla skriver er trist lesning og noe jeg ikke unner noen å oppleve. Det er sikkert mange som ikke er klar over at det han skriver ikke er et enestående tilfelle.

 

Det er klinkende klart at det er noe seriøst gale med systemet når slike ting er vanlig, men spørsmålet er om det er noen politikere som tør å gjøre noe med det. Så langt så tyder det ikke på at det er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...