Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er så utrolig demotivert når det kommer til knebøy. Fra å kjøre 107.5 5x5 til å ikke klare å utføre øvelsen er noe av det kjipeste jeg har vært med på innen trening, siden jeg klarte hele 2 push-ups foran klassen i 8 klasse. Har kjørt noe tøying som jeg har funnet på nett, men likevel er jeg usikker fordi jeg ikke aner hvor jeg burde ha hovedfokus når det kommer til tøyingen. Burde jeg prøve å kjøre bøy i morgen? :)

Lenke til kommentar

Er så utrolig demotivert når det kommer til knebøy. Fra å kjøre 107.5 5x5 til å ikke klare å utføre øvelsen er noe av det kjipeste jeg har vært med på innen trening, siden jeg klarte hele 2 push-ups foran klassen i 8 klasse. Har kjørt noe tøying som jeg har funnet på nett, men likevel er jeg usikker fordi jeg ikke aner hvor jeg burde ha hovedfokus når det kommer til tøyingen. Burde jeg prøve å kjøre bøy i morgen? :)

 

Hvorfor har du hatt den nedgangen?

 

Uansett, du må jo begynne et sted. Kjør på med den høyeste vekta du klarer nå.

Lenke til kommentar

Har alltid pleid å spise et måltid før trening, og det har fungert utmerket for meg. I dag tok jeg meg bare en kopp kaffe før (frokost hadde jeg spist for ca 2 timer siden). Dæven hvor mye krutt jeg hadde å gi i dag. Når jeg var ferdig så var jeg rimelig tom så da var det bare å hive innpå med noen karbs. Men ey... det var snakk om dobbelt reps av det jeg vanligvis orker. Kan det ha med at jeg ikke har beveget meg en dritt og bare spist i 4 dager?

Lenke til kommentar

For mange er jo ikke buttwink et problem, men jeg opplever en slags overbelastning ved korsryggen. Før jeg la squaten midlertidig på hylla, opplevde jeg smerte/ubehag etter trening og 3-4 dager etter. Nå er det så vidt jeg merker noe som helst, men er så redd for å ødelegge ryggen min at jeg rett og slett ikke tør å bøye før jeg vet hva problemet er og hvordan jeg kan få løst det. Folk her på forumet har vært utrolig hyggelige og behjelpelige, men vet fremdeles ikke hva jeg skal gjøre. Føler meg som en tulling.

 

Tren lettere, bygg overskudd til og løfte enda tyngre senere. Ikke noe vits å trene så tungt som mulig til man failer.

 

post-172174-0-47044800-1346690762_thumb.jpg

 

Om jeg løfter stangen alene eller 107.5 kg spiller det ingen rolle. Korsryggen strekker seg såpass mye igjenom øvelsen at smerten vil komme uansett vekt. Du misforstod nok :)

Lenke til kommentar

Hva bruker dere når dere ikke har Pre Workout pulver tilgjengelig?

 

Før pleide jeg og styrte en halvliter energidrikk, men etterhvert har jeg begynt og blande 5g kreatin oppi en ramsterk kopp kaffe, med en frukt til (eple/plomme/banan etc.)

 

Synes det har bedre effekt enn energidrikk men fortsatt dårligere en Jack3d/Crack/Berzerk osv.

Det jeg mangler er vel hovedsakelig noen av de der nitrous oxide-framkallende pulverne, vet noen hvor man får kjøpt beta-alergine? etc. billig?

Efedrin! (får det på resept, så FUCK YOU BITCHES!)
Lenke til kommentar

Har fått sansen for løping/jogging etter jeg flytta til Bergen! Før gadd/orka jeg ikke mer enn 30 minutt en sjelden gang i halvåret, men nå - med alle de fantastiske løypene rundt omkring - har jeg ikke hatt en eneste økt under 60 min! Men nå har jeg bare hatt 4 økter også, da.

 

Prøvde meg på Stoltzekleiven i dag, svidde godt i leggene når jeg omsider kom til toppen. Brukte 16.30 opp, så er mye deilig forbedringspotensiale der, i alle fall. Vet ikke hva som er en bra tid, men håper å komme meg ned mot 13 eller noe sånt etter hvert, gitt at jeg klarer å ta det seriøst. Rekorden skal visst være på 8.13 minutter.

Lenke til kommentar

Tøyeregime til Hugol:

 

Tøy hamstrings:

http://www.exrx.net/Stretches/Hamstrings/StandingBenchSingleLeg.html

Varier med vinkelen på den foten som ikke er på benken for å treffe begge hodene av hamstrings. Husk også "contract and relax" (dvs, stram og press imot muskelen som du tøyer, det gir ekstra effekt og det er bra).

 

Tøy hofteleddsbøyere (psoas+recus femoris):

mwod-02-225-lunge-hip-stretch.png

Stram mage og ræv for ekstra strekk og skyt hofta frem.

 

Tøy ryggstrekkerene (erector spinae):

http://www.exrx.net/Stretches/ErectorSpinae/SeatedBentover.html

 

Tren ryggstrekkere:

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html

Pass på å ikke svaie ryggen. Det vil si, ikke gå høyere opp enn nødvendig. Stopp når du er parallell med gulvet.

 

Tren mage:

Planke + slynge + hanging leg raises + alt du klarer. Tror fortsatt problemet ditt ligger her. Du kan også kjøre noen enkle sett med aktivering av magemusklene før trening.

Relatert: Stikk tomlene dine inn mellom hoftebenet og ribbenet på fremsiden. Host eller le og kjenn hvordan tomlene blir presset ut. Prøv å presse ut tomlene uten å hoste eller le. Kjenn etter på dette spennet, det er det samme du skal ha under styrkeøvelser. Merk også at det er mulig å holde dette spennet samtidig som du puster inn og ut. Det er ikke nødvendig, eller anbefalt, å holde pusten helt når du løfter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tøyeregime til Hugol:

 

Tøy hamstrings:

http://www.exrx.net/...hSingleLeg.html

Varier med vinkelen på den foten som ikke er på benken for å treffe begge hodene av hamstrings. Husk også "contract and relax" (dvs, stram og press imot muskelen som du tøyer, det gir ekstra effekt og det er bra).

 

Tøy hofteleddsbøyere (psoas+recus femoris):

mwod-02-225-lunge-hip-stretch.png

Stram mage og ræv for ekstra strekk og skyt hofta frem.

 

Tøy ryggstrekkerene (erector spinae):

http://www.exrx.net/...edBentover.html

 

Tren ryggstrekkere:

http://www.exrx.net/...kExtension.html

Pass på å ikke svaie ryggen. Det vil si, ikke gå høyere opp enn nødvendig. Stopp når du er parallell med gulvet.

 

Tren mage:

Planke + slynge + hanging leg raises + alt du klarer. Tror fortsatt problemet ditt ligger her. Du kan også kjøre noen enkle sett med aktivering av magemusklene før trening.

Relatert: Stikk tomlene dine inn mellom hoftebenet og ribbenet på fremsiden. Host eller le og kjenn hvordan tomlene blir presset ut. Prøv å presse ut tomlene uten å hoste eller le. Kjenn etter på dette spennet, det er det samme du skal ha under styrkeøvelser. Merk også at det er mulig å holde dette spennet samtidig som du puster inn og ut. Det er ikke nødvendig, eller anbefalt, å holde pusten helt når du løfter.

 

Tusen takk wingeer! Noen formening om hvordan og når jeg burde begynne å bøye igjen? Et stort savn..

:)

Lenke til kommentar

Hvis du har pådratt deg noe muskulært i ryggen så er det nok best å ta en liten pause fra aktiviteter som gjør ryggen verre. Du kan for all del trene bøy, men da skal det være så lett og lite at det ikke er noen smerter før, under eller etter. Egentlig bør du nok ta en ukes pause, for så å starte veldig lett opp igjen. Vanskelig å si nøyaktig hvor problemet ligger, men hvis ryggen er anspent kan det være bra å få "release".

Lenke til kommentar

Lurar på ein ting:

Det blir veldig mykje trening på idrettslinja her, ofte 2-3 økter om dagen, og i forhold til dette lurar eg på om det er greit å trene 1,5t styrke (5x5) etterfulgt av 1,5t kondisjonstrening ala innebandy, basket, fotball o.l.?

Tek ein proteinshake rett etter styrkeøkta og kun vatn i løpet av kondisjonstreninga. Blir litt mager kesam o.l. etter treningane.

Kanskje dårlig forklart, men vil det ha ein negativ effekt på styrketreninga å ha kondisjon rett etterpå?

Lenke til kommentar

Er markløft, bulgarske utfall og leg curl to ganger i uka tilstrekkelig beintrening?

 

Knebøy og markløft er tilstrekkelig beintrening. Dette vet jeg da du ikke hadde spurt spørsmålet om du hadde vært avansert nok til å trenge noe mer.

 

 

 

Edit: No offence, ikke frekt ment. :)

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...