Gå til innhold

Kommunisme, det perfekte samfunn.


Anbefalte innlegg

Kan noen nevne et eneste sted i verden der kommunisme er vellyket?

Det har aldri eksistert et kommunistisk samfunn. Derimot er det flere eksempler på at sosialismen har ført til velstandsøkning i et samfunn.

Er det greit om vi ber navngiving av disse eksemplene?

Sovjetunionen og Albania f.eks.

 

Ikke dermed sagt at jeg synes utviklingen i disse nasjonene var noe å rope hurra for, men de første årene med sosialisme var matriell vellykket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[Det har aldri eksistert et kommunistisk samfunn. Derimot er det flere eksempler på at sosialismen har ført til velstandsøkning i et samfunn.]

 

Sovjetunionen og Albania f.eks.

 

Velstandsøkning fra hvilket utgangspunkt?

 

Påstår du at omvelting av et markedsøkonomisk system fører til velstandsøkning?

 

edit: feil sitering

Endret av alexf
Lenke til kommentar

Er det greit om vi ber navngiving av disse eksemplene?

Sovjetunionen og Albania f.eks.

Vel, nå er ikke akkurat dette land som det går så fantastisk bra med for tiden (eller tidligere. Det begynte kanskje (de første 3 mdnr) bra, men man må jo gjennomføre også). Noen flere?

Endret av moskus
Lenke til kommentar
Ikke dermed sagt at jeg synes utviklingen i disse nasjonene var noe å rope hurra for, men de første årene med sosialisme var matriell vellykket.

Velstandsøkning fra hvilket utgangspunkt?

 

Påstår du at omvelting av et markedsøkonomisk system fører til velstandsøkning?

Utgangspunktet var ikke det beste, jeg vil nok heller si at utgangspunktet var begredelig.Dårlig infrastruktur, lite mat, bondesamfunn uten noe særlig industri.

 

Jeg påstår ikke at omveltning av f.eks. Norge vil føre til velstandsøkning for Røkke og gjelsten og I, kanskje ikke engang for middelklassen. Men jeg tror vi ville sett utbedring av skolevesenet, sykehusene, mere fritid etc. Folks matrielle verdier tror jeg ikke ville økt.

 

Dog, omveltning av det markedsøkonomiske systemet i Indonesia eller Thailand tror jeg ville ført til velstandsøkning for det absolutte flertall.

Lenke til kommentar

Er det greit om vi ber navngiving av disse eksemplene?

Sovjetunionen og Albania f.eks.

Vel, nå er ikke akkurat dette land som det går så fantastisk bra med for tiden (eller tidligere. Det begynte kanskje (de første 3 mdnr) bra, men man må jo gjennomføre også). Noen flere?

Poenget mitt var heller ikke at det går bra med de for tiden, men at innføringen av sosialismen førte til en voldsom velstandsøkning.

 

Hvorvidt Cuba kan klassifiseres som sosialistisk er jeg usikker på, men jeg mener Cuba klarer seg overraskende bra forholdene tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Hva er deres framtidsplaner?

Individuell frihet og bevaring av privat eiendomsrett, samt avbyråkratisering.

Men hvordan skal dere oppnå frihet da? Jeg hevder at frihet og likhet er avhengige av hverandre. Finner du noen feil ved argumentasjonsrekken?

 

 

 

QUOTE (fthomassen @ 05/12/2004 : 22:57)

Hvorfor hevder alltid de høyrevridde at frihet og likhet er motsigelser?

 

Fordi likhet kun kan oppnås ved bruk av tvang, ved å stjele fra noen og gi til andre.

 

Eller ved å avskaffe privat eiendomsrett. Ved å lage et sterkt progressivt skattesystem eller appelere til folks sosiale samvittighet, eller kanskje tilogmed overbise folk om at det er more to life enn penger og materielle goder.

Lenke til kommentar
Eller ved å avskaffe privat eiendomsrett.

At man legaliserer tyveri gjør ikke tyveri til noe annet enn tyveri.

 

Ved å lage et sterkt progressivt skattesystem

Institusjonalisert tyveri.

 

eller appelere til folks sosiale samvittighet,

Dette kan du gjøre i et fritt (les: kapitalistisk) samfunn.

 

eller kanskje tilogmed overbise folk om at det er more to life enn penger og materielle goder.

I et fritt samfunn kan enhver velge hvilke verdier han ønsker å strebe etter. Om han ønsker å bo som en eremitt i skogen, er det opp til ham. Ingen stopper ham.

Lenke til kommentar
Men hvordan skal dere oppnå frihet da? Jeg hevder at frihet og likhet er avhengige av hverandre. Finner du noen feil ved argumentasjonsrekken?

Alle stiller likt med like rettigheter til å gjøre med sin produksjon som de måtte ønske. Utover dette er jeg i mot likhetsprinsippet, da dette er kollektivisme i praksis. Jeg ser ingen feil med argumentasjonsrekken.

 

 

 

 

Fordi likhet kun kan oppnås ved bruk av tvang, ved å stjele fra noen og gi til andre.

Eller ved å avskaffe privat eiendomsrett. Ved å lage et sterkt progressivt skattesystem eller appelere til folks sosiale samvittighet,[...]

Dette er altså din definisjon av likhet.

 

[...]eller kanskje tilogmed overbise folk om at det er more to life enn penger og materielle goder.

Jeg ser ikke noen grunn til å gå tilbake på det mennesket har opparbeidet seg gjennom tusener av år. Penger er intet annet enn et middel for å omsette produserte verdier.

Lenke til kommentar

Er det greit om vi ber navngiving av disse eksemplene?

Sovjetunionen og Albania f.eks.

Vel, nå er ikke akkurat dette land som det går så fantastisk bra med for tiden (eller tidligere. Det begynte kanskje (de første 3 mdnr) bra, men man må jo gjennomføre også). Noen flere?

Poenget mitt var heller ikke at det går bra med de for tiden, men at innføringen av sosialismen førte til en voldsom velstandsøkning.

Velstandsøkning. For hvem?

 

Ja, mannen i gata hadde nå et valg. Enten sulte ihel, eller prøve å forandre systemet og bli skutt.

Lenke til kommentar
appelere til folks sosiale samvittighet

samvittighet for å hva gjort hva?

Sosialistene mener at man bør skamme seg over å være:

hvit: Bare vært slemme og utnyttet andre folkeslag

mann: Undertrykket kvinnen i ca 40 000 år

norsk: Man har det altfor godt; tenk på barna i Afrika

mett: En bør ha dårlig samvittighet for at man spiser seg mett når andre sulter

 

folks sosiale samvittighet = folks sosialistiske samvittighet ?

Lenke til kommentar
Sosialistene mener at man bør skamme seg over å være:

hvit: Bare vært slemme og utnyttet andre folkeslag

mann: Undertrykket kvinnen i ca 40 000 år

norsk: Man har det altfor godt; tenk på barna i Afrika

mett: En bør ha dårlig samvittighet for at man spiser seg mett når andre sulter

 

kortid blei du sosialist?

Jeg har verken dårlig samvittighet for å være hvit, mann, mett eller norsk, men skulle jeg ha vært god sosialdemokrat burde jeg ha vært flau og skamfull for alle nevnte forhold. Sånt idelogisk kan du putte meg i DLF-sekken ;)

Lenke til kommentar
I et fritt samfunn kan enhver velge hvilke verdier han ønsker å strebe etter. Om han ønsker å bo som en eremitt i skogen, er det opp til ham. Ingen stopper ham.

 

Hva om noen eier den skogen? :D

Second that.

 

Ps. Er det ikke på tide at noen kaster FiskePinna (KariKrydder) på huet og ræva ut for å laga ny konto for andre gang?

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...