Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Guide til hvordan bygge en Biquad antenne (WLAN)


Anbefalte innlegg

:dontgetit: Kan noen hjelpe meg med trådløst nettverk! Jeg skal bosette meg på nannestad, jeg har fri sikt til gardermoen, avstanden er mellom 1-2 km, hvordan kan jeg da finne det trådløse netteverke som de har der?

 

Jeg har forstått at jeg må ha en antenne til å forsterke signalet mitt. Går det med en hyperlink antenne? på en gitt styrke...

 

tenker da mest på at avstanden er stor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Spm1

Er det noen som kan anbefale et PCI basert wlan kort med utgang for ekstern antenne som har god sende kraft . Det beste som er på markedet i Norge.

 

Spm 2

 

Er USB donglene basert på dårligere chipset enn PCIkortene?

 

Spm 3

 

Har fått forståelse av at det er chipsettene som er clue ved valg av wlan kort.

Kan noen redgjøre noe om kvalitetene på de forskjellige,eks Atheros, Prism, iSI, (ralink???) etc.

 

Håper det er noen her med litt kunnskap om dette, som kan opplyse oss.

Hei igjen gjentar innlegget mitt.

 

Er det virkelig ingen som kan svare på noe av dette?????????????

 

Er det noen som har spesielt gode erfaringer med kort med god sende rekkevidde??

 

Er det slik at AP'ene (f.eks wrt54g) har bedre rekkevidde enn kortene (PCI og usb baserte) ?????

Så det er smartere å kjøpe en AP ruter med klient funksjon framfor et kort ????

 

Please make my day!!!

Lenke til kommentar
Hei

Spm1

Er det noen som kan anbefale et PCI basert wlan kort med utgang for ekstern antenne som har god sende kraft . Det  beste som er på markedet i Norge.

 

Spm 2

Er USB donglene basert på dårligere chipset enn PCIkortene?

 

Spm 3

Har fått forståelse av at det er chipsettene som er clue ved valg av wlan kort.

Kan noen redgjøre noe om kvalitetene på de forskjellige,eks Atheros, Prism, iSI, (ralink???) etc.

 

Håper det er noen her med litt kunnskap om dette, som kan opplyse oss.

Hei igjen gjentar innlegget mitt.

Er det virkelig ingen som kan svare på noe av dette?????????????

Er det noen som har spesielt gode erfaringer med kort med god sende rekkevidde??

Er det slik at AP'ene (f.eks wrt54g) har bedre rekkevidde enn kortene (PCI og usb baserte) ?????

Så det er smartere å kjøpe en AP ruter med klient funksjon framfor et kort ????

Please make my day!!!

Spm 1:

Skulle til å anbefale dette kortet, men siden du vil ha avtagbar antenne, så kan du enten gå for Buffalo Airstation G54 PCI Adapter eller Cisco 802.11b PCI card.

Begge disse kortene er svært dyre for wlan-kort å være, men da tror jeg du får noe ferrari-lignende ting i maskinen.

 

Spm 2:

Er bare en måte å finne ut dette på, og det er å lese litt i databladet til den aktuelle donglen, og kikke litt.

Jeg tror de fleste usb dongler er dårligere enn et tilsvarende(prismessig) pci-kort, men dette er bare en gjetning.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så litt på biquad antennen og fant trolig litt forbedringspotensiale.

 

Trådene som går opp fra platen og connectoren er en fødelinje. Avstanden mellom disse to trådene og tykkelsen på de avgjør hvilken impedans (motstand) det er i denne fødelinjen (bør være tilnærmet 50ohm). Det bør være kort avstand (noen få mm?) mellom de ved 50ohm!.

 

En loop har ca 100ohms impedans og det vil derfor bli ca 50ohm med to looper.

Bølgelengden på 2,4GHz er ca 12,4cm, så størrelsen på loopene er korrekt.

 

Avstanden mellom reflektoren og loopene bør være ca 0,2 bølgelengder dvs ca 25mm.

Denne avstanden vil gi tilnærmet maksimal forsterkning i antennen. (optimal forsterkning oppnås rundt 0,18 bølgelengder, men det er sikrere å lage den litt for stor pga skarpt dropp i forsterkningen under 0,18 bølgelengder).

post-61-1116164073_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei ld7dfa

Forstår jeg deg riktig når du sier det skal være 22,3mm til 25 mm mellom brillen og reflektoren????

Det finnes så mange oppskrifter på biquad på nettet som er feil. Jeg blir helt forvirret.

:(

Endret av fridss
Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale en bra tråløs G router med antenneutgang?

Linksys WRT54G kan flashes med uoffisiell firmware og dermed kan signalstyrken økes til 251mW :w00t: (I motsetning til 50~mW som er default - Klientkort bruker som regel 32mW, AP 100mW etterhva jeg har forstått)

 

Kan også velge hvilken antenne som skal brukes (høyre/venstre - 2 eksterne antenner til disposisjon)

 

:yes:

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Hei fridss, det er korrekt :yes: . Det virker som om avstanden på 14mm er endel for kort i forhold til maksimal gain. Må legge til at mine tall er fra en enkel reflektor og driver element, men lovene gjelder nok for biquaden også.

Alternativt så kunne man lage en 'vanlig' quad eller yagi (a' la mini tv antenne) for å oppnå samme eller større gain enn biquaden.

 

Kalkulasjon av antenner:

http://www.softcom.net/users/kd6dks/quad.html

http://www.elektroda.net/download/file1051.html

Lenke til kommentar

Takk til la7dfa for svar

Endelig ser det ut til at jeg har funnet noen på denne tråden som har litt

kunnskap om antenner. Har funnet så mange tullete innlegg om hvordan man

lager wlan antenne.Har prøvd å lage biquad etter oppskrift av h2h, articoc, martybugs.com og Trevor Marshall, med dårlig resultat.

Vil prøve på ny biquad etter dine mål.

Har også funnet denne på nettet.

http://www.saunalahti.fi/elepal/antennit.html

Han ser ut til å kunne noe om antenner. (Tror jeg, som ikke kan det)

Tenkte jeg skulle prøve å bygge dipol antenne nr 1. uten ring.

http://www.saunalahti.fi/elepal/antenna1.html

Hva synes du om det la7dfa?? Høres hans konstruksjon fornuftig ut, eller

er det enda en som tuller ??????

Denne tråden trenger desperat noen med kunnskap. Tror det vil hjelpe mange frustrerte hobby antenne byggere.

 

Takk igjen

Lenke til kommentar

Jeg ville optimalisert antennen (over) ved å bruke litt andre verdier på spacing mellom elementene osv. Er litt enkelt når samme spacing brukes mellom alle elementene.

 

 

 

Skal man ha antenner med høy forsterkning så er det bomlengden som er den viktigste faktoren. (lang bom og flere direktorelementer gir høy gain).

 

Hvis jeg skulle laget en antenne selv, så hadde jeg nok konstruert fx. en 7 elemeters yagi med antennekabelen loddet rett på driverelementet.

 

Optimalisert 7 elementers yagi for 2420MHz (alle mål i mm)

Gain 12,58 dBi (dette er faktiske verdier, ikke ønsketenking som mange andre har)

Front to back ratio: 29,82 dB

 

Refl. 62,4

Spacing 24,7

Driver 59,5

Spacing 16,3

D1 57,2

Spacing 28,9

D2 54,5

Spacing 24,1

D3 53,7

Spacing 34,3

D4 54,5

Spacing 35,8

D5 52,1

 

Driveren må være isolert fra bommen (hvis du bruker metall). Driveren deles i to like deler (lime på plastbit el.l.) og loddes til senterleder og skjerm på lavtaps antennekabel (kortest mulig fri kabelende pga at den inkluderes i antennelengden). De andre elementene kan festes rett på bommen (nøyaktig midt på elementet). Lodde eller lime...

En plastbit kan godt brukes som bom. Da slipper du å isolere driver elementet.

Bare kutt det i to, lodd fast kabelen og lim det fast slik at det ikke kortsluttes mellom skjerm og senterleder.. Kan også lage hele antennen av tynn kobberledning på en bit pleksiglass om man ønsker en værbestandig antenne.

Har man har enkeltsidig printplate så kan man faktisk også tegne antennen på en pcb (med tynn permanent tusj eller letraset) og lodde på coax etter etsingen :yes:

 

Det gjelder å finne en antennekabel med lavt tap og helst kort lengde, ellers så kan mye av gevinsten forsvinne.

post-61-1116862599_thumb.jpg

Lenke til kommentar

:mad:

la7da nå tuller du. Den Yagien du beskriver er jo helt feil. Hvorfor sprer du denne typen

informasjon???????

Selger du antenner og misliker du konkuransen?

Er det noen som har prøvd å lage denne antennen?

http://www.saunalahti.fi/elepal/antenna1.html

Har denne finnen peiling på antenne bygging?

 

PS: Hvor mange har bygd antenner etter oppskrifter i denne tråden, som ikke gir

det forventede resultat?

Lenke til kommentar

Ville valgt 2450MHZ dersom jeg skulle optimalisere.

Som sagt har ingen antenne kompetanse på Yagien. Kan derfor ikke arrestere deg

på annet enn ovenevnte.

Denne har jeg bedre kunnskaper om. Hva er galt med denne?

http://www.saunalahti.fi/elepal/antenna1.html

 

SKAL være den første til å be deg om unnskyldning dersom det viser seg at du ikke sprer desinfo om WLAN antenne bygging, og at det derimot er Trevor Marshall, Martybugs.com (MERK navnet), H2h, articoc, www.saunalahti.fi og flere. som desinformerer. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...