Gå til innhold

Kommunisme, det perfekte samfunn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommunisme, det perfekte samfunn. hmmm nei og det perfekte samfunn finns ikke og kommer aldri til å finnes, til det er vi mennesker for grådige uansett hvilken politisk holdning vi har .

Hadde man fjernet maktsyke personer som var alt for grådige og innført lik lønn for lik jobb etc så hadde man hvertfall vært på god vei til et bra samfunn. Så får man fjernet arbeidsgiveravgift og slike heller idiotiske ting så det blir lettere for personer å opprette nye bedrifter/ansette flere så begynner det å hjelpe på.

 

Ta f.eks cuba, tar jeg ikke helt feil så har dem der _Gratis_ helsetjenester, samme er det vel nærmest med Dannmark.. så ser man til dette landet hvor man ikke har råd til å gi elever skikkelige skoler, lekeplassene forsvinner osv...

 

_mye_ kan gjøres bedre, hvertfall her i landet....

(meget misfornøyd med tingenes tilstand i dag)

 

 

edit:

så utfører man litt kommunisme på brukere som ikke respekterer retningslinjene her.

Lenke til kommentar

Enig ,og med tanke på Cuba så er det inntresangt å se hva de har klart å få til på tross av at USA har drevet handelsboykot av dem i alle år .

 

Du nevner og arbeidsgiveravgift , jo takk jeg kjenner til den ja , en annen ting er jo det enorme byrokratiet en må gjennom for å drive for seg selv, der papirmøllen krever like mange timer som det man får brukt på effektivt arbeid , bare i prosessen før et hus kan pabegynnes er det flere hundre dokumenter som må være på plass , tror det er få eller ingen som er klar over hvor mye tid dette tar og det er arbeid som en ikke har betalt for .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Poenget mitt var heller ikke at det går bra med de for tiden, men at innføringen av sosialismen førte til en voldsom velstandsøkning.

Velstandsøkning. For hvem?

 

Ja, mannen i gata hadde nå et valg. Enten sulte ihel, eller prøve å forandre systemet og bli skutt.

For befolkningen. Velstandsøkningen var riktignok høyere for partieliten, men det forandrer ikke det faktum at velstandsøkningen var betraktelig for resten av befolkningen.

 

EDIT: Quote-fest

Endret av olsen
Lenke til kommentar

PelsJakob: Jeg spør gjerne igjen, jeg.

 

Hvordan kan du kalle det frihet, når det går så langt som at noen andres frihet står i veien for din egen? Er ikke den beste løsningen et system som tillater deg å være fri så lenge det ikke har konsekvenser for andres frihet? (Nei, dette er ikke forfekting av kommunisme, for all del).

Lenke til kommentar
PelsJakob: Jeg spør gjerne igjen, jeg.

Beklager, jeg gikk nok glipp av det første gang. Jeg har bare skumlest politikkforumet de siste dagene. :blush:

 

Hvordan kan du kalle det frihet, når det går så langt som at noen andres frihet står i veien for din egen?

Det gjør det ikke. En persons frihet er ikke i konflikt med andres likedanne frihet. Kan du eventuelt komme med noen eksempler på dette?

Lenke til kommentar
Det gjør det ikke. En persons frihet er ikke i konflikt med andres likedanne frihet. Kan du eventuelt komme med noen eksempler på dette?

Jada. Poenget var at du sier man er fri til å gjøre hva man vil med livet sitt, stemmer? Det vil i praksis si at man kan velge å forlate samfunnet, slik du selv sier, og bo i bushen eller hva man skulle ønske. Problemstillingen som dukket opp var følgende: Hva om noen eier den bushen? Er ikke dette en motstridighet? På den ene siden har vi eiendomsretten, som jeg vet du vektlegger, på den annen side har vi friheten. Hvordan skal grensen mellom anarkisk frihet og friheten/retten til å eie gå?

Lenke til kommentar
Poenget var at du sier man er fri til å gjøre hva man vil med livet sitt, stemmer? Det vil i praksis si at man kan velge å forlate samfunnet, slik du selv sier, og bo i bushen eller hva man skulle ønske. Problemstillingen som dukket opp var følgende: Hva om noen eier den bushen? Er ikke dette en motstridighet?

Nei. Det ville derimot ha vært en motsigelse om et menneske skulle ha frihet til å ta seg til rette på en annen manns eiendom.

 

På den ene siden har vi eiendomsretten, som jeg vet du vektlegger, på den annen side har vi friheten.

Eventuelt på samme side. Eiendomsretten følger direkte av retten til frihet: Dersom mennesket skal kunne produsere, noe som er nødvendig for å skape velstand, må det være fritt. Men frihet til å skape er intet verdt uten en rett til å eie det man har skapt.

 

Hvordan skal grensen mellom anarkisk frihet og friheten/retten til å eie gå?

Jeg er ikke for anarkistisk «frihet». Anarkismens «frihet» skiller seg ikke nevneverdig fra sosialismens «frihet», all den tid begge innebærer utstrakt bruk av tvang. Den eneste forskjellen er hvem som utfører tvangen: i anarkismens tilfelle er det tilfeldige individer; i sosialismen er det staten. Men tvang er tvang, uansett hvem som tvinger.

Lenke til kommentar
kommunisme kan se bra ut på papiret men det funker ikke i virkeligheten.

Hva skal til for å få ting til å funke skikkelig da? virker jo som at det alltid er noe som er forferdelig omkring...

gidder jeg ikke svare på engang

blir litt drøyt og si at det ikke funker i virkeligheten da, drar frem cuba her, som har gjort en god del for befolkningen sin (les: gratis helsetjenester mm).

 

Problemet er bare at noen misbruker makten litt for mye for igjen å heller undertrykke befolkningen kraftig. Noe som det fint bør være mulig å ordne i.

 

På den annen side så hadde vel et annet navn enn kommunisme passet, da kommunisme nærmest henviser til soviet-tiden blant de fleste (undertrykkelse, drap, frykt) osv...

Lenke til kommentar
kommunisme kan se bra ut på papiret men det funker ikke i virkeligheten.

Hva skal til for å få ting til å funke skikkelig da? virker jo som at det alltid er noe som er forferdelig omkring...

gidder jeg ikke svare på engang

blir litt drøyt og si at det ikke funker i virkeligheten da, drar frem cuba her, som har gjort en god del for befolkningen sin (les: gratis helsetjenester mm).

 

Cuba finner man for øvrig på en knallsterk 52. plass på FN's Human Development Index for 2004. Så så veldig vellykket kan man ikke kalle det kommunistiske prosjektet man har gående på Cuba.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...