Gå til innhold

rundkjøring. høyre eller venstre?


Inc

Anbefalte innlegg

På kjøreskolen sa læreren at hvis du brukte klokke teorien når du skulle velge plassering inn mot rundkjøring så er det riktig. altså, hvis du skal rett fram eller til høyre i en rundkjøring velger en høyre felt og skal en rett fram (dersom det er to felt) eller til venstre velger en venstre felt. Denne teorien virker simpelten for godt til å være sann. Så har du de rundkjøringene som ligger i gråsonen , da du bruker klokke teorien så er f.eks den veien du skal ca "klokken" 11, legger du deg i venstre felt. Riktig valg?? jeg vet ikke... Ingen kan liksom ikke gi ett konkret svar, dersom det ikke er merket i veibanen eller på annen tydelig måte.

ta denne illustrasjonen som er lagt ved som en klype salt ;)

 

 

Edit: den midtstipplede linjen i rundkjøringen eksisterer ikke i virkelighet!!!

Endret av regga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt høyre felt.

Tidlig i bilkarrieren min gjorde jeg det motsatte og hadde en uniformert politibil på høyresiden.

Vi kom likt inn i rundkjøringa og jeg pressa politibilen slik at den måtte bremse ned og legge seg bak meg, ingen reaksjon fra politiet.

Men jeg tror det riktige hadde vert høyre felt grunnet høyreregelen også når du er kommet inn i rundkjøringa.

Lenke til kommentar

du må se litt på skiltingen, men du skal jo ligge til høyre dersom du skal rett frem.

jeg vil heller ikke si at det bildet var i "gråsonen".. jeg har sett flere rundkjøringer hvor utkjøringen er et sted mellom 9 og 10 men likevel er skiltet som rett frem, og at du derfor skal ligge i høyre felt..

Lenke til kommentar

hmm. da så. Tror jeg skal ta meg en tur til sjåfør læreren og kreve penger tilbake.

Kjørte i akkurat samme rundkjøring med ham og da var venstre riktig :hmm: ..

Vel, uansett så burde veivesenet merk i veibanen, da ville slikt bli unngått, jaffal at feil kjøring ble redusert. :yes:

edit : typo

Endret av regga
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt høyre felt, om du legger deg i venstre er det fare for at andre bilister tror at du skal til Trengereid, og dermed krasjer med deg. Jeg kjenner denne rundkjøringen personlig, og vet at man helst skal ligge i høyre felt her. Det er dog ikke forbudt/forferdelig galt å ligge i venstre felt, men det er ikke videre lurt. Har du god forståelse for trafikk, ligger du i høyre felt. ;)

Lenke til kommentar
I en rundkjøring har du vikeplikt for alle som er før deg inn i rundkjøringen. Dvs at du kan oppleve å få vikeplikt både til høyre og venstre.

Eeeh...man får da håpe det ikke kommer noen fra høyre som har kommet inn i rundkjøringen før deg...

 

 

nei, når du skal inn i en rundkjøring har du vikeplikt fra venstre...

 

..men når er inne i rundkjøringen har man bare vikeplikt fra høyre dersom det er to felt og bilen det gjelder ligger i feltet til høyre...man har ikke vikeplikt for biler som ikke er inne i rundkjøringen!:)

Lenke til kommentar
nei, når du skal inn i en rundkjøring har du vikeplikt fra venstre...

ikke alltid, er du først inni rundkjøringen så har du ikke vikeplikt.

 

Edit: dette har faktisk domstolen kommet frem til.

????

Var det vanskelig å forstå? I en rundkjøring har du vikeplikt for de som er inni rundkjøringen FØR deg. Det er ingen regel så sier vikeplikt fra venstre i en rundkjøring, misforstått begrep.

 

Edit: jeg snakker kun om når du skal inn i selve rundkjøringen nå, kom kanskje ikke så klart frem.

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar

Dere må tenke litt på hvilken type rundkjøring dette er.

 

Har feltene til rundkjøringen to kjørebaner til hver fartsretning ?

Man kan da se rundkjøringen som en forlengelse av motorvegen som går i en sirkel..

 

Man kan holde det feltet man vil, så lenge man ikke foretar et feltbytte. Foretar man et feltbytte inne i rundkjøringen, så har man vikeplikt for bilen i det andre feltet. Akkurat som på motorvegen ellers.

 

 

Hvis rundkjøringen kun har en kjørebane til hver fartsretning, så stemmer det at man skal ligge i høyre felt skal man høyre eller rett fram.

 

Men....hvis rundkjøringen kun har tre "armer" for ut/inn kjøring, så kan man ligge i venstre felt skal man rett fram..hehe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...