Gå til innhold

Spørsmål om militæret


FpsStu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som noen har påpekt er det èn mulighet for å komme seg til utlandet i førstegangstjenesten; som sikkerhetsvakt/sjåfør på norske ambassader og lignende. Jeg tror det er snakk om en 40 plasser totalt, så det er selvsagt stor rift om disse eksklusive stillingene (med en lønn på 12000.- /mnd er det ikke rart). De krever svært gode språkkunnskaper, plettfri vandel, rikelig med karisma, de riktige holdningene, osv.. Utvelgelsen foregår via intervju. Kanskje verd et forsøk? Hvis du ikke har vært på sesjon bør du lufte ideene dine da, og høre hva de kan hjelpe deg med å søke inn på. Luftvern basesett på Bodø hovedflystasjon har en hundeførertropp, hvis det er det du ønsker. Denne troppen er sannsynligvis en del av FIST-L, så hvis du etterhvert verver deg som hundeførergrenader, vil du kanskje bli sendt utenlands.. Jeg har ikke vært borti noen som har fått ta B-lappen i militæret, så den bør du ha på forhånd. Svært mange får kjøre opp til militær minibuss (GW) i løpet av førstegangstjenesten, men bare hvis de har B-lappen fra før av...

Lenke til kommentar

Snakker delvis kantonesisk (kinesisk i Hong Kong), ganske flytende engelsk. Men bortsett fra det, er det ikke mye annet...

 

Målet er å tjene mest penger mulig i førstegangstjenesten, kjekt om jeg hadde fått lappen og.

 

Jeg har Støv og røyk allergi. I følge legen skal jeg holde meg langt unna støvete steder og røyk. Kan jeg bli ærklært som tjenesteudyktig? Har også problemer med anklene, knærne og ryggen...

Lenke til kommentar

Luftvern Bodø suger endel, veldig strengt osv (pirkete befal, er som rekruttskolen). Er der selv nå som sjåfør. Fikk klasse C sivilt, minibuss får man bare militært når man skal kjøre GW, dvs er ikke verdt noe som helst etterpå. Det jeg har hørt er at ingen får klasse B av forsvaret. Du kan sikkert søke stipend fra voksenopplæringen, får vel maks 8k elns.

 

Hundefører kan du bli, bare å søke det når du er feridg på rekruttskolen (var iallefall det i luftforsvaret) Flere søkere enn plasser, så bør være god soldat :p

 

Allergien din er jeg usikker på, men hvis du ikke vil inn så bør det holde, problemer med knær og rygg også hvis du har legepapirer som ikke er fra dagen før du dro inn. Kan hende du blir tjenesteudyktig uten å ville det selv. Men er ingen fare for at brakka er støvete, den får du vaske hver morgen.....

Lenke til kommentar
Men er ingen fare for at brakka er støvete, den får du vaske hver morgen.....
:tease:

 

Jeg er allergisk mot endel ting, blandt annet pollen, noe som gjør teltturer til et helvette for meg. Var heldig og fikk ikke så mange døgn i felt.

 

Tror ikke det er helt bra at du ikke tåler støv, siden det gjerne er "ørken land" det sendes folk til i utelandstjeneste.

Lenke til kommentar

Lønn i utlandet under internasjonale operasjoner

 

Det kommer helt an på hvilken stilling du har og hva slags lønnstrinn du blir plassert på. Tjente selv 32.500 kroner før skatt i Kosovo. Du har forskjellige tillegg (risikotillegg, ulempetillegg, ansvarstillegg, etc) som blir regulert opp/ned etter området du befinner deg i.

 

http://www.mil.no/intops/start/article.jhtml?articleID=63471

 

Liste over norsk personell i utenlandstjeneste.

 

I norge har du vanlige dagpenger pluss eventuelt korporal tillegg og eventuelle andre tillegg som du måtte ha krav på. Dagpengesatsen utgjør i dag kr 111.

 

Dette kan du finne mer ut av på http://www.mil.no/felles/vpv/start/vpv_sos/

 

Hvis du, etter å ha søkt deg inn i avdeling som utdanner soldater til internasjonale operasjoner, kan du per i dag bli sendt til Afghanistan (primært hær). Hvis du er i marinen eller luftforsvaret kan du bli sendt til f.eks Kosovo eller Middelhavet.

 

Har du vært på sesjon? Spør om mulighetene der, eller ring Vernepliktsverket.

Hyggelige folk som svarer på ALLE mulige spørsmål! Ellers besøk www.mil.no, der finner du også mye informasjon om de ulike mulighetene du har i forsvaret.

 

Lykke til!

Endret av skinner
Lenke til kommentar
Det kommer helt an på hvilken stilling du har og hva slags lønnstrinn du blir plassert på. Tjente selv 32.500 kroner før skatt i Kosovo.

Var dette under førstegangs tjenesten?

 

Er det 32,500 i mnd?(!)

Han snakker selvfølgelig om Kosovo, et sted man _ikke_ reiser til under førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
32.500kr er ikke så voldsomt mye å slå i bordet med når man er der med livet som innsats...

Må si jeg er delvis enig.

 

Fordi, du har livet som innsats som mange yrker, men ikke på samme måte.

Jeg vil heller ha stryki med i en ulykke enn å bli skutt og drept av folk som whiner over en bok eller presidenten i USA.

Endret av Erixxn
Lenke til kommentar

Jeg hadde utenlandstjeneste.

 

Jeg avtjente 10 månder ved NATO HQ. i Brüssel og tjente litt over 12k i månden. Du kan så vidt jeg vet ikke havne i Frankriket som tidligere nevnt. Stedene du kan søke deg til er USA, Tyskland, Nederland, Spania, Belgia og østerriket. I hæren er det kun MP'ene som har utenlandstjeneste og de havner på en militærbase utenfor Brüssel, aka. SHAPE. Om en får utenlandstjeneste så er det å anbefale å utvide tjensten til 18 månder.

Det kreves at du har en veldig god engelsk pluss gjerne et annet språk, f.eks tysk eller Spansk. At du er 2o år eller eldre, har lappen for bil og rent rulleblad.

 

Epz.

Lenke til kommentar
Jeg hadde utenlandstjeneste.

 

Jeg avtjente 10 månder ved NATO HQ. i Brüssel og tjente litt over 12k i månden. Du kan så vidt jeg vet ikke havne i Frankriket som tidligere nevnt. Stedene du kan søke deg til er USA, Tyskland, Nederland, Spania, Belgia og østerriket. I hæren er det kun MP'ene som har utenlandstjeneste og de havner på en militærbase utenfor Brüssel, aka. SHAPE. Om en får utenlandstjeneste så er det å anbefale å utvide tjensten til 18 månder.

Det kreves at du har en veldig god engelsk pluss gjerne et annet språk, f.eks tysk eller Spansk. At du er 2o år eller eldre, har lappen for bil og rent rulleblad.

 

Epz.

7874550[/snapback]

 

Du kan så vidt jeg vet ikke havne i Frankriket som tidligere nevnt. Stedene du kan søke deg til er USA, Tyskland, Nederland, Spania, Belgia og østerriket.

 

Hvis det var mitt forrige innlegg du tenkte på...

 

"Var en i troppen på rekruttskolen jeg gikk på, som var halvt fransk. Han fikk tjeneste i Frankrike, og dro før rekruttskolen var ferdig. Han ble bare plukket ut fordi han snakket flytende fransk. Mange som var misunnelig på han, ja..."

 

...så kan nok det stemme, ja. Var selvfølgelig Brüssel han fyren havna i.....hvorfor jeg tok det som Frankrike er et godt spørsmål, side alle jo veit at Brüssel ligger i Belgia.

Men det var pga franskkunnskapene han havna der da. Snakka aldri me'n etterpå, men han hadde nok en helt ok tjeneste. Vi var forresten i marinen....

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...