Gå til innhold

Hva sa dine foreldre da du begynte med røyk/snus?


Passasjer

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt at foreldre kan synes snusing er så farlig. Er jo ekstremt sjeldent at folk snuser over lengre tid uten å slutte eller ta pauser.

 

Den der normale sertifikat-ordninga er vel egentlig bare en unnskyldning for at foreldrene kan gjøre livet litt enklere for det lille gullet. Får vel anfall om ungen må gjennom et snever av vanskelighet og klarer ikke å motstå å betale.

 

Mine to foreldre røyket begge to, men det var trusler om bank som nesten virket alvorlige når søstrene startet. Syns forøvrig det er det hesligste i verden. Klarer sjeldent å ta en person seriøs eller forholde meg på samme måte til noen hvis jeg får vite at de røyker (som man vet raskt siden de lukter dritt). Det er greit på fest, og når jeg er full kunne jeg ikke brydd meg mindre om sidemannen eller jenta jeg står å snakker med plutselig tenner en sigarett, men å gå å røyke på et daglig basis.. æsj!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine to foreldre var feite begge to, men det var trusler om bank som nesten virket alvorlige når søstrene la på seg. Syns forøvrig det er det hesligste i verden. Klarer sjeldent å ta en person seriøs eller forholde meg på samme måte til noen hvis de er feite (som man vet raskt siden de er større enn gjennomsnittet). Det er greit på fest, og når jeg er full kunne jeg ikke brydd meg mindre om sidemannen eller jenta jeg står å snakker med er feit, men å gå å å være feit på et daglig basis.. æsj!

 

--

 

Nei, jeg røyker ikke lenger. Likevel syntes jeg ikke det er kult å rakke ned på folk fordi de har gjort andre valg enn deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle mennesker danner et bilde av personene rundt seg. Dette kan man selv påvirke. Kler du deg pent, vil mange se positivt på deg, mens andre tenker du er gay eller snobbete.

 

Røyking er en uvane. Det synes hvertfall 90% av befolkningen. Røyker man må man tåle at andre ser ned på deg for uvanen. Den skader ikke bare deg, men også de rundt.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at 90 prosent av befolkningen vil se på det å spise for mye som en uvane. Hvis du spiser for mye, så må du tåle at folk ser ned på deg på grunn av uvanen.

 

Er det noen forskjell her?

 

Ja. Faktisk en meget vesentlig en. Ikke alle blir tjukke av å spise for mye. Faktisk er det en veldig liten del av verdens overvektige befolkning som er tjukke fordi de overspiser. Som regel er det en kombinasjon av ensidig kosthold, usunn mat og mye stillesitting. En pølse i brød er ikke mye større enn en banan, men du får i deg ganske mange flere usunne stoffer.

 

Men, så kommer den vesentlige forskjellen. Noen er genetisk belastet. Enkelte har rett og slett veldig lett for å legge på seg. Dette kan skje selv om de ikke overspiser eller beveger seg for lite.

 

Røyking derimot, er det ingen som er født avhengige av, og ingen begynner lettere å røyke enn andre. Det er et steg man tar. Har du hørt om noen som begynner å røyke av en sykdom?

 

 

EDIT: Du sa i ditt forrige innlegg at du ikke likte at folk rakket ned på røykere. Måten du formulerer deg på, er å rakke ned på overvektige.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

EDIT: Du sa i ditt forrige innlegg at du ikke likte at folk rakket ned på røykere. Måten du formulerer deg på, er å rakke ned på overvektige.

 

Oh, really? Du tror kanskje ikke det var det som var poenget her? Å vise at hvis man rakker ned på overvektige, så får man så ørene flagrer. Rakker man derimot ned på røykere, så er det bare bra. Hvorfor skal det være noen forskjell?

 

De aller fleste som er overvektige har ingen andre enn seg selv å takke. På samme måte som røykere. Det er vel heller ingen som er født overvektige.

 

For å bruke de samme genetiske unnskyldningene, så kan en som røyker si at han hadde dårlig viljestyrke. Dette kan være arvelig betinget, og dermed var han predisponert for å begynne å røyke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EDIT: Du sa i ditt forrige innlegg at du ikke likte at folk rakket ned på røykere. Måten du formulerer deg på, er å rakke ned på overvektige.

 

Oh, really? Du tror kanskje ikke det var det som var poenget her? Å vise at hvis man rakker ned på overvektige, så får man så ørene flagrer. Rakker man derimot ned på røykere, så er det bare bra. Hvorfor skal det være noen forskjell?

 

De aller fleste som er overvektige har ingen andre enn seg selv å takke. På samme måte som røykere. Det er vel heller ingen som er født overvektige.

 

For å bruke de samme genetiske unnskyldningene, så kan en som røyker si at han hadde dårlig viljestyrke. Dette kan være arvelig betinget, og dermed var han predisponert for å begynne å røyke.

 

Du har sluppet opp for argumenter, og kommer med et gjennomført uintelligent innlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det gjør ingenting Tee-Zee, for jeg forventa meg et svar som ditt! Likevel er det noe jeg ikke klarer å legge fra meg, selv om jeg har vokst opp med røykere rundt meg. Røykere rakker jeg aldri ned på, men ville bare ha det sagt at det er slik jeg tenker på saken, som ikke er ulovlig i et diskusjonsforum. Jeg syns også folk burde forvente seg litt hets, som med alle andre ting. Har man voks i håret er man fjortiss, får man en sekser er man en nerd. Er man på friskhsuet er man dum.

 

Man må som med alle andre ting lære seg å ignorere det andre sier, og samtidig beherske seg selv i ens tanker om andre mennesker. Jeg er klar over at innlegget mitt er barnslig, men jeg kunne like godt ha lagt det inn i "min hemmelighet" tråden, og hadde nok fått et likt svar. Jeg tar med glede litt irritasjon på kappa mi om det er prisen jeg betaler for å dele en mening, til tross for at den kanskje er delvis upassende.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Er det ingen her som har foreldre som hverken snuser eller røyker, men har klart å fortelle dem at du selv gjør det?

Er i en slik situasjon selv og skulle gjerne likt å hørt andres historier.

 

Bumper denne, Trenger svar på akkurat det samme selv... Noen som kan svare?

Lenke til kommentar

Bestemoren min sa en gang da jeg var sånn 12-14 elns at om jeg ikke røykte (mulig hun sa drakk også, jeg husker ikke) så skulle hun betale for sertifikatet mitt men så sa bestefaren min at det var en tåpelig idé og urealistisk elns men jeg begynte ikke å røyke før etter at jeg var 18. Jeg føler meg snytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...