Gå til innhold

Dyre kjøretimer. Hvem tjener penger?


Abbern

Anbefalte innlegg

Kjøreskoler har vel ikke lov å ha en og samme bil lenger enn 4 år?

Det er jo galskap.

En bil som blir brukt 5 ganger hver dag blir jo ødelagt etter 4 år.

Det forstod jeg ikke helt?

 

Til opplysning; bilen jeg kjører er vel 3 år gammel (BMW 320 turbo m/ diesel) har aldri blitt byttet clutch på. :dontgetit:

jeg forsto det ikke helt selv

Men det er vel på tide å bytte

Kan vel ikke være noen lover mot det riktignok

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Damen betaler 240 per time. Jeg betaler det dobbelte, men har tre ganger så bra kjøreskole. Hun begynte på lappen i april og har ikke tatt noe obligatorisk enda.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så dyrt dette. Husk at kjørelærerne skal ha til smør på brødskiva de også, og at det er svinedyrt å ha bil.

 

Dere som ikke eier bil selv har no clue om hvor fans dyrt det er å eie bil, når man skal bruke den litt.

 

Min kjørelærers bil går vel gode 50.000 i året.

Lenke til kommentar
hva var det førerkortet kom på etter 1.1.2005?

pluss 6000 kroner elno?

Men så må dere tenke på at strykprosenten synker betraktelig. Klart det er surt for de av oss som klarte lappen på første oppkjøring, eller som eventuellt klarer det på første forsøk. Hele 25% av alle praktiske prøver (oppkjøring) resulterer i stryk. En oppkjøring koster ca. 1200 kroner. Jeg fikk lappen for 10 000 kroner (hadde ikke øvelseskjørt - vi har minibuss). 24% av de 10 000 er 2400 kroner. Hvis man regner med den ene gangen man stryker (eller fler for den saks skyld), øker lappen egentlig bare med 12%, samtidig med at strykprosenten går ned, og - forhåpenteligvis - får vi bedre sjåfører i Norges land.

Det er faktisk en ganske ille situasjon i kjøremiljøet i Norge. En kombinasjon av dama som endelig er "on the road again", og ungdommer. For ikke å snakke om alle de som skal frem først - selv om det går på bekostning av andre. Spesiellt bergensere er ille der altså. Helt villt.

Lenke til kommentar
Jess, du kan ta en enkelttime for 500 kr og slippe unna avgifter og kursing, fordi du har "startet opplæringen"

Hvordan kan jeg bevise etter nyttår at jeg har "startet opplærningen"?

Det registreres vel i en eller annen database. Er endel ting som må godkjennes mot statslige databaser, før du kan ta lappen/kjøretimer. Statistisk sett har de sikkert oversikt over antall timer hver enkel elev tar, osv.

Lenke til kommentar
Jess, du kan ta en enkelttime for 500 kr og slippe unna avgifter og kursing, fordi du har "startet opplæringen"

Hvordan kan jeg bevise etter nyttår at jeg har "startet opplærningen"?

Det registreres vel i en eller annen database. Er endel ting som må godkjennes mot statslige databaser, før du kan ta lappen/kjøretimer. Statistisk sett har de sikkert oversikt over antall timer hver enkel elev tar, osv.

Okei. Må se å få rundt til en kjøreskole slik at jeg kan få en time før 31/12-04.

Lenke til kommentar

jallakim: en oppkjøring koster betrakelig mer enn 1200 kr. Da jeg kjørte opp i August, var prisene slik:

 

Prøvegebyr: 895,-

Leie av bil: 1100,-

----------------------

Total ved stryk: 1995,-

 

Totalt 1995,-

Førerkortgebyr: 295,-

---------------------------

Totalt ved godkjent: 2290,-

 

I tillegg: oppvarmingstime, 200kr.

 

 

Nå vet jeg at det er blitt enda dyrere, også.

 

andesam: så saklig du er.

Lenke til kommentar
hva var det førerkortet kom på etter 1.1.2005?

pluss 6000 kroner elno?

Men så må dere tenke på at strykprosenten synker betraktelig. Klart det er surt for de av oss som klarte lappen på første oppkjøring, eller som eventuellt klarer det på første forsøk. Hele 25% av alle praktiske prøver (oppkjøring) resulterer i stryk. En oppkjøring koster ca. 1200 kroner. Jeg fikk lappen for 10 000 kroner (hadde ikke øvelseskjørt - vi har minibuss). 24% av de 10 000 er 2400 kroner. Hvis man regner med den ene gangen man stryker (eller fler for den saks skyld), øker lappen egentlig bare med 12%, samtidig med at strykprosenten går ned, og - forhåpenteligvis - får vi bedre sjåfører i Norges land.

Det er faktisk en ganske ille situasjon i kjøremiljøet i Norge. En kombinasjon av dama som endelig er "on the road again", og ungdommer. For ikke å snakke om alle de som skal frem først - selv om det går på bekostning av andre. Spesiellt bergensere er ille der altså. Helt villt.

Du har helt rett

jo mer man kurses, jo mer koster det, og jo bedre sjåfører blir vi.

Jeg kjenner folk som skal "smiske" med kjørelæreren og "ta den helt ut" når de har fått lappen. Men det følger vel kanskje med en holdningsendring også i disse kursene?

Lenke til kommentar

Er det ikke bare de som er født etter et visst årstall som må ta det nye obligatoriske kurset?

 

Trodde folk som var litt eldre slapp trafikalt grunnkurs... kjipt å måtte ta det sammen med en haug drittunger heh (tenkte å begynne på lappen på nyåret)

 

edit:

 

uffda... har ikke mulighet til å starte før etter jul... kjipe greier.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Er du i ferd med å ta lappen? (Overgangsregler)

 

For klasse B gjelder følgende:

Personer født før 1. juli 1987:

Dokumentert påbegynt praktisk opplæring i løpet av 2004.

 

Personer født etter 30. juni 1987:

Utstedt kursbevis (fra Statens vegvesen) for gjennomført trafikalt grunnkurs (eller utstedt mopedførerbevis eller førerkort kl. A1 og M(147) for å ha lov å øvingskjøre i 2004).

Dokumentert påbegynt praktisk opplæring i løpet av 2004.

Det forutsettes at førerprøven er bestått innen 1. januar 2006.

Lenke til kommentar
jallakim: en oppkjøring koster betrakelig mer enn 1200 kr. Da jeg kjørte opp i August, var prisene slik:

 

Prøvegebyr: 895,-

Leie av bil: 1100,-

----------------------

Total ved stryk: 1995,-

 

Totalt 1995,-

Førerkortgebyr: 295,-

---------------------------

Totalt ved godkjent: 2290,-

 

I tillegg: oppvarmingstime, 200kr.

Jeg betalte ikke leie for bil, av en eller annen snål grunn. Så hvis vi regner med leien også, er det ikke snakk om så masse penger. Jeg kunne egentlig tenkt meg å tatt lappen i det nye systemet, fremfor det gammle. At jeg raser gjennom teori og praksis bare for at lappen er kult, kan det til slutt falle tilbake på meg. En uerfaren trafikant er faktisk til stor fare for mange folk - inklusiv seg selv.

Så alt i alt synes jeg det nye systemet kommer til å være en positiv innsprøytning til samfunnets kjøreglade mennesker.

Lenke til kommentar
Kjøreskoler har vel ikke lov å ha en og samme bil lenger enn 4 år?

Det er jo galskap.

En bil som blir brukt 5 ganger hver dag blir jo ødelagt etter 4 år.

Det forstod jeg ikke helt?

 

Til opplysning; bilen jeg kjører er vel 3 år gammel (BMW 320 turbo m/ diesel) har aldri blitt byttet clutch på. :dontgetit:

BMW = kvalitet, veit du :)

 

Sikkert en digg bil, å lære å kjøre med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...