Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

3 Der sikter det til denne øvelsen

 

franskpress2.jpg

 

Et kjapt spørsmål. Der jeg trener har vi noen svært så irriterende, (og små :p) "treningsveiledere" som, i min oppfatning, ikke har peiling på hva de snakker om. De fleste ihvertfall.

 

Anyway, jeg kjører franskpress med z-stang, og ble av en ansatt anbefalt å holde albuene så kort fra hverandre som mulig. Altså ikke sprike med dem. (Altså ikke som vist på bilde) Har dette noe å si ? Syntes det blir noe tyngre når jeg holder dem samlet, men det er nå meg. Hva er egentlig korrekt utførelse av denne øvelsen ?

 

Føler jeg gjør den greit, har ikke merket noe ubehag verken i albuer eller i skuldre.

 

(Jeg stoler minimalt på treningskunnskapene til disse "ekspertene")

 

 

Pen framgang forresten, War. :)

 

Edit: Har kommet meg etter det harde møtet med fotballmålet, og skal starte treningen igjen på mandag. Har planer om å teste treningsrommet på skolen min, som jeg faktisk tror kan fungere ganske så bra. Da kan jeg trene midt på skoledagen, og ha bedre tid til andre ting (spise :p), senere.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Anyway, jeg kjører franskpress med z-stang, og ble av en ansatt anbefalt å holde albuene så kort fra hverandre som mulig. Altså ikke sprike med dem.

Du gjør rett. Albuene skal være så samlet som mulig.

Lenke til kommentar
hva er en 4-split..?

Ser mange forklarer det litt kinkig, en 4-split er at man deler kroppen inn i 4. Å trener hver del hver for seg.

 

f.eks mitt opplegg:

1: Rygg - bakside skuldre (Isolasjonsøvelser) - biceps

2: Bryst - Skuldre Front og side

3: Bein veksler fra gang til gang om jeg kjører bakside eller forside tungt

4: Biceps - triceps - kanskje litt bryst også.

 

Noen reagerer kanskje på at jeg har egen dag på armer, men det er fordi jeg liker å få god kontakt med alle deler å da trenger jeg litt tid.

 

T.F.T: på sats og lignende treningsenter så har de den oppfatning at alt som gjør en øvelse tyngre er bedre. Å samle albuene skaper kun et kraftigere stresspunkt i albuene, å vil derfor ikke være godt for dem etter min mening. Jeg har albuene i ca skulderbredde.

 

Du kan jo selvfølgelig ha mindre vekt hvis du samler dem, men hva når du legger på vekt? Albuene dine er jo ikke blitt nevneverdig sterkere siden muskler vokser raskere enn sener og ledd "herdes". Nei kjør slik bildet viser, å ha heller 10kg mer på.

 

Start på en treningsenter der det trener mange voksne folk med lang erfaring fra trening. Har ingenting til overs for Instruktører på sats. En mann som er 190 og 70kg skal ikke komme å fortelle meg hvordan jeg skal trene bare fordi han har tatt et 3 ukers kurs på nettet.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

Ja du kan skrive inn 10RM for benk i den ruten.

Både franskpress og knebøy osv er best i skuderavstand, du blir bredere når du trener og da gjør du øvelsene bredere etter hvert. tilpasser øvelsene etter kroppen.

 

2+1 er ikke 3

Det betyr 2 sett på 5 rep + 1 sett med 50% av vekten 10-15 ganger

Droppsett heter det.

 

Det gjør at man får fordelen av høyrep også når du trener lavrep

Og fordelen med høyrep er økt glykogenlagring = større muskel og mer energi på treninger + mer karbohydrater går til musklene isteden for å lagres i fettet.

Lenke til kommentar
Er det kilogram det som står på disse maskinene?

Den som er der jeg trener står det fra "5" på den første, til "120" på den siste...Står ikke om det det er kilogram eller ikke...

Samme på mun maskin, står 1-18

Og hver plate er vel ca 5 kg.

 

Da skriver jeg inn det tallet som står på 10RM

Kanskje det er 10 hos deg, da blir programmet ca

7-8-9-10-11-12-13-14- osv.

Lenke til kommentar

Hvis hver plate veier 5kg så står det vel riktig på min da...

På hver plate øker tallet med 5 liksom:

5

10

15

20

 

Men da får jeg masse problemer da, RYP progammet sier f.eks. at jeg skal ta 48kg, men det øker jo med 5 på hver så det går ikke!

 

Samme med bicepscurl med manualer, står liksom 16kg, men det finnes ikkeno mellom 15 og 17,5kg! Hva skal jeg gjøre med det?

Endret av Camron
Lenke til kommentar
Men da får jeg masse problemer da, RYP progammet sier f.eks. at jeg skal ta 48kg, men det øker jo med 5 på hver så det går ikke!

På sånne maskiner skal det finnes tilleggslodd å legge oppå disse vektene. Hvis ikke det finnes, legg på en manual på 3 kg eller liknende.

 

Hvis du ikke har 16 kg, kan du ta repsene saktere, så 15-kilosloddet føles tyngre.

 

Kalkulatoren er helt matematisk, så den tenker ikke på om treningsstudioet har eller ikke har vektene...

Lenke til kommentar

Vel da er jeg på igang igjen etter en uke fri, selv om jeg måtte ned å trene litt armer siden jeg følte de krympet :blush:

 

Nå er det fullt kjør fram til julebordene starter, og juleferien kommer. Så er det enda tyngre fram til påske!

 

Mine mål før jul:

Øke til ca45 cm rundt overarmene.

Legge på meg ca 5-10kg

Få lår og legger opp.

Få bedre skuldre. og bryst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...