Gå til innhold

Voldtok i søvne - frikjent


Anbefalte innlegg

Man må ta ansvar for sine handlinger, også når man sover.

For å straffes etter straffeloven må først de generelle straffevillkår oppfylles. I straffelovens kapittel 3 omhandles betingelsene for straffbarhet. Str.lovens § 44 lyder. Den som på handlingstiden var psykotisk eller bevisstløs straffes ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man må ta ansvar for sine handlinger, også når man sover.

Man må ta ansvar for sine handlinger så lenge man etter loven ikke var bevisstløs i gjerningsøyeblikket (§44 i straffeloven). En person som begår en kriminell handling i søvne, må kunne sies å ha vært bevisstløs i juridisk forstand, og kan derfor ikke straffes.

 

For meg høres utfallet i denne saken nokså merkelig ut. Å legge seg over en annen person i søvne er nok mulig, men at man drar av buksene på vedkommende og penetrerer henne med en erigert penis? Det høres veldig rart ut at noen kan gjøre noe slikt i søvne. Det er også et interessant moment i denne saken at den påståtte voldtektsmannen hadde drukket endel alkohol før ugjerningen fant sted. Selvforskyldt rus fritar ikke for straff (§45), så spørsmålet blir om det var rusen som drev mannen til å gjøre det han gjorde, eller om han faktisk sov. Ville overgrepet skjedd dersom mannen ikke hadde drukket alkohol? En juridisk nøtt, denne saken...

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar
Det finnes TO muligheter:

-Enten gjorde han det, og må sperres inne fordi han representerer en fare for omgivelsene

-Eller så gjorde han det i søvne, og må sperres inne fordi han representerer en fare for omgivelsene

Hvis han faktisk voldtok i søvne, så tror jeg problemet kan løses ved at mannen ikke sover sammen med noen, altså i egen seng på eget rom. Tror ikke det er noen god løsning å sperre vedkommende inne på en psykiatrisk institusjon hvis dette er snakk om et engangstilfelle, og han ellers oppfører seg normalt.

Men han bør nok bli vurdert av psykiater.

Lenke til kommentar

Hvis han lider av denne høyst tvilsomme, uhyre sjeldne 'sykdommen', hva er det som skal hindre han i å gjøre det samme igjen, eller noe verre som f.eks drap? Det er mange som hevder å ha vært søvngjengere i mordsaker også. Altså, hvis han kan ta av seg klærne, ta av kvinnen klærne, bruke mye krefter osv. og gjøre intelligente, våkne handlinger, som forøvrig også krever at du har øynene åpne, så er det ingenting som hindrer ham i å f.eks drepe i søvne. Dessuten ville det være umulig å holde kontrol på ham til enhver tid og derfor er forvaring på et minimumsikkerhets psykiatrianstalt rett løsning. Dersom det ikke er sant kan han jo bare innrømme det og ta straffen sin. Dersom det er sant, så er han en fare både for seg selv og andre...

Lenke til kommentar
Hvis han lider av denne høyst tvilsomme, uhyre sjeldne 'sykdommen', hva er det som skal hindre han i å gjøre det samme igjen, eller noe verre som f.eks drap? Det er mange som hevder å ha vært søvngjengere i mordsaker også. Altså, hvis han kan ta av seg klærne, ta av kvinnen klærne, bruke mye krefter osv. og gjøre intelligente, våkne handlinger, som forøvrig også krever at du har øynene åpne, så er det ingenting som hindrer ham i å f.eks drepe i søvne. Dessuten ville det være umulig å holde kontrol på ham til enhver tid og derfor er forvaring på et minimumsikkerhets psykiatrianstalt rett løsning. Dersom det ikke er sant kan han jo bare innrømme det og ta straffen sin. Dersom det er sant, så er han en fare både for seg selv og andre...

Så egentlig burde alle sperres inne på livstid siden vi alle KAN ta livet av vår neste, siden vi alle KAN gå i søvne og ta livet av mamma, siden vi alle KAN drepe kongen?

Lenke til kommentar
Hvis han lider av denne høyst tvilsomme, uhyre sjeldne 'sykdommen', hva er det som skal hindre han i å gjøre det samme igjen, eller noe verre som f.eks drap?

 

Det er ikke noen "uhyre sjelden sykdom". Søvngjengeri er mye mer utbredt enn du tror, spesielt blant barn. 20-30% av befolkningen har gått i søvne minst en gang i livet. 3-4% av alle barn gjør dette regelmessig. De fleste slutter med dette rundt 15-årsalderen, men enkelte fortsetter med dette ut livet sitt. Har selv gått i søvne flere ganger i voksen alder. Alle som går i søvne kan gjøre ting som dette...

 

Det er mange som hevder å ha vært søvngjengere i mordsaker også. Altså, hvis han kan ta av seg klærne, ta av kvinnen klærne, bruke mye krefter osv. og gjøre intelligente, våkne handlinger, som forøvrig også krever at du har øynene åpne, så er det ingenting som hindrer ham i å f.eks drepe i søvne.

 

Det er heller ingenting som hindrer meg i å drepe noen i søvne.

 

Dessuten ville det være umulig å holde kontrol på ham til enhver tid og derfor er forvaring på et minimumsikkerhets psykiatrianstalt rett løsning. Dersom det ikke er sant kan han jo bare innrømme det og ta straffen sin. Dersom det er sant, så er han en fare både for seg selv og andre...

 

Forvaring? :roll:

 

Dette er noe som kan enkelt kan holdes under kontroll ved hjelp av medisinering. Å måtte binde seg selv fast i sengen er både unødvendig og farlig for vedkommede. Men du vil kanskje ha alle som går i søvne med jevne mellomrom i forvaring? Makan til tull...

 

Vil be deg om å lese om søvngjengeri og lignende saker som dette. Så kan du basere dine utsagn på fakta og ikke uvitenhet som her.

Lenke til kommentar

Alle kan POTENSIELT gå i søvne, ja, men å drepe og voldta folk i søvne? Hallo?

 

Enten lyver de, eller så er de en fare for seg selv og andre. Så enkelt er det.

 

Jeg har heller ikke sagt at alle som går i søvne skal i fengsel. Det er snakk om folk som begår voldelige kriminelle handlinger i søvne og hvor bevisene er entydige. Vennligst ikke putt ord i munnen på meg.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest noe om voldsbruk i denne saken, skal han likevel fengsles mener du? Forklar dette til meg som om jeg var 6 år gammel nå...

 

Hvorfor skal mennesker som begår alvorlige kriminelle handlinger i SØVNE straffes for det?

 

Puttet heller ingen ord i munnen på deg. Gjorde narr av dine irrasjonelle "løsninger."

Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest noe om voldsbruk i denne saken, skal han likevel fengsles mener du? Forklar dette til meg som om jeg var 6 år gammel nå...

 

Ikke fengsles. Han kan selvsagt ikke straffes for noe han ikke har gjort bevisst. Men han bør gå gjennom et søvnstudie, eventuellt medisineres eller selvmedisinere, dersom det ikke fungerer bør man enten finne en måte å hindre ham i gå i søvne på, f.eks med tidslåste dører eller binde seg selv fast i noen slags 'restraints'. Eventuellt forvaring på et minimumssikkerhetspsykiatri anstalt f.eks.

 

Hvorfor skal mennesker som begår alvorlige kriminelle handlinger i SØVNE straffes for det?

 

De skal ikke straffes. Men dersom de utgjør en fare for seg selv og andre er det uakseptabelt å la det gå upåaktet hen.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest noe om voldsbruk i denne saken, skal han likevel fengsles mener du? Forklar dette til meg som om jeg var 6 år gammel nå...

 

Hvorfor skal mennesker som begår alvorlige kriminelle handlinger i SØVNE straffes for det?

 

Puttet heller ingen ord i munnen på deg. Gjorde narr av dine irrasjonelle "løsninger."

Problemet er heller at mange vet at ved å hevde slike ting kan de unngå straff

Lenke til kommentar
Ikke fengsles. Han kan selvsagt ikke straffes for noe han ikke har gjort bevisst. Men han bør gå gjennom et søvnstudie, eventuellt medisineres eller selvmedisinere, dersom det ikke fungerer bør man enten finne en måte å hindre ham i gå i søvne på, f.eks med tidslåste dører eller binde seg selv fast i noen slags 'restraints'. Eventuellt forvaring på et minimumssikkerhetspsykiatri anstalt f.eks.

 

Tidslåste dører og restraints kan i verste fall være livsfarlig ved f.eks branntilfeller. Søvngjengere som blir bindet fast i sengen ender ofte opp med å skade seg selv (brukne fingrer og armer.) Forvaring på psykiatrisk anstalt er fullstendig unødvendig, da dette ikke er en psykiatrisk eller mental lidelse men en liten ubalanse i hjernens kjemi. Søvngjengere som trenger/ønsker behandling får ofte medisiner som er laget for helt andre formål, som f.eks medisiner mot pustebesvær. Det er svært vanskelig å behandle dette fordi hvilken medisin som trengs varierer ofte fra person til person.

 

De skal ikke straffes. Men dersom de utgjør en fare for seg selv og andre er det uakseptabelt å la det gå upåaktet hen.

 

Såklart er det uakseptabelt. Tviler sterkt på at noen vil påstå det motsatte. Mannens tidligere samboer sa at lignende episoder hadde hendt før. Slike ting kan være alt fra høylydt stønning og onanering i søvne til at mannen gjør ting som dette. Men er utgjør han da en [/i]fare for seg selv og andre? Nei. Vold ble aldri nevnt. Det han selvsagt burde ha gjort var å ta enkelte forhåndsregler (ikke la kvinnen sove i samme rom/seng som han, ikke lagt seg til å sove i beruset tilstand da det kan utløse søvngjengeri og gjort kvinnen obs på at han har gjort sånne ting før de la seg til å sove (men hvor sannsynlig er det at noen vil opplyse venninner om slike flaue ting?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...