Gå til innhold

Intel dropper Pentium-navnet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig uventet at et så stort og vellykket firma som Intel forandrer sitt største og aller mest kjennte merkenavn.

 

Det blir nesten som om coka-cola company skulle forandre fargene i logoen sin liksom.

 

Jeg forstår ikke hvorfor de gjør det fra et marketing-perspektiv, men for min del må de bare bytte navn så mye de vil :p

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Blir uansett ikke lett å finne nytt navn til en legende  :grin:

The legend of Pentium: The CPU that became too hot to handle? :tease:

Vel kjør en amd opp på 3,4 - 3,6 så må du vel ha asbesthansker på deg , ser du ikke hvor tåpelig det blir , selv FX sliter jo med større og større varmeproblemer og den kjører på 2,4 . :hmm:

Lenke til kommentar
Blir uansett ikke lett å finne nytt navn til en legende  :grin:

The legend of Pentium: The CPU that became too hot to handle? :tease:

Vel kjør en amd opp på 3,4 - 3,6 så må du vel ha asbesthansker på deg , ser du ikke hvor tåpelig det blir , selv FX sliter jo med større og større varmeproblemer og den kjører på 2,4 . :hmm:

vi får se hvordan det går med 90nm produksjonen før vi sier så mye mer om det. FX er jo fremdeles på 130nm (Selv om jeg er enig i deg..trukke det blir en SÅ mye kjøligere porsessor :p )

Lenke til kommentar
Blir uansett ikke lett å finne nytt navn til en legende  :grin:

The legend of Pentium: The CPU that became too hot to handle? :tease:

Vel kjør en amd opp på 3,4 - 3,6 så må du vel ha asbesthansker på deg , ser du ikke hvor tåpelig det blir , selv FX sliter jo med større og større varmeproblemer og den kjører på 2,4 . :hmm:

vi får se hvordan det går med 90nm produksjonen før vi sier så mye mer om det. FX er jo fremdeles på 130nm (Selv om jeg er enig i deg..trukke det blir en SÅ mye kjøligere porsessor :p )

Greit men å øke en FX fra 2,4 til 3,4- 3,6 blir nok å skape for mye varme uansett , det jeg prøver å si er at det er tull å sammenligne slik, da det vittelig er hastigheten som er desidert største årsak til varmeutviklingen .

Ser forresten i en test at P4 3,46Ee gir FX55 sikkelig hård kamp ,

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Hva med:

 

Intel Tachyon

 

Tachyon kommer fra Gresk {takhús} og er (tror jeg etter litt googling) et begrep for å beskrive partikler som beveger seg så raskt at det f.eks kan være vanskelig å beregne hastigheten matematisk korrekt. Mao. et ord som beskriver noe som er ufattelig raskt men likevel ikke målbart, og dermed blir en slags beskrivelse av noe som egentlig ikke eksisterer. Sikkert noen som kan finne en bedre beskrivelse.

 

Ordet egner seg godt for å beskrive en prossessor som er så rask at det nesten ikke går ann å forklare :-)

Lenke til kommentar
Hva med:

 

Intel Tachyon

 

Tachyon kommer fra Gresk {takhús} og er (tror jeg etter litt googling) et begrep for å beskrive partikler som beveger seg så raskt at det f.eks kan være vanskelig å beregne hastigheten matematisk korrekt. Mao. et ord som beskriver noe som er ufattelig raskt men likevel ikke målbart, og dermed blir en slags beskrivelse av noe som egentlig ikke eksisterer. Sikkert noen som kan finne en bedre beskrivelse.

 

Ordet egner seg godt for å beskrive en prossessor som er så rask at det nesten ikke går ann å forklare :-)

Tachyoner er partikler hvis eksistens er verken påvist eller bevist (eller sågar indikert) matematisk. De er kun spekulasjoner, og ideen går på at dersom lysets hastighet er øvre grense for hvor raskt "normale" partikler kan bevege seg, så er det muligens rom (i GRT og SRT) for en partikkel som har lysets hastighet som nedre grense istedet. Disse partiklene kalles tachyoner. Needless to say, science-fiction forfattere ELSKER konseptet. :-)

 

PS!

 

GRT = "General Revativity Theory"

SRT = "Special Relativity Theory"

Lenke til kommentar
Blir uansett ikke lett å finne nytt navn til en legende  :grin:

The legend of Pentium: The CPU that became too hot to handle? :tease:

Får du betalt av AMD for hver time på forumet eller er det en fast sum for vært innlegg? Bare lurer, virker jo som en kjekk jobb. Er jo dårlige tider i IT næringen, så dette kunne jo vært noe for flere av oss ;)

Endret av mar
Lenke til kommentar

Tror han sikter til at de første Pentiumene (60 MHz, 75 MHz og 90 MHz tror jeg det var) hadde trøbbel med flyttallsprosesseringen, slik at du risikerte å få svar som 2+2=3.99999354873264. Vitsene florerte selvsagt, mens Intel rødmet kollektivt.

 

EDIT: Mindfart. Selvsagt var det ikke det du tenkte på. Min leif.

 

EDIT2: Flere av de gamle Pentium-vitsene finner du her og her.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Hva med " simply the best" :cool:

Det navnet var det noen andre som tok. Jeg har stadig et STB Velocity 128 skjermkort liggende.

 

Hvis de skal fokusere på dual-core tror jeg heller på "gemini" som gresk opphav til navn enn tachyon. Men det kan jo hende at de tar høyde for flere enn to kjerner og da blir "gemini" litt begrensende.

 

Som Douglas Adams-fan synes jeg den bør hete "Marvin". :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...