Gå til innhold

Hjemmelaget rakett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja ja,denne tråden må man prøve å holde oppe. Noe nytt Petter? :)

Men,når dere bygger raketter,lager dere kroppen til raketten og fyler opp hele med brennstoff,eller lager dere kroppen og setter på en egen motor?

Noen som vet akselerasjonen til en rakett,f.eks 0-100?

Har tenkt å lage en gjenbrugsrakett i aluminium/stål,noen tips?

Burde jeg sveise en dyse på rakettkroppen,lage et skrusystem for åpning og påfylling?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Veldig bra beskrivelse Petter og Fredrik. Jeg beklager at de ikke hat hatt mulughet til å svare på denne tråden, Fredrik tilbringer sine dager i militæret mens Petter er på musikkhøyskole, de har studier å planlegge også. Er det noe dere lurer på så kan dere spørre meg, jeg vet en del om prosjektet jeg også, noe som bare skulle mange, da Fredrik er min bror.

MVH

Martin-sama

Lenke til kommentar

dette var dritrått :dribble: skal lage en selv snart. Det er bare et par små ting jeg lurer på.

 

Har noen fått falskjermen til å fungere :hmm: Noen som har noen tips til utløser-mekanisme og sånt?

 

Er det noen som har noen oppskrift på dysa :dontgetit: Størrelse? diameter? lengde? bredde? Div vinkler? Størrelse i forhold til størrelsen på motoren?

Er det noen formel til å regne ut hullet i midten av dysa?

 

Jeg har dreiebenk og her tenkt å lage noe lignende som den i vedlegget.

post-100068-1147790310_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var innom FK og spurte etter krista-k for noen dager siden. Dessverre skjønte mannen på butikken med en gang at jeg ikke skulle skulle bruke det til fredelige formål. Jeg fikk en skikkelig skjenneprek, og han sa at man dessuten måtte være bonde for å få kjøpt det. :blush:

 

Ble dere andre også stoppet når dere skulle kjøpe krista-k eller bare overreagerte Fk-mannen litt?

 

er det noen andre steder man kan få kjøpt salpeter? gidder ikke blakke meg helt for en halvkilo fra apoteket? :cry:

Lenke til kommentar
Var innom FK og spurte etter krista-k for noen dager siden. Dessverre skjønte mannen på butikken med en gang at jeg ikke skulle skulle bruke det til fredelige formål. Jeg fikk en skikkelig skjenneprek, og han sa at man dessuten måtte være bonde for å få kjøpt det. :blush:

 

Ble dere andre også stoppet når dere skulle kjøpe krista-k eller bare overreagerte Fk-mannen litt?

 

er det noen andre steder man kan få kjøpt salpeter?  gidder ikke blakke meg helt for en halvkilo fra apoteket? :cry:

6196496[/snapback]

 

hahahhahahaa!

 

eg spurte og på fk for kalium nitrat (salpeter). de sa kalsium nitrat var det nærmeste de hadde, og spurte hvorfor eg trengte det. eg sa at det skal bli det oksiderende "bensin" til en rakett. de kunne ikke mye om raketter, men dynamitt kunne de :tease: de fortalte meg at eg kunne lage dynamitt (som eg allerede vett), men eg svarte at "eg ville ikke at rakketen skal eksplodere...".

 

eg tror du kan spørre andre fk butikker, folk er forskjellig. men du må kunne noe mye raketter og ekplosiver (som de meste vet ingenting om). eg sier at FØR du begynne med å lage rakett motorer, må du VITE det meste om kjemiske reaksjoner / rocketry... *som de fleste ikke gjør :no: *

 

eg kjøpte kalium nitrat fra apoteket, og er *mer enn nok* hvis du begynner med rakett motorer. prøv først med en halvteskje med kalium nitrate og så en halvteskje med (vanlig) sukker...

*eg anbefaler at du ser noe filmer på nettet, folk som har gjørt dette og dummere ting før

 

esa

Endret av esa
Lenke til kommentar
Var innom FK og spurte etter krista-k for noen dager siden. Dessverre skjønte mannen på butikken med en gang at jeg ikke skulle skulle bruke det til fredelige formål. Jeg fikk en skikkelig skjenneprek, og han sa at man dessuten måtte være bonde for å få kjøpt det. :blush:

...

6196496[/snapback]

 

Jeg ringte FK og lurte på om de hadde Krista-K på lager. Det hadde de ikke, men kunne skaffe i løpet av 2 dager. Dersom de hadde trukket seg opp fordi de "visste" at jeg ikke hadde tenkt å kaste det på bakken, så hadde jeg svart med å spørre om de hadde eller ikke. Jeg hadde kanskje fulgt opp med å spørre om han villa ha nektet meg å kjøpe møllkuler, diesel og solidox tannpasta! Jeg ville fortalt at du godt kan lage noe som smeller av mye annet men at du trenger Krista-K for å lage et brennstoff til modell-raketter som er *saktebrennende*.

Det kan jo hende at han tror at du vet hva du snakker om og selger til deg likevel. Du må nemlig ikke være bonde for å kjøpe på FK. Prisen jeg fikk oppgitt er ca. 200,- kroner for 25 kilo som gjør det mye billigere enn apoteket, selv om det kan være en forskjell på 2% renhet.

 

Jeg ser du har dreibenk. Tar du oppdrag? :cool:

Jeg skulle gjerne hatt en guide som kunne fortelle meg hvilken dyseåpning, lengde og vinkler jeg burde ha på dysa mi. Dersom noen finner en slik, vil dere poste en link? Jeg har bestilt meg et par bøker på emnet fra statene nå, men klarer ikke å vente til de kommer.

Jeg har tenkt til å lage min første rakett av et papprør som et teppe var rullet rundt. Røret er 180cm lang, 10,3cm indre diameter og "gods" på 6 mm, så det blir nok en voksen rakett. Røret veier nesten 3 kg så jeg må ha en relativt stor motor. Jeg har tenkt å bruke et syrefast rør på 65cm med en ytre diameter på 9cm med 3mm gods. Tror det skulle bli nok...

Men jeg vil ha en skikkelig dyse, ikke bare et hull i bunn. Derfor har jeg tatt utgangspunkt i Nakkas Lambda-motor og tegninger av en dyse. (http://www.nakka-rocketry.net/lambda_p.html) Jeg får en litt bredere og større motor, så jeg har tatt alle hans mål og ganget med 1,2 og dermed tegningene til en dyse jeg kanskje kan bruke. (Har selvfølgelig konvertert fra inch til cm.) Er jeg på villspor? Jeg fikk en dyseåpning på hele 1,9 cm!

 

Jeg så tidligere i denne tråden (var det Petter som nevnte det?) at det hadde blitt søkt til DSB om å få lage rakettdrivstoff. Det hadde vært morsomt om dere hadde lagt ut en kopi av søknaden slik at andre hadde hatt en "mal" å følge.

Lenke til kommentar

Var nettopp i kontakt med Tom Ivar Hansen hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som kunne fortelle at rakettdrivstoff var fareklasse A. Grensen for når man måtte søke DSB for å kunne tilvirke var på 6000 liter!

Mindre kvanta og mindre farlige stoffer var opp til de lokale myndigheter. Så lenge det var til hobby-bruk og ikke kommersielt, så var ikke det noe DSB la seg opp i.

Bare til informasjon til andre som leser denne tråden og vurderer å lage egen motor.

 

OBS!

Ble ringt opp igjen av DSB. De var visst litt for raske med å gi et svar over telefon. Noen eksperter skulle diskutere saken og ringe meg tilbake i løpet av dagen. Men å blande sammen salpeter og sukker var ikke noe de anbefalte! :cool: Stay tuned!

Endret av halvork
Lenke til kommentar

Er det mulig å skyte denne raketten under vann? Som en slags torpedo?

 

I tilfelle kunne det vært spennende å prøvd å lage en slags mekanisk timer som blåste opp en svær ballong (ala. airbag i bil) når raketten ble utbrent. Så kunne en og f.eks. hatt en tykk plexi-glass kule på tuppen av raketten som beskyttet et kamera med lys :D

Lenke til kommentar
Er det mulig å skyte denne raketten under vann? Som en slags torpedo?

 

I tilfelle kunne det vært spennende å prøvd å lage en slags mekanisk timer som blåste opp en svær ballong (ala. airbag i bil) når raketten ble utbrent. Så kunne en og f.eks. hatt en tykk plexi-glass kule på tuppen av raketten som beskyttet et kamera med lys :D

6287536[/snapback]

 

ja, klart kan du skyte en rakett under vann...

en rakett inneholder en "oxidizer" og "fuel", det tar med seg oksygenet samme med bensinen. en jet motor er en "rakett" som tar opp luften som en "oxidizer".

 

Har og eksperimenterte med fyrverkeri som går gjennom vannet. :tease:

 

esa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...