Gå til innhold

Kommunisme, det perfekte samfunn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, men så tror jeg ikke det er alternativet heller. Cuba fungerte bra (folk der vil si "utmerket" hvis du fikk dem på tomannshånd, ellers sa dem ikke noe) før Castro.

Vel..... Det er ikke lett å si, blir litt for hypotetisk. Mye av grunnen til at Cuba gikk rett i dass var USAs motvilje til å samarbeide med landet.

Vet du hva Marshallhjelpa er? Det va der USA tilbød hjelp til en rekke land INNKLUDERT kommunistiske land. MEN de fikk ikke lov til å ta imot marshallhjelpa av sovjetunionen.

Lenke til kommentar
Så dersom det hadde vært oppnåelig, ville du fremdeles ikke levd i idealsamfunnet?

Kommunisme er ikke noe idealsamfunn, enten det fungerer som det skal eller ikke. Dersom institusjonalisert tyveri hadde fungert, hadde det ikke vært bedre av den grunn. Kommunisme bygger på prinsippet om at evne er plikt og behov er rett — dette er antitesen til rettferdighet.

 

Heller død enn rød.

Lenke til kommentar
Men du kan ikke initiere tvang, altså kan du ikke gjøre HVA DU VIL.

Frihet til å initiere tvang er en selvmotsigelse, da det ville begrense andres like rett til frihet. Å forby tvang krenker ikke frihet.

 

Men hvordan forklarer du at velstanden økte, færre og færre sultet og Sovjet ble industrialisert under Lenin, når kommunismen tross alt bare fører død og begravelse med seg?

Kommunisme kan fungere forholdsvis greit på kort sikt, men det varer aldri, og uansett er det ikke verdt å ofre sin frihet for et noe høyere velstandsnivå. Spesielt ikke når man kan få både i pose og sekk i et kapitalistisk samfunn.

Lenke til kommentar

Hvorfor hevder alltid de høyrevridde at frihet og likhet er motsigelser? Mitt svar er manglende ideologisk forankring i politikken de fører, og som det tydes fra argumentasjonen ovenfor også kompetanse vedrørende kommunisme og de ideologiske prinsippene denne bygges på. Det er tiflelle at likhet og frihet er langt i fra motsigelser, de er tett sammenflettet og gjensidig avhengig av hverandre; det samfunnet som høyresiden ønsker å bygge, slik jeg tolker politikken, vil implisere at det vil bli økte klasseskiller; en liten del av befolkningen vil eie størsteparten av produksjonsmidlene. Arbeiderene, som representerer den soleklare majoriteten i dette samfunnet, gjøres avhengig av borgerskapet for å tjene de tiltrengte kronasjer for å kjøpe mat m.v. , varene de kjøper blir handlet i butikker som er eid av borgerskapet og hoveddelen av tjenestene de trenger er driftet av kapitalistene. Dette gjør selvsagt at majoriteten av befolkingen gjør seg avhengige av eierne av produksjonsmidlene for å livnære seg; dette fører _IKKE_ til frihet. Snarere tvert imot. Ser vi imidlertid en situasjon hvor kapitalen og makten er jevnt fordelt er ingen individer avhengige av andre, og vi har frihet.

 

Btw, håper vi kan diskutere Kommunisme ut ifra de termene Marx nedla, til kommunisme generelt er det knyttet for mange negative assosiasjoner, og det finnes også et utall ulike retninger innefor respektive.

 

Jeg ser derimot mange momenter ved kommunisme som kan føre til at ideologien er utopisk, likevel er den det eneste langsiktige mål ethvert samfunn kan sette opp for framtida. Hva har dere på høyresiden som langsiktig mål for samfunnet? Jeg har stilt spørsmålet hundrevis av ganger, men aldri fått noe svar... Kan dere hjelpe meg? Hva er deres framtidsplaner?

 

mvh

 

Fredrik Thomassen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...