Gå til innhold

TEST: Apple iPod mini: Liten og lekker


Anbefalte innlegg

Hehe, dette er jo litt gøyt. Ca 1 år siden den kom på markedet, og sansyneligheten for at det om ikke lange kommer en oppdaterin i begynelsen av februar er svært høy. Og så testere dere den nå?? At den først kom nå er bull, den har da vært i norge i noen måneder nå. Samt at dere ikke er så veldig seine til å teste eks FX AMD CPU`er som ikke akkurat så ufattelig mangen kjøper før den er kommet til butikkene. Ser ut til at dere liker å teste produkter i slutten av levetiden til det, slik at det kommer dårligere ut enn andre produkter siden de er mye nyere. :thumbdown:

 

Minner meg litt om de som la ut en test på en LaCie skjerm dagen før de nye oppdateringene kom. Bare så de skulle komme dårligere ut mot de andre.

 

Er enig med testen på de fleste punktene, bare så det er sakt. Men om den hadde fått sammekarakter når den kom ut tviler jeg sterkt på.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uhm, du slipper jo å bruke itunes da..

Finnes jo programvare som gjør den til drag'n drop

Problemet er vel at man må installere programvare for å få den til å funke som en disk. Er ikke alle som liker iTunes (meg inkludert) og helst hadde sett at man slapp å installere det på systemet.

 

Forøvrig savner jeg litt tekninsk informasjon om spilleren. Hva baserer den sangtitler på? tags eller filnavn? Støtter den Replaygain? Hvilke tagstandarder støtter den? Kunne ikke se at ALAC var nevnt i spesen, men den støtter vel det? Og at det ikke ble oppdaget at den bare har problemer med track-nummere når det ikke var i taggen synes jeg også er bitte litt sløvt. Hvordan er utvolumet, nok til å drive "skikkelige" klokker? Og hvordan er levetiden da?

 

AtW

Titlene drives av tags.

I forhold til klokker så kan jeg kun si at de fungerer smertefritt med porta pro.

Lenke til kommentar

Denne skulle postes for noen timer siden, men så ut som det var et problem med databasen til forumet.

 

iPod mini har vel vært ute siden April, mens Februar i USA. Spilleren ble vist frem i desember på en keynote med Steve.

 

iTrip er en sender, ikke mottaker. Dette gjør det mulig å spille unna den fæle radioen med elendighetsnyheter, og heller høre på musikk rett fra iTrip, som sender på stasjoner mellom 8x-1xx mHz.

 

Det finnes utrolig mange programmer som gjør kopieringen "lettere", både til og fra iPod.

 

iRiver gjør som Apple, deaktiverer muligheten for kopiering FRA avspilleren til datamaskin, noe mange programmer aktiverer.

 

Eneste positive med Zen er pris, kapasitet (?) og batteri.

 

Kapasiteten bryr meg lite siden jeg har 500 sanger, og ikke vil bruke for mye penger på musikk.

Lenke til kommentar

Det er da fullt mulig å få broswa album, jeg har personlig lagt inn flere album som dukker opp under Spillelister.

 

Og det er fullt mulig å bruke 3. parts programmer. ephPod er ett av disse, fungerer helt perfekt for meg :)

 

Ikke er iPod mini så dyr heller, når man vet hvor man skal kjøpe den :p

 

Btw, synes egentlig denne testen er noen måneder for sen men men...

Lenke til kommentar
Ca 1 år siden den kom på markedet, og sansyneligheten for at det om ikke lange kommer en oppdaterin i begynelsen av februar er svært høy. Og så testere dere den nå?? At den først kom nå er bull, den har da vært i norge i noen måneder nå.

iPod mini ble først tilgjengelig i Norge sent i juli i år, og i månedene som fulgte var det store leveringsproblemer fra Apple/Scribona til butikkene. Det er først de siste månedene at produktet har vært tilgjengelig i en relativ stor nok kvantitet.

 

For at en test på Hardware.no skal skal være relevant for dets publikum bør produktet være lansert på det norske marked og det bør også være mulig å få tak i produktet, noe som ikke har vært tilfelle i løpet av høsten. At spilleren er til salgs i USA har lite med hva som er tilgjengelig i Norge å gjøre.

Lenke til kommentar
For at en test på Hardware.no skal skal være relevant for dets publikum bør produktet være lansert på det norske marked og det bør også være mulig å få tak i produktet, noe som ikke har vært tilfelle i løpet av høsten. At spilleren er til salgs i USA har lite med hva som er tilgjengelig i Norge å gjøre.

Det hadde vært utrolig kjedelig, da, om man aldri fikk lese tester av produkter før de hadde vært på markedet en stund. Tenker det er best om testen foreligger før eller i det et produkt er tilgjengelig på markedet, slik at man kan bestemme seg for om man evt. vil forhåndsbestille.

 

I forhold til iPod mini så er denne rimelig selvselgende, så en test fra eller til har ikke så mye å si. Dessuten må man huske at hw.no ikke er profesjonell(e) som en del >dyre< magasiner osv, mye her foregår vel på delvis hobby/frivillig basis. Synes allikevel de har mange interessante tester, selv om AMD får veldig stor oppmerksomhet i både tester og artikler :p

Lenke til kommentar
Uhm, du slipper jo å bruke itunes da..

Finnes jo programvare som gjør den til drag'n drop

Problemet er vel at man må installere programvare for å få den til å funke som en disk. Er ikke alle som liker iTunes (meg inkludert) og helst hadde sett at man slapp å installere det på systemet.

 

Forøvrig savner jeg litt tekninsk informasjon om spilleren. Hva baserer den sangtitler på? tags eller filnavn? Støtter den Replaygain? Hvilke tagstandarder støtter den? Kunne ikke se at ALAC var nevnt i spesen, men den støtter vel det? Og at det ikke ble oppdaget at den bare har problemer med track-nummere når det ikke var i taggen synes jeg også er bitte litt sløvt. Hvordan er utvolumet, nok til å drive "skikkelige" klokker? Og hvordan er levetiden da?

 

AtW

Man trenger ikke å installere iTunes for å få den til å fungere som en ekstern harddisk. Men, du må installere iTunes og overføre MP3'er til iPod med iTunes for at du skal kunne høre på MP3'ene (evt. bruke 3.parts programvare som ikke er støttet av Apple). Om harddisken ikke kommer opp uten at du har installert iTunes, så er det bare å gå inn i Computer Management -> Disk Management og så formatere iPod'n med FAT32 filsystem (mulig NTFS går, er ikke sikker).

 

Den baserer sangtitler på tags, og bare på tags. Det med at album ikke blir lista etter tracknummer er bare bullshit (sier ikke at det var du som sa det, for det gjorde du ikke - bare en kommentar til hw.no). Hvis dette skjer, så er det fordi at MP3'ene han overførte ikke inneholdt tracknummer i ID3 taggen sin. Har hatt min iPod mini siden august og har aldri vært borti dette problemet.

 

Hva er replayergain? Hva er ALAC?

 

Utvolumet er litt lavt. Du kan derimot fjerne EU sperra som er satt på den ved å laste ned ei fil herfra http://gopod.free-go.net//index_en.htm

Da blir maxvolumet økt en god del.

 

Jeg ville faktisk satt at den funker sammen med iTunes som et pluss. Jeg har personlig brukt iTunes i godt over et år, og har 60GB med musikk i biblioteket mitt. Hadde aldri i verden fått like god oversikt i winamp. Og søkefunksjonen er helt genial. Vet WMP9-10 er også gode på dette området, men de mangler fortsatt den realtime søkefunksjonen.

 

Du må forøvrig kun gå igjennom installasjonprosedyren med å sette inn CD og skrive inn serienummer, BARE første gangen du tar i bruk iPod mini. Etter dette er gjort en gang, så slipper du det igjen. Da kan du koble den til hvilken som helst PC og overføre filer som at den er en ekstern harddisk, eller starte opp iTunes på hvilken som helst PC og kopiere over sanger til den.

 

Merk: Du kan ikke kopiere sanger FRA iPod mini TIL en annen PC, med mindre du bruker 3.partsprogramvare. Eller du kan, men strukturen på det hele er veldig oversiktelig og ingenting ligger strukturert.

 

Vil si at pluss og minus sidene her er veldig relative for den individuelle kjøper. Når jeg skulle ha MP3 spiller, så måtte jeg ha en som fungerte med iTunes. Og da var jo valget med engang veldig begrensa. iPod eller iPod mini. Den måtte også være liten. I tillegg måtte den kunne brukes som harddisk uten 3.partsprogramvare og den måtte tåle at jeg kan ta mine løpeturer på 50minutter uten at den begynte å hoppe. Alt dette gjøre mini.

Kapasitet var ikke spesielt prioritert, da MP3 biblioteket mitt er på 60GB, så ville jeg aldri ha råd til en MP3 spiller som kunne fått plass til alt uansett. Men, den måtte iafl ha plass til en god del, sånn at jeg kan ha litt variert musikk inne på den. Det klarer mini utmerket. Overføring med USB2.0 og FireWire er veldig kjapp.

Batterilevetid er heller ikke så viktig for min egen del.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke å installere iTunes for å få den til å fungere som en ekstern harddisk. Men, du må installere iTunes og overføre MP3'er til iPod med iTunes for at du skal kunne høre på MP3'ene (evt. bruke 3.parts programvare som ikke er støttet av Apple). Om harddisken ikke kommer opp uten at du har installert iTunes, så er det bare å gå inn i Computer Management -> Disk Management og så formatere iPod'n med FAT32 filsystem (mulig NTFS går, er ikke sikker).

 

Den baserer sangtitler på tags, og bare på tags. Det med at album ikke blir lista etter tracknummer er bare bullshit (sier ikke at det var du som sa det, for det gjorde du ikke - bare en kommentar til hw.no). Hvis dette skjer, så er det fordi at MP3'ene han overførte ikke inneholdt tracknummer i ID3 taggen sin. Har hatt min iPod mini siden august og har aldri vært borti dette problemet.

 

Hva er replayergain? Hva er ALAC?

 

At den kan brukes som ekstern disk på den måten er jo bra. Men det er jo ett relativt stort skjør at du ikke for hørt på mp3er du overfører på denne måten da. Og om du må formatere vil ikke det skape problemer om du allerede har endel sanger (som du ikke vil slette) og i tillegg vil ha noe annet møl på spilleren?

 

Replaygain er taginfo som normaliserer volumet på sangene i forhold til hverandre, slik at utvolumet blir ca det samme. Uten å forandre på den orginale fila. Jeg tror neppe den støtter det iogmed at iTunes ikke gjør det. Men de har sin egen variant som meg bekjent bare apple bruker. ALAC er Apple Lossless Audio Codec. Egentlig mest det der som irriterer med med apples opplegg, alt skal være apples egen standard som ikke brukes noe annent sted.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...