Gå til innhold

er x800SE noe å satse penger på?


-Jp-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare jeg som husket feil. Det er 425Mhz for X800SE.

 

Mulig det ja, men det å kjøre den på 475 er intet problem.. Selv om du ikke har ekstra kjøl klarer du fint å presse den opp i 485 - 490

Men det er egentlig uten betydning i denne diskusjonen. Du kan også klokke 6800NU ganske heftig. Det er mange som oppnår over 400Mhz på core.

Lenke til kommentar

jeg har ikke sakt et ord om soft modding. det står hardmodding! altså at man må modde på selve kortet. i praksis skal det gå ann.

Ja du skrev det. Grunnen til at jeg angriper deg på disse uttalelsene, er fordi det er så dumt å gi folk forhåpninger om ting som mest sannsynlig er umulig. I dette tilfellet var det ikke kun snakk om et par små motstandere som måtte omplasseres, slik som tidligere 9800se kort, her var det snakk om ganske avanserte modifikasjoner. ATi har lært av tidligere episoder, og har denne gangen laserkuttet kortene, og sier det er så godt som umulig å kunne koble pipes'a sammen igjen. Det hadde de sikkert sagt uansett, men det er en grunn til at det ikke har blitt publisert vellykkete forsøk på dette.

 

 

stigk

Lenke til kommentar

Pipelines har faktisk en del å si for ytelsen. Ta X800 Pro vs GF6800GT, for eksempel. Selv om X800 Pro har 475*12 = 5700 MPixel/s og GF6800GT har 350*16=5600 MPixel/s, så yter GF6800GT generelt bedre enn X800 Pro grunnet de 16 pipelines som GF6800GT har, kontra X800 Pro som bare har 12. Jeg har hatt X800 Pro (kjørte det uklokket), og nå har jeg GF6800GT som jeg heller ikke har klokket, så jeg kan snakke ut i fra egen erfaring. Her er nok GF6800 et generelt bedre valg. Og når X800SE ikke lar seg softmodde, og kanskje ikke lar seg hardmodde heller, så blir X800SE et enda dårligere valg. ATI burde nok ha priset dette skjermkortet en del lavere enn det de har gjort.

Lenke til kommentar
Men det er egentlig uten betydning i denne diskusjonen. Du kan også klokke 6800NU ganske heftig. Det er mange som oppnår over 400Mhz på core.

 

nåjå.. det har vel litt betydning vist man regner ut antall megapixels/sec på denne måten:

425*8 = 3400MPixels/sec

475*8 = 3800MPixels/sec

 

så dersom man kjører ett klokket x800se kort opp mot ett standard 6800 kort med 325*12, da blir ikke forskjellen i Megapixels/sec så stor..

Var vel det jeg mente..

Lenke til kommentar
Pipelines har faktisk en del å si for ytelsen. Ta X800 Pro vs GF6800GT, for eksempel. Selv om X800 Pro har 475*12 = 5700 MPixel/s og GF6800GT har 350*16=5600 MPixel/s, så yter GF6800GT generelt bedre enn X800 Pro grunnet de 16 pipelines som GF6800GT har, kontra X800 Pro som bare har 12. Jeg har hatt X800 Pro (kjørte det uklokket), og nå har jeg GF6800GT som jeg heller ikke har klokket, så jeg kan snakke ut i fra egen erfaring. Her er nok GF6800 et generelt bedre valg. Og når X800SE ikke lar seg softmodde, og kanskje ikke lar seg hardmodde heller, så blir X800SE et enda dårligere valg. ATI burde nok ha priset dette skjermkortet en del lavere enn det de har gjort.

 

Vet vi at det ikke lar seg softmodde?

Lenke til kommentar

Av det jeg har sett på forum rundt omkring, så er Radeon X800 Pro VIVO det eneste av X800-kortene som lar seg softmodde, da det egentlig er et nedskalert X800XT-kort med alle pipelines i behold. Det skjermkortet har også samme minne (1.6ns GDDR3) som X800XT. Radeon X800 Pro non VIVO har 2ns GDDR3, og de ekstra pipelines i tillegg til de 12 som er standard er laserkuttet. Siden de ekstra pipelines til X800SE i tillegg til de 8 som er standard også er laserkuttet, vil heller ikke dette skjermkortet la seg softmodde, da det ikke er noen fysisk mulighet for å kunne aktivere de ekstra pipelines via software. Sannsynligvis er det også tregere minne i Radeon X800SE enn i f.eks. Radeon X800 Pro, men jeg er ikke sikker, da jeg ikke har sett kortet.

Lenke til kommentar
Men det er egentlig uten betydning i denne diskusjonen. Du kan også klokke 6800NU ganske heftig. Det er mange som oppnår over 400Mhz på core.

 

nåjå.. det har vel litt betydning vist man regner ut antall megapixels/sec på denne måten:

425*8 = 3400MPixels/sec

475*8 = 3800MPixels/sec

 

så dersom man kjører ett klokket x800se kort opp mot ett standard 6800 kort med 325*12, da blir ikke forskjellen i Megapixels/sec så stor..

Var vel det jeg mente..

Du misforstår. Jeg mener ikke at kortet ikke yter bedre med overklokk for alle del. Men det er den uoverklokkede ytelsen som er relevant. Hvis vi begynner med ytelse overklokket må man ta med alle individuelle forskjeller (noen klokker bedre enn andre) osv. Du må også ta med overklokkingspotensiale til konkurrentene med individuelle forskjeller og det hele blir veldig komplisert.

Lenke til kommentar
Pipelines har faktisk en del å si for ytelsen. Ta X800 Pro vs GF6800GT, for eksempel. Selv om X800 Pro har 475*12 = 5700 MPixel/s og GF6800GT har 350*16=5600 MPixel/s, så yter GF6800GT generelt bedre enn X800 Pro grunnet de 16 pipelines som GF6800GT har, kontra X800 Pro som bare har 12.

Her sammenligner du to forskjellige arkitekturer samt at 6800GT har raskere minne. Funksjonaliteten til pipelinene har også mye og si.. antall ALUs, TMUs, egenskapene til disse osv.

 

Ser man bort fra DX9 klarer FX5900 seg nokså bra mot R9800 med bare halvparten så mange pixel pipelines.

X850Pro vil nok generelt være raskere enn X800XL selv med samme klokke hastighet på minne.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Ja du skrev det. Grunnen til at jeg angriper deg på disse uttalelsene, er fordi det er så dumt å gi folk forhåpninger om ting som mest sannsynlig er umulig. I dette tilfellet var det ikke kun snakk om et par små motstandere som måtte omplasseres, slik som tidligere 9800se kort, her var det snakk om ganske avanserte modifikasjoner. ATi har lært av tidligere episoder, og har denne gangen laserkuttet kortene, og sier det er så godt som umulig å kunne koble pipes'a sammen igjen. Det hadde de sikkert sagt uansett, men det er en grunn til at det ikke har blitt publisert vellykkete forsøk på dette.

 

 

stigk

greit det, men det er jeg som har skrivd/lest feil. trudde vi snakka om 6800le eller nu og ikke 6800gt

 

så da har dere rett. men det har jeg skrivd i mitt inlegg før her også

Lenke til kommentar
En kan jo åpne til 16 pipes på x800 SE da..

Er dette helt sikkert? Noen som har jort det ?

Det går ann men det må hardmoddes (noe som er ikke lett) du må binde de 8 pipelines som er kutta på gpu'en ved bruk av strømledende penn og så sette neglelakk over... Alt dette er ikke verdt bryet siden 2800kr er mye. For litt mer får du er Gf6800GT 256MB og for litt mindre får du et 6800GT 128MB som er et bedre valg

Lenke til kommentar
Mange 6800nu kan flashes til 16 pipes og da kan x800se gå å legge seg i alle tester.

 

tjo.. Men nå er det ingen problemer å klokke x800se til ganske ekstreme høyder da.. Jeg har hatt mitt kort opp i 527/572 MHz... Spørs om du får samme %økning på ett NU kort..

Tja.. når man ser 6800NU kort med 16 pipelines og 6 vs klokket til over ultra hastighet på core så tror jeg de hadde grisebanket kortet ditt noe helt sinnsykt. :p

 

Klokkehastighet er ikke alt. Når det gjelder X800SE er dette etter mitt syn en av taperne i ATI sitt utvalg. Det er priset veldig høyt sikkert mye pga 256 MB GDDR3 men kan ikke hevde seg ytelsesmessig mot kortene det kommer i samme prisklasse som. Jeg er mer spent på standard X800 kortet som kommer. Det vil nok kunne konkurrere (og kanskje utkonkurrere) 6800NU prismessig og ikke minst ytelsesmessig.

når kommer x800 kortet da ?

 

 

denne posten har spora helt off-topic btw!

Lenke til kommentar
Det går ann men det må hardmoddes (noe som er ikke lett) du må binde de 8 pipelines som er kutta på gpu'en ved bruk av strømledende penn og så sette neglelakk over... Alt dette er ikke verdt bryet siden 2800kr er mye. For litt mer får du er Gf6800GT 256MB og for litt mindre får du et 6800GT 128MB som er et bedre valg

 

Vel.. Det er vel verdt bryet vist du får ett kort som blir (gråvt regnet) 2x så ytelsesmessig bra.. Men hvor har du denne informasjonen fra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...