Gå til innhold

Hvordan lage enkel og rimelig IR-mottaker for PC


Anbefalte innlegg

Det spørs.... Den jeg har bygd tar imot data som er modulert på en Infrarød lysstråle.

Mottakeren konverterer dette til RS232 data, som sendes inn på en port.

Det er selve programmet som skiller på hvilken knapp som er trykt inn osv.

 

Nå vet jeg lite om hvordan WOL funker, men hvis man i teorien klarer å få til en eller annen kobling som gjør det mulig, så vil nok PC'en sikkert starte uansett hvilken knapp man trykker på fjernkontrollen.

Kjipt hvis PC starter opp bare fordi du skulle se på nyhetene....

 

Ville nok heller funnet meg en løsning med trådløst tastatur som kan brukes sammen med en BIOS-funksjon som de fleste hovedkort har.

Nemlig å starte maskinen med bare en tastekombinasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
:)

 

dette er jo en måte å gjøre det på, men siden com-porter er en utdøende rase og IR har sine begrensninger har mpx dette veldig koselige RF alternativet som eg er strålende fornøyd med: Ati remote wonder til 176,- genial pris  :thumbup:

 

Kan til og med styre mus peker med en en pil tast (ja, entall) og defn funker både i windows med ati drivere og under lirc på linux.

Fungerer den kun til de som har ATI-skjermkort?

 

Club3D Radeon ATI Remote Control 

 

For alle RADEON Skjermkort, PC+MAC

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eh.. Nå har ikke jeg lest hele tråden så, denne er vel postet allerede!?

ga610irbs.jpg

Den koster 198 på carputer.no. Tror det er Plug & Play, dersom du har kontkat for IR modul på hovekortet, (Noe som omtrent alle nye hvovedkort har).

De har dessuten mye annet "snacks", dersom du er ute ette produkter for "modding".

Endret av Zamo
Lenke til kommentar
Halve poenget er at jeg kan lage den selv, og bruke hvilken fjernkontroll som helst :D

5068851[/snapback]

Jepp, sorry. Som sagt så hadde jeg ikke lest tråden godt nok. :blush:

Men samtidig så ville jeg gjerne ha en usnkylding for å vise siden til carputer da de har diverse ting og tang, som kan være både gøy og nyttig om man liker å bygge alternative konsepter.

Den er IrDA, beregnet for mobiltlf og slikt, ikke fjernkontroller.

 

Men de har faktisk en slik en:

http://www.carputer.no/Shop/product_info.p...products_id=131

Beregnet for fjernkontroller.

Det viste jeg faktisk ikke.. Takker for tipset ;)

 

Da må jeg eventuelt ha to da.. he, he...

Endret av Zamo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, eg går Vk1 elektronikk på Sola vgs.

Ett par stykker i klassen min byggde faktisk denne kontrolleren.

Men den fungerte bare for 2 av 4 stykker.

Men den funke fjell.

Tenkte bare eg sko sei det for di det er mange som seier dei skal bygga den men ikkje så mangen som har gjordt det. For detta va eit genialt prosjekt.

:D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann.

Etter en liten sykkeltur med handlisten min (din :p ) til elfa så loddet jeg sammen delene i rett rekkefølge på et kretskort (dumme meg som prøvde å gjøre det mest mulig kompakt) og så vil ikke noe skje...

Når jeg starter programmet så skal det automatisk detecte denne modulen? Jeg har samme deler som deg og jeg er pretty sikker på at de er rett satt sammen...

?

:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Heisann.

Etter en liten sykkeltur med handlisten min (din :p ) til elfa så loddet jeg sammen delene i rett rekkefølge på et kretskort (dumme meg som prøvde å gjøre det mest mulig kompakt) og så vil ikke noe skje...

Når jeg starter programmet så skal det automatisk detecte denne modulen? Jeg har samme deler som deg og jeg er pretty sikker på at de er rett satt sammen...

?

:)

5227119[/snapback]

 

Det skal bare være å sette hvilken comport du har den på. Sjekk med mulitmeter at du får rette spenninger til bla IC'en (IR-mottakeren er også en IC innebygd).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
nice tråd...

har netopp mekka denne duppedingsen jeg oxo nå ;)

http://www.home.no/firesky667/IR/

5713551[/snapback]

 

Hvis du tar bildene fra en litt lengre avstand, og heller bruker zoom, så blir bildene en smule skarpere... Bildene du har tatt var ikke akkurat lett å se på.

5713774[/snapback]

jeg vet ;)

ble litt dårlige, beklager det...

 

btw, noen som vet om noe manual eller guide til winlirc?

og noen som har noe tro på denne ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...