Gå til innhold

Spørsmål om militæret


FpsStu

Anbefalte innlegg

Tenkte å ta en tur innom militæret i førstegangs tjenesten. Så tenkte jeg å gjøre det beste ut av det og, og satse på utenlandstjeneste...

 

Noen som vet hvilken avdelinger det er i utlandet?

 

Noen som vet sånn ca hvor mye en tjener i vanlig førstegangstjeneste VS utenlandstjeneste?

 

Hvilken land (pr i dag) kan vi bli plassert i, i utlandet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke bli sendt til utlandet i løpet av førstegangstjenesten... Men, hvis du verver deg som grenader i en FIST-styrke (forsvarets innsatsstyrke) eller skriver beredskapskontrakt i en FIST-styrke (du får selv finne ut hvilke FIST-styrker som eksisterer, og hvilke forsvarsgrener som du da må søke deg inn i), kan du bli sendt til utlandet. Denne kontraktskrivingen foregår mot slutten av en vanlig førstegangstjeneste. Det eneste du trenger å gjøre på forhånd er å vise interesse for utenlandstjeneste (dette spørsmålet dukker opp på sesjon og i løpet av rekruttskolen), og selvsagt være en god soldat. Som grenader jobber du på militærleirer som instruktør og soldat på øvelser (i 1-3 år, alt etter hvilken kontrakt du skriver). Grenaderer tjener opp til 400 000 i året (!!!). Hvis du er grenader i en FIST-styrke kan du altså bli sendt til utlandet i løpet av tjenesteperioden, mest sannsynlig bare i øvelse. Alternativt kan du skrive beredskapskontrakt i en FIST-styrke. Da vil du få et par tusen i måneden i ett år, og kan leve et vanlig sivilt liv. Det som kan skje er at du det første året etter førstegangstjenesten plutselig blir kalt inn til å utføre det du ble opplært til under førstegangstjenesten, når FIST-styrken du er medlem i drar utenlands. Fete pengesummer kompenserer selvsagt for slike slitsomme avbrudd i ditt daglige liv ;)

 

En siste mulighet er å søke førstegangstjeneste som marinejeger eller i andre spesialstyrker, hvis du har guts. Da kan (må) du bli antakelig tjene utenlands, men fremdeles kun etter at du har fullført et opplæringsår i norge som alle andre. Hvis du vil bli befal og søker befalskolen, kan du også få muligheter etterhvert

 

Du får forresten 1800 hver 14-16 dag i løpet av førstegangstjenesten, i tillegg til 15000 når du dimmiterer

Lenke til kommentar

Dersom du er gira på int. ops. (International Operations), so er det berre å kome seg inn i førstegongsteneste. Der får du meir informasjon enn du vil ha om det. Du får òg gjort deg opp ei meining om du trivst i rolla som soldat. Elles er det berre å ynskje deg lykke til med førstegongsteneste: Den er det du gjer det til. Vil du at den skal bli jævlig, so er den jævlig. Vil du at den skal vere konge, so er den konge!

 

Helsing Menig Gilleshammer

Lenke til kommentar

merk at livet som soldat internasjonalt sannsynligvis er LITT forskjellig fra førstegangstjenesten...noe er mer dritt, mens andre ting er bedre...

 

f.eks. forhold til befal/offiserer, strenghet på vask og slikt og andre ting som generellt sett normalt gjør førstegangstjenesten til en liten hat opplevelse er bedre i utenlandstjeneste 99% sikkert..

 

men så har du den lille ulempen med å muligens bli drept da ;)

Lenke til kommentar
Men asså. Jeg trodde man måtte gjennom en våpengren i Forsvaret for å i det hele tatt kunne kvalifisere til INTOPS? De tar jo ikke inn folk fra gata akkurat, de må jo trenes som alle andre soldater (kanskje aller helst de som faktisk skal ut i strid)?

Til insatsstyrker som f.eks. Kfor tror jeg nok du må ha førstegangstjeneste som ett minimum ja...men hvor er ravende likegyldig hvor og hvilken type (kontor tjeneste er selvsagt ingen fordel) ettersom du vil få ett 6mnd treningsprogram som tar for seg det du skal gjøre før du sendes ut..

Lenke til kommentar
Du kan ikke bli sendt til utlandet i løpet av førstegangstjenesten...

 

Joda, det er fullt mulig det. Men det kommer an på hvilke kvalifikasjoner man har, og om det er noe ledig. Men det er få plasser, og veldig mange som søker.

 

Var en i troppen på rekruttskolen jeg gikk på, som var halvt fransk. Han fikk tjeneste i Frankrike, og dro før rekruttskolen var ferdig. Han ble bare plukket ut fordi han snakket flytende fransk. Mange som var misunnelig på han, ja... :D

 

Men det er "lettere" å komme seg utenlands hvis man har vervet seg, eller tatt utdanning på befalskurs/skole. Vel...lettere og lettere....det er fortsatt stor kamp om de få plassene....

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Du får bli infanterist på Skjold (indre Troms), de har sendt ut mange soldater til int ops. Dette er om du ønsker å bli "fot soldat" og ikke en ingenør/ hundefører/ MP osv. Når du har fullført førstegangstjenesten der så får du prøve å komme deg med en FIST styrke. Helst hærstyrken på Rena. Da vil du bli grenader og jobbe der i 3år (mest sannsynlig) og tjene fett :cool: , og nesten garanter få kommet deg ut!

Lenke til kommentar

Ja om du er heldig, så kan du det. Du husker helt sikker de norske styrkene i Irak, det var jo ingeniører. Du kan også bli hundefører i førstegangstjenesten, men jeg vet ikke hvordan eller hvor.

Men huskt at om du ønsker deg til utlandet så er det mye vanskeligere som hundefører da det kanskje er 10 hunder som skal ut i motsetning til noen hundre infanterister.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke gjøre så mye krigersk heller. Da jeg en gang i det forrige årtusen skulle inn, var jeg interessert i utenlandstjeneste selv. Det som særlig frista da, var sjåfør ved NATO-hovedkvarteret i Brüssel. Sjåfør ved en eller annen ambassade går også an. Ettersom jeg forsto, disponerer man da egen leiligheten, har noen rolige dager og noen slitsomme dager.

 

På sesjon ble jeg i den forbindelse anbefalt å søke meg til transportavdelingen. Tror også at om du har lappen på forhånd så hjelper det en god del. Samt språkkunnskaper vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke gjøre så mye krigersk heller. Da jeg en gang i det forrige årtusen skulle inn, var jeg interessert i utenlandstjeneste selv. Det som særlig frista da, var sjåfør ved NATO-hovedkvarteret i Brüssel. Sjåfør ved en eller annen ambassade går også an. Ettersom jeg forsto, disponerer man da egen leiligheten, har noen rolige dager og noen slitsomme dager.

 

På sesjon ble jeg i den forbindelse anbefalt å søke meg til transportavdelingen. Tror også at om du har lappen på forhånd så hjelper det en god del. Samt språkkunnskaper vil jeg tro.

Dette hørtes jo ganske greit ut, men hva hvis du ikke har lappen, får du den da? Eller får du avslått søknad?

 

Får man lappen i militæret uansett avdeling?

 

De fleste som har blitt kidnappa i Irak er jo sjåfører da? :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...