Gå til innhold

Forbrukernes fremtids speilrefleks


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Når vil vi få se et speilreflekskamera tilpasset forbrukkere? Jeg tenker da på et speilrefleks med LCD skjerm som kan brukes til fotografering, videomodus og idiotsikre autoprogrammer som gjør at man kan ta flotte bilder uten hverken å bruke manuelle innstillinger eller etterbehandle bildene.

 

Et slikt kamera ville passet meg utrolig bra ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en av de største fordele med speilrefleks, at ccd-en/cmos-en ligger i mørke før eksponeringsøyeblikket. Videoen på de fleste av dagens kompakter er jo ikke speseillt bra uansett. Det er derfor man har videokamera.

Det med automatikken har vi jo til en viss grad i dag, D70 for eksempel har jo flere automatikker, som et kompaktkamera (sport, portrett, landskap m.m.).

Men det er jo de manuelle mulighetene som gjør det så morsomt å bruke dslr.

Lenke til kommentar

Akkurat som eSik så skulle jeg også gjerne hatt et dslr med mulighet for små videosnutter. Tror hovedproblemet ligger i designet av sensorene som brukes. Men nå har vi jo kamera som tar 8 bilder per sekund. Nikon D2X tar bilder med to forskjellige hastigheter avhengig av oppløsning på bildet. Så om noen år så tror jeg vi får så raske kamera at det er mulig å ta opp video i ekstremt bra oppløsing.

 

IMHO..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I et kompakt kamera så er ofte brikken påslått hele tiden og det medfører at den blir ganske varm og man får mer støy på bildene.

 

Farvefilteret må være av en type som er ekstremt lysfast sånn at de ikke blekner selv etter lang tid ute i sola. På en speilrefleks kan man bruke mindre stabile organiske farvefilter med bedre optisk kvalitet siden de vil få svært lite lys på seg i forhold til filtrene i kompakt kamera.

 

Jeg tror det er noen fordeler til som jeg ikke kommer på i farta.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Når vil vi få se et speilreflekskamera tilpasset forbrukkere? Jeg tenker da på et speilrefleks med LCD skjerm som kan brukes til fotografering, videomodus og idiotsikre autoprogrammer som gjør at man kan ta flotte bilder uten hverken å bruke manuelle innstillinger eller etterbehandle bildene.

 

Et slikt kamera ville passet meg utrolig bra ;)

Du glemmer at speilrefleksens store fordel er nettopp at bildebrikken er skjermet for lys inntil eksponeringsøyeblikket. Fargefiltrene over sensoren er UV-sårbare, og kontinuerlig belysning slik man har i kompaktkameraer ville redusere hele kameraets levetid da funksjonen er helt avhengig av at filterets farger er intakte. Spesielt i et dyrt kamera som er konstruert for mange års bruk er dette helt uhensiktsmessig.

 

Vil du ha video, er et videokamera det naturlige valget.

Lenke til kommentar

Det finnes vel flere gode kameraer på markedet i dag som har elektronisk søker og visning bakpå men som tillater utskifting av objektiver. Det tilsvarer vel det den opprinnelige posteren spurte etter.

 

Litt av poenget med speilrefleks er jo nettopp at bildet blir speilet opp og sendt via en optisk søker, så det å spørre etter en speilrefleks med visning bakpå når du tar bilde blir vel noe galt ?

 

Jeg tror heller ikke man klarer å lage et vidunderkamera som har alle egenskapene alle noensinne måtte trenge, uten å gjøre et kompromiss på noen av detaljene, slik som bildekvalitet og muligheter. Vil man ha gode videomuligheter, gode bilde-muligheter, utskiftbare objektiver, osv. så må enten kameraet bli dyrt, stort eller gjøre kompromiss på kvalitet på bildene... tror jeg. :)

 

Et ønske i tiden ser ut til at man vil prøve å dytte mest mulig inn i den ene tingen alle ser ut til å ha med seg til enhver tid, mobiltelefonen. F.eks. kommer det nå mobiltelefoner med 5mp kameraer. Å si at disse er like gode som et 5mp digitalt speilreflekskamera blir veldig feil, men ønsket er der. Jeg tror ikke utviklingen der vil stoppe så jeg tror faktisk at det digitale kompaktkameraets tid har fått en nedtelling til det punktet der mobiltelefonaltmuligdingsen vil ta over for det, mens "proffe" kameraer alltid vil være et mer splittet marked.

Lenke til kommentar
Det finnes vel flere gode kameraer på markedet i dag som har elektronisk søker og visning bakpå men som tillater utskifting av objektiver. Det tilsvarer vel det den opprinnelige posteren spurte etter.

Finnes det?

 

Forøvrig, å lage et speilreflekskamera (dSLR) som kan ta video og bruke LCD-skjermen som søker, ville være meningsløst. De som kjøper speilreflekskamera er gjerne opptatt av bildekvaliteten, og dermed vil videofunksjonen være lite nyttig - fordi de som har bruk for video heller kjøper videokamera, og fordi en videofunksjon ville gått ut over bildekvaliteten og varigheten på fargefiltrene. Altså; de som trenger LCD-søker og videofunksjon må kjøpe kompaktkamera...noe som er enda mer hensiktsmessig dersom man ikke har tenkt å bruke manuelle innstillinger eller etterbehandling av bildene.

 

Ellers, som noen tidligere har nevnt, så har D70 både "idiotsikre autoprogrammer" og innstillinger for "direct print" dersom man ikke liker etterbehandling. Jeg tror også de andre billige dSLR'ene har slike muligheter.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Det ville jo absolutt være mulig å ha to bildebrikker i et slikt kamera. Ett som var hovedbrikken for fotografering med høy kvalitet, og en mindre brikke (1-2MP) etter speilet som kan brukes til videoopptak og søking med LCD'en bakpå.

 

En annen fordel med dette er at man kunne få histogram før man tar bildet.

 

En ulempe er økt batteriforbruk. Man måtte også dele lyskilden på et vis mellom brikken og søkeren. Noe som enten ville ført til mørkere søker, eller enda mer mekanikk. Alternativt en liten LCD i søker, men det vil igjen gå på bekostning av skarphet.

 

Alt i alt så er nok dagens konstruksjon best, så får man bruke videokamera til videofilming.

Lenke til kommentar
Det finnes vel flere gode kameraer på markedet i dag som har elektronisk søker og visning bakpå men som tillater utskifting av objektiver. Det tilsvarer vel det den opprinnelige posteren spurte etter.

Finnes det?

 

Jeg kan ikke si hvilke det er, men jeg har sett ihvertfall 2 typer med nogenlunde høy megapiksel-antall (mener det var 4 og 6). Det er jo selvfølgelig ingenting i forhold til hvor mange som har fastmonterte objektiver eller full speilrefleks, men de finnes.

 

Jeg skal se om jeg finner dem igjen.

 

(edit: fjernet unødvendig quoting)

Endret av lassevk
Lenke til kommentar
Det er jo en av de største fordele med speilrefleks, at ccd-en/cmos-en ligger i mørke før eksponeringsøyeblikket.

Har dette egentlig noe som helst å si?

Det kan ha en del å si på utløserforsinkelse. (man slipper å endre modus fra video til bildeopptak før bildet kan tas). Man slipper også potensielle problemer med gjenværende ladninger på brikken fra forrige eksponering (Vet ikke om dette er et reellt problem)

 

Primært er gevinsten i at man slipper å ha et videomodus overhode. Dette frigjør ganske mye silisiumsareal til fotosensorer som ellers ville vært brukt for rask avlesingselektronikk. Dette gir mindre støy og høyere lysfølsomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...