Gå til innhold

Hvilken distribusjon bruker du?


Hvilken distribusjon bruker du?  

169 stemmer

  1. 1. Hvilken distribusjon bruker du?

    • Fedora Core
      28
    • Slackware
      31
    • Mandrake
      14
    • SuSE
      17
    • Debian
      19
    • Ubuntu
      6
    • Gentoo
      26
    • ArchLinux
      11
    • Yoper
      3
    • FreeBSD
      3
    • OpenBSD
      1
    • Annen Linux
      8
    • Annen Unix
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen her som bruker GNOME i Arch??

Bruker Fluxbox...

Hvorfor svarte du da?

 

Langbein: GNOME (som skrivebord) i Arch er stort sett dårlig støttet. Det er rett og slett ikke så mange som bruker det, tror jeg, så det blir ikke laget like gode pakker som for KDE. I tillegg sier pakkemekkerne at KDE er lettere å pakke enn GNOME. Vi kan håpe at denne situasjonen bedrer seg etterhvert som Arch blir mer populær og mer dedikerte GNOME-folk kan vedlikeholde pakkene.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Debian på noen gamle intel-bokser, (Summen av MHz på mine maskiner i bruk er sikkert mindre enn det fleste av det de andre her bruker...ca 1800 MHz fordelt (svært ujevnt) på 5 maskiner, totalt ca 600 MB på de samme maskinene) på 2 gamle Sun Sparcstation, en som går som en nostalgisk X-terminal (21" skjerm, 8-bits farger..) og en som jeg har tenkt å kjøre som gateway/firewall, (må bare få oppdatert så begge kortene funker), Forsøkte å installere først debian, så yellowdog på en 'oldworld' mac, men det gikt til helveste (gjorde det litt vel intelaktig, skulle brukt MacOs mer eller mindre som bootloader og ikke slettet det, noen som har en MacOS 9 cd liggende?) . Håper å også få konvertert den gamle hp-ux-maskinen på jobben til debian etter hvert og å få slått kloa i en Digital Alpha maskin når den går ut av bruk. IT foretrekker at stakkaren kjører NT 4 (SP 4?) .... . :nei:

 

M.

Lenke til kommentar
nei, det er ikke noe vits i å ha Linux inne når selveste fujistsu siemens skal se på pc`en. hehe. har allerede sletta det så jeg tar en liten installasjon av Slackware når jeg en gang får igjen pc`en min.

Hæ?

Urk.

 

Foretrekker å teipe en lapp til kabinettet:

 

*klår du Linux-partisjonene mine, KLÅR JEG DEG!!!!*

 

eventuellt bare beholde disken selv "intill videre*

 

ville uansett ikke sendt fra meg en HD til noen jeg ikke kjennte/stolte på. Paranoid? Muligens.

 

BTW. Gnome er nok egentlig lettere å pakke enn KDE - gnome er langt mer modulært/pluginbasert. Det er en grunn til at det å få mp3 etc i KDE i fedora er " yum install '*mp3*' ", mens KDE... omkompilere.

Lenke til kommentar
BTW. Gnome er nok egentlig lettere å pakke enn KDE - gnome er langt mer modulært/pluginbasert. Det er en grunn til at det å få mp3 etc i KDE i fedora er " yum install '*mp3*' ", mens KDE... omkompilere.

Gnome er generelt betraktet som å være langt vanskeligere å pakke enn KDE. KDE-ebuilds er klart i gentoo før ny versjon er ute engang, mens gnome-ebuilds ofte er maskert i ukesvis. Bl.a. Slackware har vurdert å droppe gnome pga alt arbeidet med pakking og vedlikehold. Har aldri hørt at gnome er modulært før (kanskje du mener at kildekodepakkene er mer oppdelt?, uansett har du mulighet til å velge hvilke kde-applikasjoner som skal kompileres innad de store pakkene med en enkel environment variabel). KDE er muligenst lettere å pakke fordi kildekoden blir lagt ut i større pakker med enkle avhengigheter, mens gnome er et virvarr av før enkeltstående programmer med avhengigheter i flere retninger.

 

Om rekompilering av kde er nødvendig for å få mp3-støtte i fedora er det noe galt med fedora. Reinstall av arts skulle holde til de programmene som bruker det. Andre populære media-applikasjoner i kde (amarok, juk, kaffeine, kmplayer, kplayer) støtter dessuten xine og/eller gstreamer, samt mplayer.

 

edit: sist jeg sjekket var ikke gstreamer bare et gnome bibliotetk, men et generelt media-bibliotek og har lite med hvorvidt resten av gnome er modulært i forhold til kde.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Bruker PClinuxOS på hovedpcen, og for øyeblikket EvilEntity Linux på "testpcen" min som jeg har stående ved siden av...

 

[off-topic]

Når det gjelder wil og hans angst for reparasjoner, kan jeg opplyse om at Elkjøp sikkert ikke har lov til å klå på maskinen hans så lenge det er garanti på den. (de kan nok se på software, men hvis de mistenker hardwarefeil kan de nok ikke gjøre stort. Uansett er det vanlig å ringe bruker for å få tillatelse til å fjerne eller endre data fra disken) Litt avhengig av type, blir den sendt til et firma som har lov til det (Fujitsu Siemens skrur neppe på den selv...). Selv har jeg lov til å skru på modeller som ikke er rettet mot privatpersoner (modellene for privatpersoner er stort sett SCALEO i motsetning til bedriftsrettede SCENIC modeller (for bærbare er det stort sett AMILO for private, LifeBook for bedrifter))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...