Gå til innhold

fikk megastøt av pcen min!


Laat

Anbefalte innlegg

mentalt.. skjønner ikke hva som skjedde jeg, bare fikk sinsykt trøkk i kroppen når jeg tok på kabinettet mitt. :cry:

Tør ikke slå den på igjen, alt funka forsåvidt som det skulle da det skjedde. :no:

Hva kan være årsaken til dette?

 

PS: heldigvis gikk ikke strømmen over hjertet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist noe slikt skjedde med meg, var det et ujordet vegguttak som var synderen. Den jordede padda med 5 uttak og bryter stod i en ujordet kontakt, og når jeg tok på sidene av kabinettet gikk det bra. Støtet kom da jeg tok på skruene bak på kabinettet. Etter å ha strukket skjøteledning fra et jordet uttak på kjøkkenet og til stua forsvant problemet. Maskinen tok ikke skade på noen måte av dette.

Har linoleumsgulv, så statisk elektrisitet kunne vel ikke være årsaken?

Lenke til kommentar
hehe samme skjedde med meg engang. da hadde inverteren til min kalde kathode brent seg igjennom den gummi coatingen og lå med lederne rett på metallet i kabinettet. tok på en hardisk så fikk ett skikkelig støt.

Er ikke kald katode 12 v og minimalt med strøm da? Skulle ikke få så rare støtet her. Hørtes bare litt rart ut. Det er forøvrig ikke spenningen som er farlig med amperen. Men en kald katode har vel aldri brukt så mye strøm.

 

Og det er helt klart noen som har misforstått jording her.

Lenke til kommentar

Man skal ikke få støt av pc`en selv om den står i ujordet uttak, hvis det ikke er noe feil med den eller at det er statisk elektrisitet som forårsaker det. Hvis det ligger spenning til chassiset vil denne ledes til jord om du er koblet til det, hvis ikke får du støt.

 

Prøv en gang til da med jordet stikk, eller test med et måleinstrument hvis du er redd...

:p

Lenke til kommentar

Pcen min er skummel i hvertfall.. må ta med meg et voltmeter neste gang jeg slår på maskinen, vil ikke ta på kabinettet før det er helt sikkert.

 

Og jah, pcen står i en jorda kontakt, så kabinettet skulle jo ikke leda strøm da? Kanskje kontakta ikke sto ordentlig i, skjekka ikke det før jeg røska den ut :p

 

er skjelven fortsatt :ohmy:

Lenke til kommentar

Vær klar over at problemet kan være i motsatt ende... ;)

 

Hadde selv et lignende problem for noen år siden. Fikk strøm i meg når jeg tok på kabinettet! Det viste seg at det var en jordingsfeil på et annet elprodukt i huset (stekeovn). Og denne jordingsfeilen bredte seg med strømnettet rundt i huset. Fikk strøm i meg da jeg skulle vanne plenen, sto bare i shortsen og var barføtt! :ermm:

Men da ble jeg såpass irritert at jeg ikke gav meg før jeg fant feilen (var ikke mitt hus og husverten nektet på at det var noe feil hos han). Det viste seg at han hadde skiftet ei plate på stekeovnen, og koblet en av lederne til jord!!!

 

Trådstarter kan jo prøve å måle mellom jordkabel og jord, sånn bare for å sjekke at det ikke er noe feil der. Iallefall før han begynner å skifte ut PSU.

 

Edit: For å måle dette kan du jo fx gå på kjøkkenet eller badet, bruke et multimeter, og måle mellom den blanke tingesten inne i kontakten(jordkabelen) og fx handvasken/kjøkkenbenken. Da SKAL volt være 0!!

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar
hehe samme skjedde med meg engang. da hadde inverteren til min kalde kathode brent seg igjennom den gummi coatingen og lå med lederne rett på metallet i kabinettet. tok på en hardisk så fikk ett skikkelig støt.

Er ikke kald katode 12 v og minimalt med strøm da? Skulle ikke få så rare støtet her. Hørtes bare litt rart ut. Det er forøvrig ikke spenningen som er farlig med amperen. Men en kald katode har vel aldri brukt så mye strøm.

 

Og det er helt klart noen som har misforstått jording her.

En kald katode ligger vel på 600V+ i følge mitt multmeter, men bortsett fra det er jeg enig.

Lenke til kommentar

*puste lettet ut*

det er greit, har fått fiksa det nå. Satte inn kontakta, og starta maskina. 'Så brukte jeg et multimeter og skjekka om den ga utslag når jeg tok den ene enden til kabinettet (som er jordet, hvis jeg ikke tar feil) og den andre enden til jord.

 

Og det gav ikke noe utslag på volt :yes:

 

For å være helt sikker på at jeg ikke kom til å daue når jeg tok på kabinettet igjen, satte jeg en jordaledning på samme finger som jeg tok på pcen med. Da ville strømmen ikke gått så langt igjennom kroppen i hvertfall.. Tenkte jeg.. Veit ikke om det var lurt eller ei, men det gjorde ikke noe fordi det så ut til å være fiksa :D

 

Jeg tror problemet var at strømkabelen ikke var festet godt nok bak pcen. Når jeg tenker etter trengte jeg nesten ikke å dra i den før den datt ut :p

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Det kan være et problem i en trafostasjon i nærheten. Noen ganger går sikringen mellom en av spolene og nullpungtet(jord). Da kan du få 50volt på jordingen. Og det kan kile ganske godt hvis du står rett på et jordet gulv. (Typisk underetasje).

 

Sjekk at det er litt over 110v mellom begge fasene og jord. Det kan være farlig hvis gulvet (og du) er vått.

Lenke til kommentar

Ikke ideellt med et voldsomt jordplan å få støt imot. Kommer også an på hvilke kommune (Everk) du bor i. Noensteder kan du få støt pga jordfeil hos naboen ... (IT-nett i motsettning til TT-nett).

PCbør ha instrumentjord ... som ikke nødvendigvis er samme jordplan som Telenor har...

Ble litt BLABLA dette, men ville peke på at jord ikke er jord altids. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...