Gå til innhold

Hvordan lage enkel og rimelig IR-mottaker for PC


Anbefalte innlegg

:)

 

dette er jo en måte å gjøre det på, men siden com-porter er en utdøende rase og IR har sine begrensninger har mpx dette veldig koselige RF alternativet som eg er strålende fornøyd med: Ati remote wonder til 176,- genial pris :thumbup:

 

Kan til og med styre mus peker med en en pil tast (ja, entall) og defn funker både i windows med ati drivere og under lirc på linux.

så med den så får du all programvare og en motager, og i tilleg kan du gjøre diverse ting med fjernkontrollen som f.eks skifte sang i winamp styre musepekeren o.s.v??

eller tar jeg helt feil nå? denne høres faktisk veldig interessant ut :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
så med den så får du all programvare og en motager, og i tilleg kan du gjøre diverse ting med fjernkontrollen som f.eks skifte sang i winamp styre musepekeren o.s.v??

eller tar jeg helt feil nå? denne høres faktisk veldig interessant ut :hmm:

om den bytter sang i winamp uten at winamp er i fokus aner eg ikkje. og det følger heller ikkje med noen drivere (disse må man pent laste ned fra ati selv ca 20M) og driveren kunne konfigurere mye rart så det ut som, men kikka ikkje så lenge på det - var linux som var målet mitt

Lenke til kommentar

Mens det er snakk om fjernkontroller og slikt, jeg er på jakt etter et program som lar meg bruke fjernkontrollen jeg fikk med TV-Kortet mitt (RH-Fjernkontroll). noen som vet ? Helst Windows, har ikke fått fjernkontrollen til å virke i linux enda :p

 

mvh Dwagon

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker, men det er godt mulig de er beregnet for IRDA.

Det funker mot enheter beregnet for dataoverføring, slik som laptop'er og mobiler og slikt.

 

Funker dessverre ikke mot fjernkontroller.

 

PS: Det er mulig at jeg tar feil, best å lese manualen på hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar
Polarbastard: Sjekk manualen til hovedkortet, der står det sikkert hvordan du kobler IR-leds til den headeren.

Tja,,, hvor er nå den manualen da...? (Lete...) :hmm:

 

Edit:

 

Det står bare at jeg er "Required to buy an optional IR/CIR module". men det står også egenskapen til de forskjellige pinnene, så kanskje det går :)

 

Pin 1- VCC

Pin 2-NC

Pin 3-IRRX

Pin 4-GND

Pin 5-IRTX

Pin 6-NC

Pin 7-CIRRX

Pin 8-+5VSB

Pin 9-CIRTX

Pin 10-NC

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar

Det kan nok muligens funke med den recieveren jeg brukte, eller lignende.

En vanlig IR diode vil ikke funke.

Det er fordi disse inngangene kun tar seriell data, og en slik reciever demodulerer IR-signalene og gjør dem om til seriell data.

 

IR/CIR er etter hva jeg har lest meg til, en inngang (seriell) for IR og Consumer IR (CIR) produkter.

 

http://forums.gideontech.com/archive/o_t/t...-pc-remote.html

 

Her var det en som sa han hadde fått slikt til å funke.

 

Den pluggen du har, gir ut 5 Volt og har en inngang for data.

Endret av snole
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Vizla; jeg vil tro, hvis man ikke vil lage eget program til mobilen, så blir det letteste å emulere en fjernkontroll på mobilen. Dette finnes det en rekke programmer for. I disse programmene kan du velge hvilken fjernkontroll du vil mobilen skal fungere som, da får den samme funksjoner som den du velger. Hvis du da finner lirc config til fjernkontrollen du har valgt, eller gjør det i omvendt rekkefølge skulle det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...