Gå til innhold

Hva er vanlig data-reperasjon/service priser!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg selv tar 400,- fast pris for å bygge ny maskin med programvare. Det som er greie med den prisen er at jeg får en del kunder siden det er billig. Men også siden de har noe fast pris å forholde seg til uten å få "hakeslep" etter arbeidet.

 

PS. Utlegg for utstyr er ikke inkludert i prisen selvsagt ;)

Det var da sinnsykt billig da.. Det hadde jeg aldri giddet. 400 kr hadde jeg tatt for enten SW-installasjon, eller bygging av PC.

 

Hvis jeg skulle gjort noe lignende, så ville jeg jo også gjerne blitt tatt seriøst.. da synes jeg 400kr høres vel lite ut. Prisen må ikke være for lav heller. Men er kundene helt uvitende og ikke aner hva jobben går ut på, så tenker man kanskje ikke noe over prisen uansett?

Lenke til kommentar

Jeg har en kompis jeg som fikser så å si alle problemer med datamaskinen din så lenge det er Windows.

 

Pc'en min krasjet for noen uker siden og da brukte jeg XP Home.

Han re-installerte XP'en min og oppgraderte den til Pro Edition.

Han oppgraderte også skjermkortet mitt fra et eller annet drittkort til Nvidia GeForce 4 MX (ikke at det er så bra, men bedre enn det jeg hadde).

 

Og for 200,- ekstra fikk jeg med disse programmene i full versjon:

 

- WinASO Register Optimizer 1.5

- Norton AntiVirus 2005 (med brannmur og Ghost)

- Webroot's SpySweeper

- Quicktime 6 Pro

- MSN Messenger 7 Beta versjon

- Windows Media Player 11 (Uoffisiell beta-test)

- Zero Spyware 2004

- Error Nuker 2004

- Windowblinds 4.4 Enchanced

- Alle tjenestene til www.wincuztomize.com

 

Alt dette tok han 500,- for og det var gjort på cirka 30-45 minutter.

 

Han er kvalifisert (eller hva det heter) som data-operatør.

 

Så jeg synes alt over 700 kroner er litt dyrt.

Så alt i alt kostet dette meg 550,- (de siste 50,- var tips)

 

Synes ikke dette er så verst pris jeg :D

 

Men som sikkert alle forstår, så er nok ikke de programmene som fulgte med lovlig kjøpt. De er sikkert blitt hacket/cracket eller hva man kaller det.

Men de fungerer nydelig for meg :p

Lenke til kommentar
Folk undervurderer seg selv med å tro at PC-bygging er en rimelig vanskelig oppgave, men det er det tvert i mot.

Hei,

 

Kan du dokumentere den påstand?

 

Hvis det var så lett - da ville der nok ikke være så mange spørgsmål i hardware forummerne eller....?

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Er litt enig at det er billig med 400 kr. men jeg er ute etter kunde er glad for prisen og nøler ikke å ringe om igjen ;)

Det jeg synes er grei pris for å ta på seg en en installasjon + programvare ligger mellom 500-700 kr. fast og ikke i timen utenom at det er en enorm dårlig pc og kunden vil ikke oppgradere :p

Lenke til kommentar
Er litt enig at det er billig med 400 kr. men jeg er ute etter kunde er glad for prisen og nøler ikke å ringe om igjen ;)

Det jeg synes er grei pris for å ta på seg en en installasjon + programvare ligger mellom 500-700 kr. fast og ikke i timen utenom at det er en enorm dårlig pc og kunden vil ikke oppgradere :p

Det er faktisk latterlig billig. Hvis du jobber for et firma ville det aldri svart seg å holde på sånn etter min mening. Jeg jobbet for et, etter norsk målestokk, ganske svært firma og de tok gjerne 1490 kr timen for konsulentoppdrag. Det syns jeg er for mye men mellom 700-1000 er helt greit syns jeg.

 

Hvordan det er med pc fiksing og sånn vet jeg ikke men det er vel sikkert ikke så anderledes prismessig.

Lenke til kommentar

Det er faktisk latterlig billig. Hvis du jobber for et firma ville det aldri svart seg å holde på sånn etter min mening. Jeg jobbet for et, etter norsk målestokk, ganske svært firma og de tok gjerne 1490 kr timen for konsulentoppdrag. Det syns jeg er for mye men mellom 700-1000 er helt greit syns jeg.

 

Hvordan det er med pc fiksing og sånn vet jeg ikke men det er vel sikkert ikke så anderledes prismessig.

Tanke på den prisen du tenker på er det ofte greiere for kunde for å levere den inn til datakjeden eller vanlig data butikk som tar ca. 750 kr per time sist gang jeg sjekket. Og oftest tar de bare 1-2 timer hos privat kunder. Og det med 1490 håper jeg inderlig at det er de tar betalt av konsulent arbeid hos andre firma. Ellers så må de ha spesiel kundegruppe siden jeg ville hvertfall ikke ha betalt så mye en gang. :ermm:

Lenke til kommentar
Og det med 1490 håper jeg inderlig at det er de tar betalt av konsulent arbeid hos andre firma. Ellers så må de ha spesiel kundegruppe siden jeg ville hvertfall ikke ha betalt så mye en gang. :ermm:

Hehe det er riktig. Det er ikke helt samme type arbeid som er det er snakk om her men design av infrastruktur, planlegging av sikkerhetsløsninger osv. for større bedrifter. Syns likevel det er dyrt da ;)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

En liten digresjon.

 

Heisann jeg bor i samme region som deg :)

 

Med fare for å virke dum og uvitende så synes ikke jeg at en pris på 1000 kr timen for å sette sammen en data kan forsvares på noen som helst måte. Må være en veldig lukrativ bransje dette her, kanskje noe man burde satse på. Skulle iallefall ikke være noe problem å finne kunder, nok av folk som klarer å rote det til for seg selv.

Lenke til kommentar

Folk har nok rett i at det ikke er så lett å bygge en pc... En kompis av meg måtte vise en elektriker hvordan/hvor man satte på cpu-vifta...

Og for ikke å glemme et berømt øyeblikk her, mastergradsstudenten i data som konsekvent og hardnakket stod på at hardisken, jo det var kabinettet det.. :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg har en kompis jeg som fikser så å si alle problemer med datamaskinen din så lenge det er Windows.

 

Pc'en min krasjet for noen uker siden og da brukte jeg XP Home.

Han re-installerte XP'en min og oppgraderte den til Pro Edition.

Han oppgraderte også skjermkortet mitt fra et eller annet drittkort til Nvidia GeForce 4 MX (ikke at det er så bra, men bedre enn det jeg hadde).

 

Og for 200,- ekstra fikk jeg med disse programmene i full versjon:

 

- WinASO Register Optimizer 1.5

- Norton AntiVirus 2005 (med brannmur og Ghost)

- Webroot's SpySweeper

- Quicktime 6 Pro

- MSN Messenger 7 Beta versjon

- Windows Media Player 11 (Uoffisiell beta-test)

- Zero Spyware 2004

- Error Nuker 2004

- Windowblinds 4.4 Enchanced

- Alle tjenestene til www.wincuztomize.com

 

Alt dette tok han 500,- for og det var gjort på cirka 30-45 minutter.

 

Han er kvalifisert (eller hva det heter) som data-operatør.

 

Så jeg synes alt over 700 kroner er litt dyrt.

Så alt i alt kostet dette meg 550,- (de siste 50,- var tips)

 

Synes ikke dette er så verst pris jeg :D

 

Men som sikkert alle forstår, så er nok ikke de programmene som fulgte med lovlig kjøpt. De er sikkert blitt hacket/cracket eller hva man kaller det.

Men de fungerer nydelig for meg :p

da har du nettopp kjøpt piratkopiert programvare :thumbup:

 

XP Pro som student ligger på ca 900 kr, OEM utgaven ligger

på 13-1400 kr. at du bare får dette for 500kr vil si at han

som oppgraderte dette tapte MINST 400kr bare på dette.

 

pakken med antivirus og brannmur ligger på ca 800 kr, og ghost

på 500 kr. da har han tapt ytterligere 1300 kr, totalt 1700 kr.

 

i tillegg har du fått et skjermkort da gratis, og gratis arbeid.

 

kanskje han er rik og vil gi bort pengene sine?

 

blir bare provosert av dette, da dette er så sammenlignes med

svindel. eg jobber selv på verksted, og hører nok om private som

reparerer datamaskiner for andre folk. det har eg ingenting i mot

(konkurranse er fint det) men når mange av de *GIR* bort

programvare med på kjøpet er det renspikka svindel. :nei:

 

og hvordan skal en bedrift konkurrere med det? kommer du til

oss koster det deg 600 kr timen, pluss utstyr, går du til naboen

slipper du unna med en fastpris på 500kr, uansett hvor lang

tid han brukte på det, + du får masse *programvare* gratis?

 

prøver tross alt å ha et levebrød her. :cry:

 

btw: resten av programmene i listen er gratis :)

Lenke til kommentar

Driver du denne bedrifta fra hybelen din?

 

Betaler du moms? eller er det svart arbeid?

 

Og installere priatkopiert prgramvare er vel ikkje eit sjakktrekk, men det er vel derfor mange benytter seg av sånne hobby repratører som fixer jobben billig.

 

Har sjølv sat i sammen eit par maskiner. Pleier og ta ca 1000 kr for isammensetting og installering av windows etc.

 

Verksted og slikt kan ikkje konkurere mot hobbymekkerene når dei har tilgang til piratkopiert programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...