Gå til innhold

TEST: NEC MultiSync 2180UX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har ikke dere gitt bare 6'ere til NECene dere har testa nå?

Jo, men så er det rå skjermer også :D Neida, ta en titt på testen av Accusync-modellen f.eks - der var vi mindre fornøyde

 

 

Som sagt det har lite å si på en skjerm om den har etterslep. MS er bare tiden den bruker fra svart til hvitt, kontra.
Responstid kombinert med viten om paneltype gir en grei indikator på etterslep - mye bedre enn bare responstid i alle fall. Men jeg er enig i at faktisk erfaring av skjermens oppførsel er det beste :)

 

 

Mitt personlige syn er at grafiske elementer ser for store ut på 19 og 21 tommer. Derfor holder jeg meg heller til 20-tommern min - helt til jeg øker oppløsningen på en enda større skjerm ;)

Lenke til kommentar
Dag!

 

Produsentene klager på fuktighetsskader når du leverer tilbake skjermene. Kan du slutte å spille bilspill når du tester skjermer?

 

Enten det eller så må du sitte litt lenger unna skjermen.

"bilspill" :!:

 

Forøvrig må jeg slenge på en liten kommentar til denne skjermen. Den er stor sammenlignet med 20-tommer LCD. Har selv sett den i bruk og dette må være en glitrende skjerm til meg som vil kjøre 1600x1200 og som synes det som dukker opp på skjermen blir for smått (les: Tekst osv). En ekstra tomme hjelper ganske mye på billedflaten.

 

Jeg kjører 1280x1024 på min 19-tommer NEC Multisync FP955 i dag og det er akkurat passe oppløsning vs billedflate for meg.

Lenke til kommentar

21" CRT er vel litt i underkant av 20" billedflate. NEC 2180UX har 21.3" panelstørrelse og det gir vel 21" billedflate tipper jeg.

 

Personlig synes jeg 1600x1200 er akkurat passe på 21" TFT, høyere oppløsning som du nevner ville vel passet bedre for 23" og oppover. En ting er å ha sinnsykt god plass på desktop'en, en annen ting er at man gjerne vil sitte et lite stykke unna skjermen og. Og nei jeg ser ikke dårlig (c; Bare så det er sagt. Men jeg vet jo også om de som kjører 1600x1200 på 19-tommer CRT :) De om det.

Lenke til kommentar
Det som er teit med 19" og 17" er jo at de kjører 5:4 oppløsning.. Hvorfor ikke 1280x960?

 

De skjermene til Apple ser jo helt sinnsyke ut! Hadde gjort seg med test :)

Har vel blitt sånn... 1280x1024 er jo "standard" på crt skjermer også...

 

Apple har noen kurrante skjermer mtp størrelse ja *henge på vegg*

Lenke til kommentar
kan denne skjermen kjøre enda høyere oppløsninger? kjører 1680 * 1050 på laptopen(15,4 ") , syntes dette er helt fint jeg :thumbup:

Den har 1600x1200 native oppløsning. Setter du den høyere får du større desktop enn skjermen kan vise om jeg ikke husker feil.

 

1680x1050 på en 15.4" laptopskjerm er jo *host* villt... må være meg som ser dårlig hehe... :wow:

 

Responstid kombinert med viten om paneltype gir en grei indikator på etterslep - mye bedre enn bare responstid i alle fall. Men jeg er enig i at faktisk erfaring av skjermens oppførsel er det beste

 

Etterslep er jo veldig individuellt også da. Noen ser dette bedre enn andre. Og så spørs det vel på bruksområdeet til skjermen.

 

En annen ting er at responstiden alene ikke bestemmer hvor mye etterslep en skjerm har. Som du nevner har paneltypen mye å si, men også elektronikken som styrer panelet setter preg på skjermens egenskaper.

 

Spørs om det blir noen vits å klippe bort de nederste grenene på juletreet hos meg i år... Blir nok neppe noe skifte av skjerm i år...

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar

Hmm, skulle ønske de snart kunne komme med flatskjermer uten synlig etterslep kombinert med bra fargegjengivelse en gang for alle... Det er stort sett etterslep og fargegjengivelse (spesielt på meget mørke farger) som gjør at jeg fortsatt er skeptisk til LCD.

 

Blir spennende å se hvordan de første OLED-skjermene klarer seg i tester da, skal ikke de være bedre enn LCD på en rekke punkter?

 

edit: Skrivefeil. Ja bare en liten en, altså. :p

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Det som er teit med 19" og 17" er jo at de kjører 5:4 oppløsning.. Hvorfor ikke 1280x960?

 

De skjermene til Apple ser jo helt sinnsyke ut! Hadde gjort seg med test :)

Har vel blitt sånn... 1280x1024 er jo "standard" på crt skjermer også...

Bare blant de som liker dårlig geometeri.

 

AtW

Ja, det er jo helt tåpelig. Man har jo fortsatt 1280x960 oppløsningen som er 4:3. Skjønner ikke hvorfor de ikke velger den isteden.. eller 1400x1050 på 19"? Det hadde vært perfekt..

Lenke til kommentar

Følelsen av å dra denne skjermen opp av esken kan ikke beskrives med ord. Den er stor og deilig, svart og tung. Det går som et sug gjennom kroppen - en enorm glede.

 

I begynnelsen blir du bare sittende og se på den - fytti katta så stor den er. Så legger du merke til hvor utrolig klart og skarpt bildet er. At det går an, jeg har en Samsung 173t på jobben - men den kan jo ikke måle seg i det hele tatt. Den gløden i fargene denne skjermen presterer, kan varme ethvert nerdehjerte..

 

Og 1600x1200.. Hva kan jeg si, endelig kommer denne oppløsningen til sin rett! Hadde 1600x1200 på en 15" laptop (Dell) før, og ble allerede da veldig glad i denne oppløsningen. Men på 15 tommer blir det veeeldig smått. På 2180UX er dette perfekt. Jeg føler ikke grafiske elementer ser for store ut (enden), og er kanskje mer enig med Sozinho at en høyere oppløsning ville passet bedre for 23" og oppover. Spesielt når det kommer til spill er jeg glad for at jeg har en native oppløsning på 1600x1200 og f.eks. ikke 1920 x 1440 - som nok ville blitt vel krevende i enkelte spill. Selvfølgelig kan en kjøre i ikke native oppløsning, noe som går helt greit med 2180UX, men for meg var i hvert fall 1600x1200 et kriterie når jeg skulle ha meg ny skjerm.

 

Skulle egentlig gå for 2080UX+, men siden netshop ikke hadde den inne, og gav meg et tilbud på den siste 2180UX dem hadde, ble det til at jeg gikk for 21 tommeren. Etter den utrolig gode testen 2080UX+ fikk, var dette et ganske dristig valg, syntes jeg selv. Var egentlig ikke i tvil om at det var en bra skjerm, men likevel..

 

Men, (heldigvis) skuffet ikke 2180UX. Det jeg fryktet mest, masse etterslep i spill, er ikke noe problem i det hele tatt. I de spillene jeg spiller har jeg i hvert fall ikke merket noe til etterslep. Men, dette er jo individuelt, og det kan være at jeg ikke er særlig følsom for dette. Jeg er mer følsom ovenfor buing - som jeg har på 173t'en min - men som NEC'en ikke har (og som jeg har forstått kan være et problem på 2080UX+..?).

 

Jeg har imidlertid en død piksel på skjermen min som jeg irriterer meg litt over, men jeg har fått beskjed av netshop at jeg bare trenger fylle ut et skjema på nett, så kommer det noen med en ny skjerm til meg! Utrolig bra!

 

Klarer egentlig ikke finne så mange negative sider ved denne skjermen. Men det er klart, prisen er drøy, og det kan godt være at f.eks. en LaCie Photon Vision II 20" gir mer verdi for pengene.

 

Jeg kjøpte skjermen min sammen med hjemme-pc avtale fra netshop, så jeg hadde muligheten til å slå litt ekstra på stortromma. Skal man ha noe som varer så må man det. Om pc'en jeg har kjøpt vil vare i 3 år (som jeg må betale for gildet) er vel egentlig tvilsomt, men hvis det er en komponent som kan klare det - så må det i så fall bli denne herligheten av en skjerm.. :love::love::love:

Lenke til kommentar

Tidligere innlegg har overbevist meg!!!!

Har bestillt 2080XU+, avbestiller denne og går for 2180XU. Skal det være, skal det være; Julepresang til en fattig IT-supprter. Regner med at den vil funke bra med med min ny-bygde PC!! Prikken over i'en, men problemet er budsjettet. Okkesom, blir midre ute-turer med denne skjermen!!!!

AMD 3500+

ATI X 800XT

MSI K8N Neo- 54G Platinum

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...