Gå til innhold

Kjører du cross?


Mats1988

Anbefalte innlegg

Tenkte på å kjøpa cross etter konfirmasjonen, og lurte på ka eg burde kjøpa då :hmm:

 

Er 14 år, veg 60 kg og er 172 cm lang. Blir 15 år då..

Har ingen erfaring med cross, men har køyrd litt atv.

Trur ikkje eg kjem til køyre på bane så mykje, mest skog/jordekøyring.

 

Tenkte på ein 125cc 2-takt eller ein 250 4-takt. Men er ikkje sikker på korleis vedlikehald o.l. er med 4 vs. 2-takt.

Har forstått det slik at 4-takt er litt enklare å køyra, men verre å fiksa viss da går til helvete.

Og at det er mest vedlikehald på 2-takt(?)

 

Kor stor er forskellen mellom 125cc 2-takt og 250cc 4-takt når det kjem til køyring?

 

Ka burde eg sjå etter?

 

takk for svar :D

 

Hey duu...

Fin post du har skrevet, det blir vanskeli å svare deg like godt - men jeg prøver:

Kjørte to-takter selv. Vedlikehold du har er gearolje og stempelbytte. Med jevne mellom olje i for/bakgaffel og andre slitasjedeler. I utgangspunktet er det billig med totakter, og enkelt for en nybegynner.

 

Jeg skal selv nå gå over til 4-takter: Ventilklaring og måling = shimsing. Motorolje og filter - det har du ikke på to-takteren!

Ellers er det da drev og kjede, dekk og oljer som du også har på en to-takter.

 

For di del ville jeg satset på 2-takter i første omgang, og hvis interresen din er like stor med tida så kan du kjøpe deg nyere sykkel - og kanskje større.

 

Hvor vanskelig det skal være å kjøre er opp til deg. Jeg hopper og "trikser" mye, va kjempegrieer med to-takter!

Banekjøring - vært frakjørt av fire-taktere. De har større drei-moment og trenger ikke gire like mye som to-taktere.

 

Håper jeg gav deg svar på noe i hvertfall :). Hold øye med denne tråde - det vil komme flere tips til deg, jeg vil også se hvor mange som er enig med meg her.

Mvh.... (Y) *Forresten, kjør ALDRI UTEN utstyr*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hey duu...

Fin post du har skrevet, det blir vanskeli å svare deg like godt - men jeg prøver:

Kjørte to-takter selv. Vedlikehold du har er gearolje og stempelbytte. Med jevne mellom olje i for/bakgaffel og andre slitasjedeler. I utgangspunktet er det billig med totakter, og enkelt for en nybegynner.

 

Jeg skal selv nå gå over til 4-takter: Ventilklaring og måling = shimsing. Motorolje og filter - det har du ikke på to-takteren!

Ellers er det da drev og kjede, dekk og oljer som du også har på en to-takter.

 

For di del ville jeg satset på 2-takter i første omgang, og hvis interresen din er like stor med tida så kan du kjøpe deg nyere sykkel - og kanskje større.

 

Hvor vanskelig det skal være å kjøre er opp til deg. Jeg hopper og "trikser" mye, va kjempegrieer med to-takter!

Banekjøring - vært frakjørt av fire-taktere. De har større drei-moment og trenger ikke gire like mye som to-taktere.

 

Håper jeg gav deg svar på noe i hvertfall :). Hold øye med denne tråde - det vil komme flere tips til deg, jeg vil også se hvor mange som er enig med meg her.

Mvh.... (Y) *Forresten, kjør ALDRI UTEN utstyr*

 

Takk for bra svar! :)

 

Virkar greitt nok med 2-taktar. Er jo billigare enn 4-taktar òg, veit ikkje heilt kor stort budsjettet er endå.

 

Trur eg går for 2-takt, men kanskje noken andre har fleire tips? :p

Lenke til kommentar

Halla,

jeg er en gutt på 14 år og har lyst på crosser. jeg er litt over 150 høy( ikke helt ferdig med og vokse), har aldri kjørt cross før men sykla endel og litt atv for en stund siden. ser på en kx 85 er den passe for meg tro, ville også satt pris på litt tips om kjøring og vedlikedhold og den slags. Syns det ser veldig gøy ut og GLEDER MEG! på forhånd takk :cool:

 

PS. er det vanskelig og dra et stykke på bakhjulet kan dra ganske langt på sykkel

Endret av Ollern
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Kjører selv en Yamaha yz85, med 30 hester :D

Kjører på Karmøy som ligger i Hordaland, er visst nok en av landets

største baner :hmm:

Men må bare si at cross er livet, MÅ PRØVES :thumbup:

 

EDIT: her er et bilde av en yz85:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
2006-Yamaha-YZ85c.jpg

 

 

Samme hr, jeg kjører yz85 med 32 hk, har kjørt siden april i fjord,

Det er ein drøm som aldri blir borte.

Du blir heilt hekta etter å ha kjørt ein gong eller 2 på bane.

 

Deter det råeste ever.

du som spiller fortbal eller golf, det er ingenting i forhold til cross.

 

Rått!!!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hey!

 

Jeg ser mange her snakker om å kjøre i skoger/jorder osv. Hvor kan man gjøre det? Noen som vet om noen veldig øde skoger man kan kjøre i? Er så uheldig at jeg bor bor like utenfor Oslo og det er dålig med forlatte skoger her :no:

Syntes det virker veldig kult å kjøre i et forlatt/øde sandtak eller skog så om noen har noe tips på noen "spotts" kanskje ikke SÅ langt utenfor Oslo så hadde jeg blitt veldig glad! :love:

 

Kan foresten også anbefalle folk som har lyst til å begynne å kjøre cross å starte med 2-takt, det er mye lettere å fikse på og du lærer veldig bra å kjøre på de, (4-takt "dekker" og "tilgir" mange feil som kan være greit å lære seg)

 

Fred ut ! :new_woot:

Lenke til kommentar

Hey!

 

Jeg ser mange her snakker om å kjøre i skoger/jorder osv. Hvor kan man gjøre det? Noen som vet om noen veldig øde skoger man kan kjøre i? Er så uheldig at jeg bor bor like utenfor Oslo og det er dålig med forlatte skoger her :no:

Syntes det virker veldig kult å kjøre i et forlatt/øde sandtak eller skog så om noen har noe tips på noen "spotts" kanskje ikke SÅ langt utenfor Oslo så hadde jeg blitt veldig glad! :love:

 

Kan foresten også anbefalle folk som har lyst til å begynne å kjøre cross å starte med 2-takt, det er mye lettere å fikse på og du lærer veldig bra å kjøre på de, (4-takt "dekker" og "tilgir" mange feil som kan være greit å lære seg)

 

Fred ut ! :new_woot:

Er ikke det ulovlig?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, jeg skal snart kjøpe meg en 125ccm 4t, jeg kjører bare når jeg er på hytta, som er sånn ca annahver helg, dette er første gang jeg kjører cross, men har kjørt en del på atv'n min som er 200ccm, jeg kjører mye på jorder å i skoger så jeg lurte på om dette var en passelig sykkel for meg. Hva tror dere? :)

 

Takk for svar! :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg derimot kjører motocross på mosjonsnivå og er engasjert i det organisatoriske både på klubb, region og landsnivå og synes det er fryktelig synd at det er så mange som ikke skaffer seg et klubbmedlemskap og blir med å trener i organiserte former der treningen både blir nyttigere og morsommere.

Motorsporten i norge sliter med rekruteringen og den blir ikke bedre av at folk ikke tør å kontakte klubbene ;)

 

Om noen ønsker hjelp med å kontakte sin nermeste klubb VENNLIGST KONTAKT MEG! :)

Motosport norge er faktisk ikke større en at alle kjenner alle

Endret av Tjorven #138
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...