Gå til innhold

Fysikere, se her: Bevegelse og referansepunkt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja folkens, vi trenger vel ikke flame folk heller...

Uansett, la oss se på fakta.

 

Ser poenget deres, men håper fremdeles på at kvasi-sekundet mitt kan bli redningen.
Det der med kvasi-sekund faller på egen urimelighet. For at du skal overleve når du er i et fall på 300 km/t mot bakken må du akselerere i motsatt retning av fallet. Jo mindre tid kraften som brukes på akselerasjoen virker på, jo større blir akselerasjonen. Den enorme akselerasjonen du opplever ved å gå fra 300 km/t til 0 km/t på så kort tid rive deg i filler.
Lenke til kommentar

Sånn jeg tolker dette.

 

1. At du har en pistol som skyter ut en kule som går 1000km/h fra en pistol.

 

2. Du står på et tog og har selv farten 1000km/h

 

Men kulen har da ikke den samme farten så kulen vil etter min mening holde samme fart som toget.

 

 

Et lignende eksempel.. Et tog kjører i hastigheten x. Det slår på lysene lyset har en hastighent y.

 

Vil da lysets hastighet bli x+y? Nei det vil det ikke da ikke noe kan gå raskere enn lyset.

Lenke til kommentar

Det er IKKE et liknende eksempel, da lysfarten er absolutt. Farten til et prosjektil er ikke det.

 

Men kulen har da ikke den samme farten så kulen vil etter min mening holde samme fart som toget.

Kulen har den samme farten som toget, hvis ikke den hadde hatt det, ville jo toget kjørt fra kulen som lå inni pistolen, noe som ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Nei det vil det ikke da ikke noe kan gå raskere enn lyset.

Jo, det kan det faktisk. Men ikke toglyset i dette tilfellet. Les nyest illvit om Ice Cube, så får du litt å tenke over ang. myoner slått løs av nøytrinoer fra et atom, og som bryter lysmuren.

Myonene går med lysets hastighet i vakuum inne i hvilken som helst materie, lyset går ganske mye saktere i is el. annen materie. M.a.o. myonene går raskere enn lyset.

Lenke til kommentar
Sånn jeg tolker dette.

 

1. At du har en pistol som skyter ut en kule som går 1000km/h fra en pistol.

 

2. Du står på et tog og har selv farten 1000km/h

 

Men kulen har da ikke den samme farten så kulen vil etter min mening holde samme fart som toget.

 

 

Et lignende eksempel.. Et tog kjører i hastigheten x. Det slår på lysene lyset har en hastighent y.

Bull... shit. Lys er IKKE et lignende eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg har et annet spørsmå, som går ut på liknende:

 

Hvis du hopper fra et fly ( here we go again! hehe), og du står på et stort kvadratisk legeme av stål. Du farer fort nedover, men luftmotstanden bremser såklart en del. Når du er 5 meter over bakken så hopper du oppover. Spørsmålet mitt er, da ville du vel egentlig ikke kunne hoppe? eller? fordi da måtte du hoppe fortere en det du farer nedover med, eller? Hva hvis man da hoppet til siden, ville man da overlevd, eller ville man ha fått en lik fart og blit splattet mot bakken, hehe...

Vet at det er ganske umulig å overleve slikt, men tenkte jeg skulle gi dere noe i alle fall...

jaja, dett var dett...

Lenke til kommentar
Sånn jeg tolker dette.

 

1. At du har en pistol som skyter ut en kule som går 1000km/h fra en pistol.

 

2. Du står på et tog og har selv farten 1000km/h

 

Men kulen har da ikke den samme farten så kulen vil etter min mening holde samme fart som toget.

 

 

Et lignende eksempel.. Et tog kjører i hastigheten x.  Det slår på lysene lyset har en hastighent y.

Bull... shit. Lys er IKKE et lignende eksempel.

Hvorfor er ikke lys det da?

Lenke til kommentar

Er ganske opplagt at et eksempel med lys ikke vil være det samme som dette med pistolkula siden lyset brer seg med hastigheten c=3*10^8m/s for alle observatører. Jeg må bare si at gspr har helt rett. Kula vil bevege seg med 1000km/h i forhold til toget(motsatt rettet) og vil da stå i ro i forhold til bakken og personen som skal fange den opp må bare holde hånda si ut så detter kula ned i den...

Lenke til kommentar

Bogan:

Du har et tog som kjører fremover i 100 km/h. Det har lys foran.

Farten på lyset, sett fra toget, er ca 3*10^8 m/s (vi antar vakuum, for å gjøre det enkelt). Men har du sett slikt - farten på lyset sett fra en stillestående person på bakken er OGSÅ 3*10^8 m/s! Dette er fordi lysets fart er den samme (kjent som c) i ALLE REFERANSESYSTEM, jfr. Einstens andre postulat.

Det samme gjelder IKKE for kulen.

 

 

Edit: ÆÆÆÆÆÆÆÆÆ - ubenevnelig flaut! Skrev 3*10^6 som lysfarten først! Sånn straff får man når man i et annet vindu leser "en motstand på 3 MΩ".

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Har folk hatt fysikk her i det hele tatt? Relativitet!

 

Toget er et referansesystem i konstant beveglse med 1000km/t den ene retningen. Hvis du skyter en kule fra dette toget i motsatt retning, vil denne kulen forsvinne fra referansesystemet i 1000km/t. Siden toget og kulen beveger seg i motsatt retninger av hverandre vil én av disse stå stille i forhold til jorden, og dette blir kulen. Kulen vil altså falle rett ned, sett fra en observatør.

Lenke til kommentar

Angående hoppet vi snakker om kan jeg si det sånn at alle legemer faller i en like stor hastighet (hvis vi ser bort fra luftmotstand) hvis de kun bli påvirket av gravitasjonen. Derfor vil du kun endre på posisjonen du har i forhold til stigen hvis du dytter fra, men farten vil forbli den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...