Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva har folk i mot Internet Explorer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg byttet til Opera mest for å sjekke om det var noe å satse på. Syntes alle påstandene om at alt var så enkelt og sikkert var mektig overdrevet. Så jeg lastet den ned og installerte. Ble frelst nesten med en gang da jeg så potensialet i Opera. Tabs og mouse gestures er ting jeg ikke klarer meg uten i dag. Det hender ofte at jeg bruker de i Windows explorer fordi jeg er så vant til det.

Opera er den beste nettleseren jeg noensinne har prøvd. Det er en helt annen verden i forhold til IE. Og spyware får jeg ikke lenger med mindre jeg oppsøker det.

 

Opera til folket!

 

<1337-versjonen>0per4 r0xx0rz</1337-versjonen>

 

:p

Lenke til kommentar
Jeg byttet til Opera mest for å sjekke om det var noe å satse på. Syntes alle påstandene om at alt var så enkelt og sikkert var mektig overdrevet. Så jeg lastet den ned og installerte. Ble frelst nesten med en gang da jeg så potensialet i Opera. Tabs og mouse gestures er ting jeg ikke klarer meg uten i dag. Det hender ofte at jeg bruker de i Windows explorer fordi jeg er så vant til det.

Opera er den beste nettleseren jeg noensinne har prøvd. Det er en helt annen verden i forhold til IE. Og spyware får jeg ikke lenger med mindre jeg oppsøker det.

 

Opera til folket!

 

<1337-versjonen>0per4 r0xx0rz</1337-versjonen>

 

:p

:w00t:

 

Vet om et par folk som skulle "teste" Opera og FF for å bevise at det er noe tull, men ender opp med å bli frelst.

 

Jeg så Opera første gang på linux og ble fortalt at det fantes til windows og. Den gang var det mye mer bugget enn det er i dag, men hadde jo IE jeg kunne bruke i nødstilfeller. I dag bruker jeg IE til windass update og spyware popups. :thumbdown:

Lenke til kommentar

I dag finnes det mange programmer som nesten er nødvendig å ha når man skal surfe på Internet, installerer programvare etc.

 

Jeg bruker 99% Opera, men likevel så ser jeg det som en trygghet å ha programmer slik som:

 

• Spybot - Search & Destroy – fjerner SpyWare og immuniserer IE

• GIANT AntiSpyWare – Realtime protection, fjerner SpyWare og immuniserer IE

• Window Washer 5 – Sletter historikk, Coocies, etc. (valgfritt hva som skal slettes)

• NOD32 Antivirus – med http scanning ++

• Brannvegg (3Com firewall+SP2 sin firewall)

 

Når man har installert disse, immunisert IE, og ikke minst brukt Windows Update, så burde IE være rimelig trygg. (kanskje tryggere enn Opera etc?)

 

Når det gjelder layout, og andre funksjoner så kan man bruke Maxthon (tidl. MyIE) som er basert på Internet Explorer engine. Den har for eksempel:

 

• Tabbed Browsing Interface

• Mouse Gestures

• AD Hunter (som ikke Opera har)

• Privacy Protection

• Etc.

 

Nå vil kanskje de som sverger til Opera, og Firefox påstå man ikke trenger disse, men gjør man ikke?

 

Bare en tanke, så kom med utspill vedrørende dette. (har ikke peiling selv!) :hmm:

Lenke til kommentar
den er stabil og den viser alle sider korrekt og pent. At den er på plass out-of-the-box og ikke krever såmye som 2 sek konfigurering er også en fordel, spør du meg.

At den er greit konfigurert ut av boksen er en fordel. men du kan ikke komme her å si at IE viser alle sider korrekt? Er ofte strev å få sider til å se ok ut i IE (enda de følger w3c og ser like ut i andre browsere utenom IE).

 

AtW

Nettopp fordi slike som deg tar seg det bryet så ser det alltid pent ut. De som ikke tar seg bryet kommer egentlig ingen vei siden IE kontrollerer 95% av markedet og svært få sider finner det hensiktsmessig å bare henvende seg til de siste prosentene ;)

 

Likevel liker jeg at den er ikke fylt mer masse knapper og unyttige funksjoner, den er kjapp å starte, og til å surfte, den er stabil og den viser alle sider korrekt og pent. At den er på plass out-of-the-box og ikke krever såmye som 2 sek konfigurering er også en fordel, spør du meg.

Firefox har enda færre knapper enn IE.

 

Ingen konfigurering sier du? Hva med default cache som settes helt sykt høyt? Har man mange brukere på systemet kan man sløse bort gigabytes med diskplass bare på cache.

Tja, i min laptop har jeg partisjonert 33,7GB til C:, hvorav standardinstillingene til IE sier den kan ta opptil 1080MB... synes egentlig ikke det er så mye, for folk med dårlige internettlinjer så vil det jo også gi en ytelseforbedring med store cache.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke bruker IE men Firefox er at man har bedre beskyttelse mot spyware, man har innebygget googling i adresselinjen, så man slipper google toolbar som tar opp mye plass på skjermen, og man har faner så man slipper at startmenylinja blir krydret med vinduer. Firefox bruker også mindre systemresursser

Lenke til kommentar
Jeg bruker Firefox, og det er nesten utelukkende på grunn av musehjulklikk-funksjonen. Når man klikker en url med musehjulet, åpnes siden i bakgrunnen. Det er en helt genial funksjon, særlig når man f.eks leser en nettavis, så går man over hovedsiden f.eks., og klikker alt man vil lese, så ligger det klart i bakgrunnen når man har gått igjennom den første siden. :)

 

Har Opera denne funksjonen?

Hold nede shift og control mens du klikker på en link, da åpnes den i bakgrunnen i Opera. Jeg hadde aldri klart å lese diverse forumer, nettaviser og lignende sider uten å bruke denne funksjonen i enten Opera eller FireFox. :)

 

Du kan holde nede shift+control i IE også, da åpnes linkene i ett nytt vindu....som kommer på toppen av det originale vinduet så du må skifte fokus manuelt. Doh. Tungvint!

Uff da må man jo bruke venstrehånda... enkelre å bruke musehjulet som faktisk fungerer (KAN fungere, se Options -> Mouse and keyboard) på AKKURAT samme måte som i FF. :p genialt at man slipper å bevege venstre arm og løfte pekefingeren for å gå frem / tilbake. Ang. "IE er enklere enn Opera" og lignende påstander: dette er muligens fordi de er innlært med IE. I et prosjekt hvor de brukte folk osm aldri hadde tatt på en datamaskin før satte de en gruppe på MS Windows med IE o.s.v, og den andre gruppen på en GNU/Linux maskin som kjørte GNOME som vindusbehandler og Mozilla som webbrowser. Studiet viste at brukerne taklet begge systemene akurat like godt som nye PC-brukere. (GNU/Linux tok faktisk en marginal seier..) Vil tro det samme gjelder for hvem webbrowser du velger å bruke.

 

Dollar: jeg må alltid bruke spesielle hacks for å få sider til å se "brukbart" bra ut i IE da den ikke tegner css ordentlig. Med andre ord støtter ikke microsoft at www-sider skal være tilgjenelige for alle. IE er forresten også den enste browseren jeg vet trenger hacks for å tegne sider korrekt.

Endret av iCrap
Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne posten, bestemte jeg meg for å prøve Opera litt mer seriøst enn tidligere. Har brukt Opera aktivt noen dager nå og er sålangt kjempefornøyd! Liker spesielt at den er lynrask når man navigerer tilbake til forrige side.

Den er også lett å vende seg til og pen å se på.

 

Har brukt IE frem til nå, men spørs om ikke jeg kommer til å bytte permanent etter hvert.

Lenke til kommentar
Selv bruker jeg Opera nesten utelukkende, men jeg skal likevel innrømme at IE er både raskere (spesielt ved forum-surfing) og mer brukervennlig.

Enig. Firefox suger til forumsurfing (og spesielt HW-prisguide), men jeg bruker det likevel...

Jeg synes FF er overlegen til forumsurfing, siden jeg da ofte velger å åpne mange tråder samtidig. Når jeg sitter på skolen, orker jeg ikke å gå innom forum, fordi det un-tabbede interfacet ikke gjør jobben godt nok i et forum. På min PC er også IE ganske mye tregere enn FF; særlig i oppstart \o/

Begge er installert på samme disk, ingen er for øyeblikket infisert av noe spyware/virus, og IE har faktisk vært brukt mindre enn FF.

Min teori om hvorfor IE er tregere, er at den laster inn moduler som egentlig er en del av OS'et, og som derfor inneholder en del kode som ikke har noe med selve browseren å gjøre.

Brukervennligheten i FF er bedre, men om man har brukt IE i 5 år, kan det hende at man faktisk må ofre en time på å lære browseren å kjenne, og å finne ut hvilke hurtigtaster man ønsker å memorere.

Lenke til kommentar

..uten å være _for_ innbitt mac-fanatiker, vil jeg si at Safari overgår både Opera, FireFox òg IE (duh).

- 4 knapper (forutenom lukk, minimer og resize).

- Google søk ved ett tastetrykk + søkeord

- Tabbed browsing

- Pop-up-blocker

- No virus/spyware AT ALL

- Ad-blocker :love:

- Tilbakeknapp som fungerer like raskt som Opera.

- Støtter samtlige nettsider jeg har vært på (mtp koding/utseende).

- Selv med 14 nettsider åpen, tar Safari bare mellom 4-7% av CPU, samt 130mb minne (av tot 1.25GB)

- Rask!

Lenke til kommentar
..uten å være _for_ innbitt mac-fanatiker, vil jeg si at Safari overgår både Opera, FireFox òg IE (duh).

- 4 knapper (forutenom lukk, minimer og resize).

- Google søk ved ett tastetrykk + søkeord

- Tabbed browsing

- Pop-up-blocker

- No virus/spyware AT ALL

- Ad-blocker :love:

- Tilbakeknapp som fungerer like raskt som Opera.

- Støtter samtlige nettsider jeg har vært på (mtp koding/utseende).

- Selv med 14 nettsider åpen, tar Safari bare mellom 4-7% av CPU, samt 130mb minne (av tot 1.25GB)

- Rask!

Safari rendrer for tregt, og støtter ikke sider så godt synes jeg. Føles rett og slett litt seigt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det med at folk hyler og skriker om at det er så usikkert vet ikke jeg noe om, har selvsagt hatt noen virus, men nå har jeg kjørt uten virus-program i flere måneder og har ikke noe som helst.

 

Uten antivirus kan du ikke vite om du har virus, spesielt når du bare får backdoors og trojanere. ;)

 

Nå snakker jeg antageligvis på vegne av pensjonist bevegelsen her, men hvor mange funksjoner trenger en nettleser? Sånn bortsett fra å være stabil, og kunne lese de fleste nettsidene der ute?

 

Gratulerer, du har nettopp listet opp de to features IE ikke har fått til enda.

 

Det er ingen ting galt med IE.

 

Jo, det er noe galt med IE. Den har utrolig dårlig støtte for webstandardene, noe som er en direkte mangel, da det kunne vært rettet opp i for lenge siden.

 

Plasser en gjennomsnittlig person foran en PC uten IE på, så blir det hyling og skriking.

 

...med mindre du endrer firefox-ikonet om til IE-ikonet. Folk flest trykker nemlig bare på den blå E'en da og tenker "oi, nytt utseende. Stilig."

 

Bruker man f.eks. Firefox slipper man dette svineriet.

 

Helt til Firefox får en så stor markedsandel at den også blir forsøkt utsatt for noe slikt. Håper at folka bak Firefox klarer å finne på noe lurt som blokker spyware og adware mer effektivt enn dagens løsning.

 

men opplevde at firefox hadde problemer med mange flere sider en IE.

 

Det er faktisk en av IEs svakheter: slepphendt behandling av dårlige websider. IE ser gjennom fingrene på alt av feil, og prøver heller å vise sidene noenlunde rett. Siden utviklerne (eller 13-åringen som lager hjemmeside i yahoo pagebuilder) bare tester i IE, synes de det går greit med det designet IE presenterer uten å tenke på hva koden egentlig skal vise.

 

Etter at disse nå har tilpasset seg MS-standarden (som bryter med w3) så har jeg ikke opplevd noe som ikke har funket.

 

MS-standarden er en håpløs "standard" som hverken Firefox eller Opera har tilpasset seg til. Firefox og Opera følger W3Cs standarder (samt ISO-standardene) beinhardt.

 

joda for noen år tilbake var det masse problemer med IE, men på det tidspunkt var Opera og div andre nettlesere knapp nokt påtenkt.

 

Definér "noen år". Sier du et tall under 6 kan jeg få skrike "FEIL!!" rett inn i øret ditt, for så lang tid har gått siden IE sist ble oppdatert. Btw: IE var aldri først på noenting. IE er basert på en annen nettleser, Mosaic, og var faktisk etter Netscape på markedet. Netscape er forøvrig en ganske god nettleser fremdeles, med relativt frekvente oppdateringer (i motsetning til IE).

 

IE vil nok styre windows verden på nett i mange år til, helt fortjent spør du meg

 

Så du mener at de fortjener å styre browsermarkedet etter å ha skvist ut Netscape (en bedre nettleser) ganske enkelt pga. pengemakt for deretter å drite i den videre utviklingen og hvile på sine stjålne laurbær i 6-7 år? Neppe.

 

Kom bare til side tre, men tror dette holder.

 

www.spreadfirefox.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...