Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Synes Fitnessbloggen har begynt å nærme seg KK i det siste.

 

Ang frokost: jeg mener å ha lest ett eller annet sted at i stor grad handler om utskillelse av hormoner.

 

For å eksemplifisere: Kroppen er vant til å spise sitt første måltid rundt kl tolv. Da utskiller den sulthormoner. Før dette har man lite sult, og ender gjerne opp med å føle seg oppblåst og treg om man likevel spiser. Motsatt så har du disse som er vant til å spise frokost. Kroppen er da vant til å få næring, feks kl åtte, og skiller derfor også ut sulthormoner. Spiser man ikke da, så blir man slapp og går rundt og tror at man har fått lavt blodsukker, og har derfor bevist for seg selv at uten frokost så duger kroppen ikke.

 

Mens det altså i realiteten kun koker ned til utskillelse av sulthormoner, og når kroppen er "vant" til å få mat. Går man på akkord med dette vil kroppen protestere. Går man på akkord med dette lenge nok så vil kroppen tilpasse seg.

 

Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen mener vi er designet via evolusjon for det motsatte; at de største måltidene kommer på kvelden. (Dagen ble jo brukt til å jakte og sanke mat etc. I takt med lavere energitilgang så vil det skilles ut enkelte stresshormoner (Nor-adrenalin ++) og derfor mange føler seg mer oppmerksom ved for eksempel periodisk faste. Du skal jo våken og oppmerksom for å fange et byttedyr og lignende.

 

Evolusjon eller ikke; adaptive er vi og normale folk har en god del tusen kalorier som buffere ved dårlige dager, så tror nok å skippe frokosten går ganske så bra med andre ord. :)

 

 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Akkurat dette er jeg helt enig i. Og lurer jeg på noe som ikke forskning kan gi meg noe klart svar på lytter jeg alltid til evolusjonen isteden. Akkurat som at evolusjonen forteller meg at det er ulogisk at vi dør om ikke vi spiser 8 måltider om dagen, med nøyaktig to timers mellomrom mellom måltidene. Eller at mettet fett er farlig.

Lenke til kommentar

Akkurat dette er jeg helt enig i. Og lurer jeg på noe som ikke forskning kan gi meg noe klart svar på lytter jeg alltid til evolusjonen isteden. Akkurat som at evolusjonen forteller meg at det er ulogisk at vi dør om ikke vi spiser 8 måltider om dagen, med nøyaktig to timers mellomrom mellom måltidene. Eller at mettet fett er farlig.

Jeg skrev en kort svar om dette til en paleo-tilhenger og linker deg til den på facebook, jeg.

 

 

https://www.facebook.com/wasim.zahid.71/posts/10152782655675616?comment_id=30788546&offset=0&total_comments=35#

 

 

 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Jeg skrev en kort svar om dette til en paleo-tilhenger og linker deg til den på facebook, jeg.

 

 

https://www.facebook.com/wasim.zahid.71/posts/10152782655675616?comment_id=30788546&offset=0&total_comments=35#

 

 

 

 

Jeg vet ikke om dette er et "argument" mot min post, eller ment som en utdypning. For dette er jeg ihvertfall helt enig i. Det var ikke meningen å markedsføre meg selv som en Paleo-fantast, eller evolusjonsfantast for den saks skyld. Som du selv skriver så var de som levde i steinalderen langt fra noen homogen gruppe. Folk spiste forskjellig, til forskjellige tider, og "trente" forskjellig. Om noe så betyr det at mennesket i stor grad er adaptivt.

 

Poenget mitt var at når noen sier noe som åpenbart strider mot hva som virker logisk utifra et evolusjonistisk perspektiv, da ringer varselsbjellene mine. Feks: hadde mettet fett vært så skadelig som det de siste tiårene har vært konsensus om så kan en saktens lure på om mennesket hadde vært her i det hele tatt. Det hadde ihvertfall betydd at naturen er dum, og det er den ikke.

Lenke til kommentar

Nei nei, var mer ment som en utdypning. I tillegg så var det andre interessante poster der som jeg tenkte du hadde interesse av å lese. :) (Han jeg svarte for øvrig har jeg sett er en svoren Paleo-tilhenger.)

 

Mettet fett er som jeg har vært innpå før; det har aldri vært demonstrert i kliniske studier på mennesker at mettet fett kan være årsaken til arteriosklerose. Hadde denne sammenhengen vært reel så skulle man tro at dette ville vært påvist, men det er begrenset til dyremodeller med en annen fettmetabolisme samt in vitro.

 

Bearbeidelsen av enkelte mettete fettsyrer kan derimot ha noe å si, og kvaliteten på de forskjellige mettete fettsyrene og i hvilke matvarer er det man burde begrunne. Slik Frankrike har gjort. Så må jeg nok understreke at det hadde vært som du påpeker; et lite paradoks at vi fra evolusjonen sin side lager palmitinsyre i vår egen kropp "hele tiden". En av de mest kolesteroløkende fettsyrene. :p

Men fortsatt så er ikke fettsyre-syntesen i menneskers lever kartlagt, så her må vi være sikre. Heldigvis er de nordiske retningslinjene temmelig gode og selv lavkarbo-varianter vil gå inn under anbefalingene. Så enn så lenge kan man sikre seg med en middelhavkost, der er man i all fall enige at det er sunt. :)

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter med en liten ting på teknikken når det kommer til benkpress, jeg vet ikke helt hvor jeg skal senke stanga til.

Er det meningen at jeg skal senke den ned på linje med brystvortene, eller? Det kommer kanskje litt an på hvordan du plasserer deg i forhold til stanga osv, men hva er standard for å få riktig teknikk?

Lenke til kommentar

Det er sagt mye om teknikk i benkpress. Den filmen her tar det for seg på en grei måte.

 

http://www.youtube.com/watch?v=i05K8ipcnRo

 

http://www.youtube.com/watch?v=ofUuagTLxmk

 

Viss en ser i fra 9minutter og ett par minutter utover oppdaget jeg plutselig at jeg og denne mannen deler ett par synspunkt

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Ferdig med ryp for andre gang nå og har igrunn gode resultater. Men jeg ønsker og øke frekvensen på trening noe slik at jeg trener mand, tirs og tors, fredag. Med hovedfokus på volum, noen som vet om noen ferdige program her ? Er ikke erfaren nok til og sette sammen selv, og vil ha noe strikt og kjøre slik at jeg ikke går og kuker rundt og lurer på om jeg gidder neste øvelse osv.

Lenke til kommentar

Ferdig med ryp for andre gang nå og har igrunn gode resultater. Men jeg ønsker og øke frekvensen på trening noe slik at jeg trener mand, tirs og tors, fredag. Med hovedfokus på volum, noen som vet om noen ferdige program her ? Er ikke erfaren nok til og sette sammen selv, og vil ha noe strikt og kjøre slik at jeg ikke går og kuker rundt og lurer på om jeg gidder neste øvelse osv.

Dette f.eks. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1559128

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...