Gå til innhold

mCubed T-Balancer SL4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har hatt litt problemer med soft/firmwaren til nå..plutselig kan en vitfe starte og hoppe opp til 100% enda temperaturene jeg har satt er lang under grenseverdiene..litt merkelig..tabellen der du setter verdiene for temperatur/fart på viftene har også forandret seg helt uten videre ett par ganger..håper dette blir fixet på senere programvare! har den nyeste ver 1.2 softwaren og firmwaren...

Lenke til kommentar
Den dingsen der er bare beregnet for intern montering.

 

Forresten,  den har en mikrokontroller, ikke mikroprossessor.

Hva er forskjellen? (Nysgjerrig som jeg er..) :hmm:

 

Angående programering i en ikke-Windows maskin: Er det ikke bare å montere i PCI sporet til PC, og bruke en ekstern USB-kabel fra en annen PC med Windows, så kan du både programmere og kontrolere fra den andre PC'en (med Windows) Må jo være ypperlig ved f.eks bruk av server... ;)

 

Takk for bra artikkel, stå på videre! :thumbup:

Lenke til kommentar

En mikrokontroller inneholder mer enn en mikroprosessor. Har bl.a. io, programminne (ofte flashROM), RAM og forskjellige grensesnitt, og kan kjøres mer eller mindre på egenhånd. En mikroprosessor må kontrolleres. Mikrokontrollere brukes mye i tilpassede systemer (kretskort++)

 

Det med plassering i annen maskin var en interessant tanke. Det skal da funke, hvis ikke programvaren gjerne vil leke med integrerte sensorer på hovedkort. Ellers kan man jo bare (slik jeg har forstått det) legge inn all funksjonalitet på en annen maskin, kutte ut usb-kabelen og la det kjøre selv. For alle innstillinger legges vel i programminnet til mikrokontrolleren? Rett meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok endt opp med en slik dersom den hadde vært uavhengig av Windows. DVS ala Asetek`s Chillcontrol. Samt om den hadde registrert lavere temperaturer enn den gjør (hvor er det blitt av viftestyring som kan kalibreres mht minusgrader?). Jaja, ett godt skritt i riktig retning anyways. Får bare håpe at de neste skritt blir mindre avhengihet av programvare i OS og mer "Bios" inspirert med mulighet for kalibrering i Windows (for så å avslutte programmet og lagre innstillingene så det ikke opptar ressurser).

Lenke til kommentar

hm, har faktisk tenkt å bygge en slik selv...

 

ser ut som det er en AVR mikrokontroller på den, noen som kan bekrefte det eller? (står antagelig ATMEL ATmega et eller annet på den hvis det er en avr)

 

det er i alle fall det jeg har tenkt å bruke på den jeg skal bygge, har tenkt å byggen en for 8 vifter, 4 temperatursensorer, koble til Lcd-skjerm (samma type som i nokia 3310), i stede for å bruke USB har jeg tenkt å bruke en intern com-port som jeg har på hovedkortet, det gir jo samma funksjonen, men vet ikke helt om det vil funke med firmware oppdatering over den (har ikke lest databladene så nøye enda, de er rundt 300 sider)...

 

 

 

men må sikke...

 

(kommer sikkert til å koste meg mer enn 500 kr...)

Lenke til kommentar
hele saken med den er jo at den skal styres via windows..

Det nevnes jo at programvaren er "Open Source" - gjelder det all kommunikasjon med enheten eller er dette bare for tilleggsfuksjonene og ikke selve "driveren" (om det finnes til denne saken, siden den kjører uavhengig av OS) Hva hindrer i så fall fra å skrive et program til andre operativsystemer? :hmm: *fortsetter og fundere*

Lenke til kommentar

Jeg sa TBAN har en egen mikroprosessor (og det har den), men som en hel enhet er det snakk om en mikrokontroller. Det er en egen datamaskin, uavhengig av andre datamaskiner. Man kan godt røske ut USB-kabelen, og enheten fungerer like bra uten.

 

Men for å konfiguere TBAN, kan det kun gjøres via programvare. Foreløpig gjelder det kun Windows, fordi det ikke er lagd programvare for andre platformer. Når det er sagt, er programvare og drivere open-source. Dvs. enhver som kan programere, står fritt til å videreutvikle programvaren/lage drivere og programvare for andre operativsystem.

Lenke til kommentar

Kasta meg på denne saken jeg..

etter uendelig mas med eksterne kontrollere så syns eg denne falt i smak.

ettersom det følger med kontakter til å kobble sammen/forlenge en vifteledning går det jo glimrende å gjemme ledningen der det måtte passe.

hadde litt problemmer i begynnelsen, men det retta seg etter ein oppdatering av firmware og software fra sidene deres.

 

sendte avgårde et spørsmål på e-mail også som ble hurtig besvart. slikt liker mann.

 

men.. til mitt bruk så vil eg gi dingsebomsen ein 5'er :thumbup:

Lenke til kommentar
Burde ikke denne type funksjonalitet ligget på hovedkortet? Jeg har nettop installert en slik for montering i PCI slot. Den fungerer greit, men det blir jo en del ekstra kabler rundt omkring.

Etter å ha satt på strømper og krympeplast på alle kabelene så ser det rimelig bra ut!

For å svare på begge kommentarene/spørsmålene, så ville jeg klart hatt det på hovedkortet. Men det er en langt for avansert enhet, og ville økt kostnaden på hovedkortet betraktelig.

 

Angående kabler kan man bruke strømper osv., men den beste løsningen er å kjøpe kabelforlengere å legge alle ledningene under hovedkortet. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men det er en langt for avansert enhet, og ville økt kostnaden på hovedkortet betraktelig.

 

vell... skal ikke si at dette stemmer i alle tilfeller, men på hovedkortet mitt er det faktisk da mulig å styre viftehastighetene på viftene (CPU og kabinettvifter), problemet er at det ikke er laget software som lar meg (oss) gjøre slikt... kan vell ha med at produsentene ikke vil at vi skal ende opp med å skru av vifta til CPU og brenne opp CPUen..

 

hvis en trenger å justere hastigheten kan en selv finne ut hvilken sensor-chip som er på hovedkoret og se om den har mulighet til å styre slikt, min har det... ikke det at jeg har tenkt å endre innstillingene i den, den styrer jo al viftene etter temperatur så.... så en kan jo skrive programmet selv…

 

(kom over dette da jeg skulle finne ut hvordan jeg kan lese ut temperatur info og viftehastigheter fra hovedkortet, siden jeg trenger det til den viftestyringen jeg skal bygge…)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...