Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det forskjell på skulderpress og militærpress eller er det bare to ord for samme sak?

 

 

 

Er det forskjell på skulderpress og militærpress eller er det bare to ord for samme sak?

 

Den stående trener mer muskler, det er også en bedre men tyngre øvelse. Siden du ikke sitter på ræva og bruker den til å holde balansen. De fleste tar det sittende fordi det eksisterer en myte om at det er dødelig og farlig og sånt.

 

Det er vel slik at skulderpress kan gjøres stående.

 

I mitt hode er militærpress stående skulderpress med samlede ben.

Lenke til kommentar

Jeg forsøker å kopiere teknikken slik den vises her: http://stronglifts.com/how-to-master-barbell-row-technique/

 

Jeg trekker opp mot brystkassen, men det er mulig at jeg har hodet litt for langt ned/ser mot føttene.

 

EDIT: Når jeg tenker etter kan det hende jeg krummer ryggen, da gjør jeg jo en altfor stor bevegelse, som kan forklare det som skjer. Skal tenke over det neste gang jeg gjør øvelsen.

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

Jeg forsøker å kopiere teknikken slik den vises her: http://stronglifts.com/how-to-master-barbell-row-technique/

 

Jeg trekker opp mot brystkassen, men det er mulig at jeg har hodet litt for langt ned/ser mot føttene.

 

Jeg er ikke noe veldig stor fan av å gjør det på den måten der. Grunnen ser du i det han slipper ned vektene, alt av spenn forsvinner og kroppen blir som en veltedukke. Jeg har vertfall ett inntrykk av at jeg kan skade meg ved å gjøre det.

 

Men problemet er at bein gnisser mot hverandre, ta litt bredere grep :-)

Lenke til kommentar

Bredere = større avstand mellom grepene på stanga?

 

EDIT: Btw, tar gjerne tips på en bedre måte å gjøre øvelsen på. Den jeg linket til er annereldes enn den PTen min viste meg, som var at man dro mer mot magen og ikke slapp stanga i gulvet etter endt rep.

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

Bredere = større avstand mellom grepene på stanga?

 

EDIT: Btw, tar gjerne tips på en bedre måte å gjøre øvelsen på. Den jeg linket til er annereldes enn den PTen min viste meg, som var at man dro mer mot magen og ikke slapp stanga i gulvet etter endt rep.

 

Det her er bare en forståelse og litt hvordan jeg har testet meg selv og min egen kropp. At det er riktig for alle har jeg ikke tenkt å påstå.

 

Når jeg løfter ting i fra bakken og opp så vil jeg ha en så statisk som mulig bevegelse, av den enkle grunn at jeg missliker den følelsen av å miste kontrollen over gjenstanden jeg løfter i det den går mot bakken. Jeg slipper heller stangen å tar nytt grep viss det er nødvendig. Jeg ser også at mange mister kontrollen over korsryggen og stabiliteten i overkroppen når dem bare slipper vekter. Det er noe mange gjør. Edit: Jeg drar mot nedre del av brystet, eller midt i mellom magen og brystet, men det er fordi jeg kjenner aktiveringen best langt og dybt bak i ryggen på den måten, jeg skyver skuldrene godt bak og trekker ganske bra til når jeg tar pendlay. Når jeg tar barbell drar jeg mot magen, men det gjør jeg ganske sjeldent i grunn.

 

Når jeg tar barbell rows så tar jeg det med nesten samme vinkel, men jeg lar ikke stangen gå helt i bakken, jeg spenner opp ryggen og holder spennet til jeg er ferdig med mine 5 repitisjoner, blir det noe grunn til at jeg må ta ett nytt grep, noe det fra tid til annen blir slipper jeg stangen fritt, jeg holder alså ikke i den mens den går mot bakken.

 

Det samme gjelder markløft, løfter jeg tungt slipper jeg stanga i øvre posisjon, jeg gjør det ofte på treningssett også, for å unngå at jeg skal få for mye volum, noe jeg har lett for å få.

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

VG: "Eksempler på «andre stoffer» er fettsyrer, antioksidanter, koffein, aminosyrer, karnitin, koenzym Q10, glukosamin, melatonin, pro- og prebiotika, i tillegg til stoffer isolert fra planter.

Mattilsynet påpeker at det kan være stor risiko ved inntak av «andre stoffer» med sterk fysiologisk effekt, som efedrin, synefrin, sibutramin, steroider og hormoner."

 

Fin bro mellom eksemplene på hvilke stoffer som finnes i tilskudd og hvilke stoffer som kan være farlige.

 

what is this i dont even

Endret av Broseph
Lenke til kommentar

 

 

 

Var hos en kunde på jobb i dag som trener strongman og har 280 i mark. Svær jævel.

trener med flere som har 300 jeg, en har 360 også. Sett 320 der jeg trener :)

 

 

Forskjell på Strongman og styrkeløftere :-)

 

Trener på en strongmangym ja :)

 

 

Forholdsvis bra løft med dette tatt i betrakning :-) Strongmanutdøver trener jo ofte mye på de øvelsene som er i strongman stevner :-)

Lenke til kommentar

Strongman-utøvere kan jo "låre" marken, så det jo mange der som har forholdsvis høy mark. Ikke noe mindre imponerende av den grunn, er helt vannvittig hvordan noen klarer å sette seg ned nærmest med 300 kilo rett over knærne og dra stanga opp låret. Sterke folk. Ligger vel i navnet.

 

Var hos fysio i dag for å få sjekka skulderen min, og kom frem til at én del av det jeg må gjøre fremover må gå på å rett og slett bygge mer muskler rundt skuldrene mine. Dere som bygger, hva synes dere bygger skuldra godt?

 

En ting til, bare for å gjøre byggerne her enda mer fornøyde: prøvde okklusjonstrening forrige uke, og det er første gang jeg har merka at jeg har fått pump. Synes det var vondt og ubehagelig selv, og kommer ikke til å gjøre det igjen med det første, men det er bevis for at dette er bra greier for de som vil ha større muskler.

Lenke til kommentar

Var hos fysio i dag for å få sjekka skulderen min, og kom frem til at én del av det jeg må gjøre fremover må gå på å rett og slett bygge mer muskler rundt skuldrene mine. Dere som bygger, hva synes dere bygger skuldra godt?

 

Var du hos fysio å fikk oversikt over problemet, men fikk ikke en løsning? :p

Hørtes ut som en rar fysio imo...

Jeg hadde noe av det samme problemet, og fikk en del øvelser med strikk. Jeg er mye mer mobil i skulderen og problemene er så og si borte etter jeg begynte med det.

 

Øvelsene det er snakk om er front raise, side lateral raise, rotator cuff (external/internal), alt foretatt med strikk. Du skal greie 15 reps og det skal kjennes litt tungt på di 2-3 siste repsene. På dager der du bruker skulderen (benk, militærpress etc), gjør øvelsene enten før sett, eller imellom oppvarmingsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...