Gå til innhold

Artifacts etter bytting av kjølere.


Anbefalte innlegg

det er bare å prøve å sende det inn, godtar de det ikke, må du bare punge ut. Bare si at maskinen plutselig slo seg av, og når du startet opp igjen kom det masse rare farger. Du må for all det ikke virke smart! sleng inn et par åpenbart dumme feil i samme også, som for eksempel: "harddisken slo seg av", "kortet som går til skjermboksen" og "pappa'n min putta kortet i harddisken sin, men det kom farger da også". Dette er garantert en suksess. :yes:

hehe, skal prøve på det :D, men jeg har et problem da. Jeg har klint artic silver på kjernen. Skal jeg ta dette av for å så putte på en goop som minner mer om den orginale? Eller skal jeg la det være? Hvilken rutiner har butikker når de tester?

Det er få som sjekker hva du har under kjøleren, men ville for sikkerhets skyld klint på noe som likner. Det viktigste er at selve kjøleren ikke bærer preg av å ha blitt mekka på, eller skrudd av... Altså må du ikke gi dem noen grunn til å ta av kjøleren for å lete etter noe mystefystiskt. Det samme med ram'en på kortet, ikke noen rester etter kjølebrikker håper jeg... Antistatisk pose er viktig, har du ikke, få av en kompis, har du ikke kompiser, eller kompiser uten antistatiske poser, kjøp på posten! Dette burde ordne seg så fint atte ;)

Vel, det har ingenting å si om du har montert på ramkjølere eller ikke.. dette er bare termisk tape som ikke har noe å si. Eneste er at rammen blir litt kjøligere, dette kan de ikke si noe på egentlig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke vet jeg. Men den guffa som var under min kjøler så prikk lik ut som arctic silver.

 

Får vel bare prøve da.

 

Men hva skal jeg merke pakken med? Er det slik at jeg sender inn det skjema og så sender pakken uten å få svar fra butikken?

 

Mvh Audun Hagen

Skal du ikke merke pakka med et nr eller noe? Det har iallefall jeg gjort når jeg har sendt inn før.

Jeg fant akkuratt ut at artic silver gjør at kjøleren ikke sitter så godt fast. Tror at det som var under der før var termisk lim. Men jaja får håpe at folka som tester det ikke legger merke til det...

Lenke til kommentar
det er bare å prøve å sende det inn, godtar de det ikke, må du bare punge ut. Bare si at maskinen plutselig slo seg av, og når du startet opp igjen kom det masse rare farger. Du må for all det ikke virke smart! sleng inn et par åpenbart dumme feil i samme også, som for eksempel: "harddisken slo seg av", "kortet som går til skjermboksen" og "pappa'n min putta kortet i harddisken sin, men det kom farger da også". Dette er garantert en suksess. :yes:

hehe, skal prøve på det :D, men jeg har et problem da. Jeg har klint artic silver på kjernen. Skal jeg ta dette av for å så putte på en goop som minner mer om den orginale? Eller skal jeg la det være? Hvilken rutiner har butikker når de tester?

Det er få som sjekker hva du har under kjøleren, men ville for sikkerhets skyld klint på noe som likner. Det viktigste er at selve kjøleren ikke bærer preg av å ha blitt mekka på, eller skrudd av... Altså må du ikke gi dem noen grunn til å ta av kjøleren for å lete etter noe mystefystiskt. Det samme med ram'en på kortet, ikke noen rester etter kjølebrikker håper jeg... Antistatisk pose er viktig, har du ikke, få av en kompis, har du ikke kompiser, eller kompiser uten antistatiske poser, kjøp på posten! Dette burde ordne seg så fint atte ;)

Vel, det har ingenting å si om du har montert på ramkjølere eller ikke.. dette er bare termisk tape som ikke har noe å si. Eneste er at rammen blir litt kjøligere, dette kan de ikke si noe på egentlig..

akkurat det de kan, det er ikke "lov" å endre noe som helst på "tingen" fysisk i det hele tatt! +en masse regler om software også, men det gidder jeg ikke å gå nærmere inn på...

Lenke til kommentar

sansynlig vis ikke.. du får identisk kort tilbake (eller tilsvarende)

 

Selv om det er surt å ødelegge et kort som koster ganske mye penger, er det samtidig ganske umoralsk å prøve å bytte tilbake og hevde garantisak/produsentfeil. .. :nei:

 

Tipper likevel dere får bytte tilbake. Det er tidkrevende å sjekke returvarer for alle tenkelige feil. Sikkert mer lønnsomt å sende ut et nytt/demobrukt. Butikken får nok tilbake pengene sine fra leverandør som igjen får sine fra produsent.. . Til slutt er det vi forbrukere som betaler byttegildet. De økte kostnadene fører til at butikkene må øke prisen.

Lenke til kommentar

Regner med at du forstår at når du modder på et skjermkort (forandrer kjøleløsning etc) så bryter du alt av garanti og stiller veldig dårlig ann pga dette. Om butikken/produsenten oppdager dette så er dette det samme som et svindelforsøk da du har brutt garantien og prøver å få de samme rettighetene som de som ikke har forandret på skjermkortet.

 

Selv om veldig mange vil påstå at det er en bagatell å bytte kjøleløsning så vil jeg påstså det motsatte pga antall poster her på forumet hvor noe har gått galt, så derfor håper jeg du tar fornuften fatt og tar støyten selv.

 

I og med at det er et 9800 kort så burde du i alle fall teste med å fjerne shimmen, sørge for god kontakt mellom kjøleren og gpu og eventuelt prøve å starte kortet på lavere hastigheter hvis det lar seg gjøre å komme inn i windows.

Lenke til kommentar
sansynlig vis ikke.. du får identisk kort tilbake (eller tilsvarende)

 

Selv om det er  surt å ødelegge et kort som koster ganske mye penger, er det samtidig ganske umoralsk å  prøve å bytte tilbake og  hevde garantisak/produsentfeil.  ..  :nei:

 

Tipper likevel dere får bytte tilbake.  Det er tidkrevende å sjekke returvarer for alle tenkelige feil. Sikkert mer lønnsomt å sende ut et nytt/demobrukt. Butikken får nok tilbake pengene sine fra leverandør som igjen får sine fra produsent.. .  Til slutt er det vi forbrukere som betaler byttegildet. De økte kostnadene fører til at butikkene må øke prisen.

når jeg fikk tilbake 2800kr for mitt ødelagte kort, og ja, jeg mener ødelagte i den forstand at jeg ikke var grunnen, så kjøpte jeg meg det kortet jeg har nå, det var altså bare et mellomlegg på 1000,- Jeg fikk et fantastisk godt kort for en latterlig liten penge. Veldig mange av oss overklokkingsinteresserte og spillinteresserte også, er bare ungdommer. Vi har derfor ikke mye penger å rutte med. Litt umoralitet er altså ikke å forakte når man ser man har mulighet til å spare flere tusen kroner. Hadde jeg vært 30, med jobb og god inntekt, hadde jeg nok heller bitt i det sure eple... Slik er verden. Og å sutre over at de som gjør slikt, øker prisen for de som ikke gjør det, er iallefall feil. Skal jeg sutre over alle de narkomane, og ekstremt fattige her i landet, som jeg er nødt til å betale skatt for å holde i livet? tror ikke det nei...

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Regner med at du forstår at når du modder på et skjermkort (forandrer kjøleløsning etc) så bryter du alt av garanti og stiller veldig dårlig ann pga dette. Om butikken/produsenten oppdager dette så er dette det samme som et svindelforsøk da du har brutt garantien og prøver å få de samme rettighetene som de som ikke har forandret på skjermkortet.

 

Selv om veldig mange vil påstå at det er en bagatell å bytte kjøleløsning så vil jeg påstså det motsatte pga antall poster her på forumet hvor noe har gått galt, så derfor håper jeg du tar fornuften fatt og tar støyten selv.

 

I og med at det er et 9800 kort så burde du i alle fall teste med å fjerne shimmen, sørge for god kontakt mellom kjøleren og gpu og eventuelt prøve å starte kortet på lavere hastigheter hvis det lar seg gjøre å komme inn i windows.

Er så og si enig med deg. Men jeg tviler på at det er grunnen til at mitt kort er herpa. Det funket jo i måneder etter at jeg byttet tilbake til den originale vifta. Derfor synes jeg det er rett å sende det inn. For om det er noe annet enn viftebyttinga som er gåent synes jeg de skal få erstatte det!

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Regner med at du forstår at når du modder på et skjermkort (forandrer kjøleløsning etc) så bryter du alt av garanti og stiller veldig dårlig ann pga dette. Om butikken/produsenten oppdager dette så er dette det samme som et svindelforsøk da du har brutt garantien og prøver å få de samme rettighetene som de som ikke har forandret på skjermkortet.

 

Selv om veldig mange vil påstå at det er en bagatell å bytte kjøleløsning så vil jeg påstså det motsatte pga antall poster her på forumet hvor noe har gått galt, så derfor håper jeg du tar fornuften fatt og tar støyten selv.

 

I og med at det er et 9800 kort så burde du i alle fall teste med å fjerne shimmen, sørge for god kontakt mellom kjøleren og gpu og eventuelt prøve å starte kortet på lavere hastigheter hvis det lar seg gjøre å komme inn i windows.

Føler meg litt skyldig nå.

Lenke til kommentar

Audhage : Skjermkort kan få senskader av statisk elektrisitet. Brukte du antistatisk lenke og var ordentlig jordet når du foretok instalasjonen av ny kjøler? Det som teoretisk kan ha hendt er at du ikke fjernet shim og at det derfor ble dårlig kontakt mellom kjøler og gpu (eller rett og slett ikke bra nok kontakt uansett) og dermed så fikk kortet skader pga for høy temperatur på kjernen.

Du har uansett to mulige grunner til at skjermkortet ditt tok kvelden :

 

*Senskader pga Statisk elektrisitet.

*Skade på gpu pga feilmontering av kjøleløsning.

 

Kan gi noen gode grunner til at man ikke skal bytte kjøleløsning :

 

*Man mister Garantien.

*Layouten fra produsent til produsent kan gjøre at kjøleløsningen ikke passer 100%.

*Man risikerer å skade kortet (statisk elektrisitet, feilmontering osv).

Lenke til kommentar

Vil bare si at "jeg" var jordet 100% under installasjonen. Statisk elektrisitet kan man "glemme"

 

Nei, jeg fjernet ikke shimmen. Men kunne kjenne (og se) at det var god nok kontakt mellom kjøler og GPU!

 

(bare så det er sagt! :)

 

Mvh Audun Hagen (ellers er jeg enig i at man ikke skal kødde med garantien.)

Lenke til kommentar
Vil bare si at "jeg" var jordet 100% under installasjonen. Statisk elektrisitet kan man "glemme"

 

Nei, jeg fjernet ikke shimmen. Men kunne kjenne (og se) at det var god nok kontakt mellom kjøler og GPU!

 

(bare så det er sagt! :)

 

Mvh Audun Hagen (ellers er jeg enig i at man ikke skal kødde med garantien.)

Jeg fjernet ikke shimmen, men det var fordi jeg var redd for at kobberet i blokka skulle komme i kontakt med sånne så dingsbomser som var rundt kjernen. Jeg regnet med at de ledet elektrisitet og hvis blokka kom i kontakt med de så ville det bli en kortsluttning.

 

Hvis dere ikke skjønte hva jeg mente så er det de metall greiene rundt kjernen på dette bildet:

core1.jpg

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar
Det er nok sikkert skjermkortet ditt som fjusker.

 

Tror neppe garantien redder deg i dag. Skal man rote med noe utenom det vanlige bruken , må man betale alt selv! Slik er det, dessverre!

 

 

db

Ok. Men man kan ikke se fysisk på kortet at det er tukkla med, så jeg skal prøve meg på å snike unna.

Regner med at jeg får testet et annet skjermkort til helgen...

FY SKAM DEG!!!!!!!!!!!

Det er sånne som deg som ødelegger for alle de andre.

Dette skulle du ha tenkt over FØR du begynte og tukle.

Endret av Bugs.
Lenke til kommentar
Det er nok sikkert skjermkortet ditt som fjusker.

 

Tror neppe garantien redder deg i dag. Skal man rote med noe utenom det vanlige bruken , må man betale alt selv! Slik er det, dessverre!

 

 

db

Ok. Men man kan ikke se fysisk på kortet at det er tukkla med, så jeg skal prøve meg på å snike unna.

Regner med at jeg får testet et annet skjermkort til helgen...

FY SKAM DEG!!!!!!!!!!!

Det er sånne som deg som ødelegger for alle de andre.

Dette skulle du ha tenkt over FØR du begynte og tukle.

Ødelegger....

Jeg har faktisk kjøpt MYE hardware. Og da har jeg indirekte vært med på å holde nettbutikken i live.

Men gidder ikke å krangle om dette. Er heller ute eter å få hjelp til å kunne montere kjøleren riktig når jeg får et nytt kort...

Lenke til kommentar
Det er nok sikkert skjermkortet ditt som fjusker.

 

Tror neppe garantien redder deg i dag. Skal man rote med noe utenom det vanlige bruken , må man betale alt selv! Slik er det, dessverre!

 

 

db

Ok. Men man kan ikke se fysisk på kortet at det er tukkla med, så jeg skal prøve meg på å snike unna.

Regner med at jeg får testet et annet skjermkort til helgen...

FY SKAM DEG!!!!!!!!!!!

Det er sånne som deg som ødelegger for alle de andre.

Dette skulle du ha tenkt over FØR du begynte og tukle.

Er så jævla lei av hyklere her på forumet. Mannen spør etter hjelp ikke kjeft.

 

Har selv bytte kjølere på flere skjermkort og de lever i beste velgående. Installerte nettopp vannkjøling og måtte da mekka av både chipsett kjøler og modde kabinett etc. Er egentlig teit at man ikke får bytte skjermkort kjøler uten å miste garantien. Man må jo sette på kjøleren på cpuer, og det er akkorat samme oppbygging på den fysiske chiplayouten på feks en athlon xp og en skjermkort gpu. At produsentene ikke kan lage kjølere som bråker lite og kjøler godt er jo deres egen feil. Da må de av oss som vil ha en stille og kald cpu/gpu bytte selv. Man bør selvfølgelig ha litt peiling på hva man holder på med og være forsiktig. Men det får da være måter på at man ikke skal få røre på komponentene uten å miste garantien. Er det knust kjerne så er det jo selvfølgelig vår egen skyld..akkorat som med cpuer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...