Gå til innhold

100GB+ Harddisker


Anbefalte innlegg

Jeg vil kjøpe en harddisk på ca 100-120GB, og vil gjerne ha mest for pengene selvfølgelig.

 

Jeg tok et søk på prisguiden og fant denne:

HDD-IDE Maxtor 120GB 133/5400 D540X til 1790,-

 

14,9kr per GB er jo bra, men jeg har hørt mange skrekkhistorier om feilkjøp av Harddisker. Så er det noen som har tips til hvilken andre harddisk jeg bør vurdere? Eller har erfaring til Maxtoren over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maxtor produserer gode hardisker! Det skal sies at

tidligere Maxtor disker har vært litt "opp & ned",

men de nyere seriene er utmerket både når det gjelder

ytelse og støynivå.

 

Selv bruker jeg Seagate som er et annet merke jeg

også kan anbefale deg. Dette er de roligste diskene

du får kjøpt og noen av de mest stabile. Dette er

BarracudaIV serien.

 

Western Digital er et annet kjent merke, hører de

skal være bra men har ingen erfaring med dem selv.

 

IBM orker jeg ikke si stort om annet en at jeg har

kun dårlige erfaringer med disse på de fleste områder.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-21 12:56, nagel[rit skrev:

ikke kjøp disker som går på 5400 rpm, de er trege..men billigere, utvikler gjerne mindre varme og støy..men, igjen litt trege..kjøp 7200...western digital sin 120 gb special edition 8mb cache er en god harddisk..jeg har ikke hatt prob med den i alle fall..


 

Den har jo ATA133 så jeg regner med at det veier opp for de manglende 1800 omdreiningene...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-21 19:41, DeejPhant skrev:

Man må jo selvfølgelig ha ATA133 kontroller og da...


Saken var ATA133/5400 disk vs. ATA100/7200..



 

Skjønner jo det, men blir ikke bare det som en 100mbit kabel og en 100mbit nettverkskort og fortsatt 1mbit linje?? vil ikke HDen i alle tilfeller være den begrensende faktoren?

AtW

Lenke til kommentar

Slik jeg har skjønt det er det bare å glømme diskusjonen om ATA100 Vs ATA133 da diskene aldri vil nå denne overføringshastigheten.

 

Så jeg ville absolutt gått for en 7200rpm ATA100 forran en 5400rpm ATA133. Selv om 7200 lager mer bråk og varme så er den raskere.

Lenke til kommentar

7200 disker er generelt raskere enn 5400 disker riktignok, men hvor mye?

Syntes jeg leste en test for ei stund siden(husker ikke hvor),hvor de fant ut at det ikke var særlig ytelses forskjell sånn som vi vanlige mennesker kan merke. Dette gjelder jo ikke alle disker det da(alle 5400 disker er jo ikke like raske da).

Lenke til kommentar

Tro meg .. det er STOR forskjell i praktisk bruk på 5.400 disker og 7.200 disker som må gjøre flere ting SAMTIDIG .. prøv f.eks. lan , jeg har en samsung 60 gig .. hadde 5 folk inne.. den va så treg at folka klarte bare 3-4 mb/sec te sammen.. flytt alt over på en seagate barracuda IV 80 gig 7.200 rpm , da lå jeg på 14-15 mb/sec ut til samme 5 folka fra en disk .. sier litt lissom .. + prøv f.eks. å gjøre noe med en 5.400 disk og så adder du etpar hundre sanger te winamp .. går som sirup , med 7.200 går det ganske mye bedre.

 

jeg har en quantum fireball lc20 20 gig 5.400 rpm disk som OS disk nå .. og det er det mest jævlige av trege diskhelvete jeg har vært utefor på lenge... uff.. må få os over på WD 120 gig 8 meggeren :smile:

 

Men ata 133/100 har ingenting å si du merer ingenting forskjell . .enste med ata133 er at det støtter noe "32 bit adresering" tru jeg så en kan bruke disker større en 132 gig..

 

Dropp 5.400 disker ..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-26 14:01, borre skrev:

Quote:


Den 2002-05-26 12:10, CdBuRnR skrev:

...bruke disker større en 132 gig..


 

137 GB

 

helt riktig, ATA133vs ATA100 har nå til dags ingen ytelsesmessige fordeler. De oppgraderer alltid ATA-standarden men det skjer egentlig ikke så mye på selve HD, og det er jo der det trengs forbedringer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...