Gå til innhold

Religionsfrihet i Norge - En stor vits eller?


Anbefalte innlegg

Har fundert på dette ved flere anledninger. I Norge sier vi at vi har religionsfrihet, men hvordan kan vi skryte på oss dette når vi døper spedbarn som knapt et klar over sin egen eksistens? Så klart vil de fleste, håper jeg, ha muligheten til å velge religion, og i det hele tatt om de vil være religiøse, men dette valget tas neppe før tidligst i tenårene da er det konfirmasjon. Og ærlig talt, da jeg stod konfirmasjon var det knapt nok en eneste som tok et selvstendig valg når det gjalt valget mellom kristlig eller borgerlig konfirmasjon... bortsett fra de fleste som sto borgerlig da :) I motsatt ende ble det meste styrt med "jernhånd" fra familien. Veldig mange ble utsatt av "trusler" om få eller ingen gaver hvis de valgte å stå borgerlig. "Valget" ble da veldig enkelt for mange...

 

Senere når man er "voksen nok" til å ta et selvstendig og bevisst valg vil man selvsagt ha muligheten til å melde seg ut, men utgangspunktet burde jo vært helt motsatt: det var jo da man burde meldt seg inn i noe - eller ikke.

 

Jeg for min del ser på hele religionsfriheten vi har her i landet som en stor vits. Den avverger sikkert en del potensielt sørgelige skjebner, men religionsfrihet fungerer ikke før norske barn er så nøytrale som mulig inntil de er gamle nok til å ta et selvstendig valg.

 

Hva mener dere om dette og ikke minst, hvordan kan vi få religionsfrihet til å fungere også i praksis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Religionsfrihet vil aldri bli 100%, men statskirke-systemet bidrar til at det er lagnt fra religionsfrihet her i landet..

 

Religionsfrihet vil være et godt stykke på vei hvis man har en egen 'forening' som man er medlem av hvis man ikke vil melde seg inn i agostiske/ateistiske/religiøse foreninger.. da skulle denne foreningen ha sørget for gravplasser osv. som er det som hindrer oss i å avskaffe statskirken.

 

I.flg. meg skulle dette være den eneste 'foreningen' som skulle motta statsstøtte, men da hadde vi jo hindret de fattige i å oppnå full religionsfrihet :ermm:

 

Man ikke være medlem av kirken for å være kristen, men det er jo helt klart å foretrekke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Men hjernevaskingen begynner ved fodsel da vet du!

Men vi har religionsfrihet i Norge altsa. Det du snakker er noe helt annet enn det. Temaet ditt gar utpa om det er galt a dope barnene sine eller ikke.

Lenke til kommentar
Senere når man er "voksen nok" til å ta et selvstendig og bevisst valg vil man selvsagt ha muligheten til å melde seg ut, men utgangspunktet burde jo vært helt motsatt: det var jo da man burde meldt seg inn i noe - eller ikke.

Joda, er helt enig med deg.

 

Men, nå har det seg dessverre sånn at dåpen er så kooo-oooselig/forventet av besteforeldre at selv agnostikere og andre ikke-kristne går hen og skvetter vann på hodene til ungene sine, uten intensjoner om å oppdra dem i henhold til kristen tro.

 

Når ungene så har "blitt voksne" i en alder av 14 år (ha ha), blir de presentert med en pengebunke tilsvarende et par-tre vanlige månedslønner. "Dette får du hvis du konfirmerer deg", og hvilken unge har baller/eggstokker/personlig integritet nok til å takke nei til det?

 

Gud er død i Norge, men blir holdt kunstig i live av staten. Kirken får 300kr i året per døpte snute, flesteparten av dem personer som aldri setter en fot innenfor en kirke.

Lenke til kommentar

Er utmeldt og har 2 barn som ikke er døpt og som skal få bestemme det selv når de er gamle nok til å skjønne hva det er.

 

 

Men, nå har det seg dessverre sånn at dåpen er så kooo-oooselig/forventet av besteforeldre at selv agnostikere og andre ikke-kristne går hen og skvetter vann på hodene til ungene sine, uten intensjoner om å oppdra dem i henhold til kristen tro.

 

Dette kan jeg skrive under på, jeg fikk høre av nær familie at jeg var rett å slett stygg med datteren min fordi vi valgte å ikke døpe henne.

 

Når ungene så har "blitt voksne" i en alder av 14 år (ha ha), blir de presentert med en pengebunke tilsvarende et par-tre vanlige månedslønner. "Dette får du hvis du konfirmerer deg", og hvilken unge har baller/eggstokker/personlig integritet nok til å takke nei til det?

 

Kan skrive under på den her også

 

Gud er død i Norge, men blir holdt kunstig i live av staten. Kirken™ får 300kr i året per døpte snute, flesteparten av dem personer som aldri setter en fot innenfor en kirke.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv, forresten åssen fikser du det _tm_ tegnet?

Lenke til kommentar

Selv er jeg svært fornøyd med statskirken. Konfirmasjonen forandret meg fra å være likegyldig til å være hardbarket ateist. I tillegg har jeg en mengde religionskunnskaper som sikkert kommer godt med når gladkristne banker på døren. Kristendomstimene i barneskolen er nok svært god medisin mot religionens lenker.

Lenke til kommentar

Ehm. Hvor mye har du lært om kapitalisme og kommunisme i grunnskolen?

Hvor mye har du lært om forskjellige filosofiske retninger i grunnskolen?

Hvor mye har du lært om Buddhismen i grunnskolen?

Hvor mye om Islam?

Hvor mye om Jehovas vitner osv osvosv?

 

Også, hvor mye lærte du om kristendommen?

Lenke til kommentar
Ang opplæring av barn, skal vi lavær å lære barn om politikk eller politiske ideer? kapitalisme, kommunisme og andre ting? Hjernevasking!

 

Hvor skal grensen gå?

Det er ikke galt å lære barn om ideer. Det er imidlertid galt å indoktrinere dem med bestemte ideer. Tidligere ble barna indoktrinert med kristen propaganda; i dag er det sosialistisk propaganda de utsettes for. Intet er nytt under solen.

 

Privatiser utdanningssystemet, så kan foreldrene selv avgjøre hva slags utdanning barna skal få. Det er uholdbart at staten skal få muligheten til å indoktrinere sarte barnesjeler med propaganda i den hensikt å opprettholde dagens politiske system.

 

Where in the 19th century America, parents had to be forced with bayonets to turn their children over to be indoctrinated into the concentration camps for the young — public schools — a century later, many parents turn in their children voluntarily — and many even go so far as to demand that the state take them!
Lenke til kommentar

Takker for fine tilbakemeldinger. Det virker som om de fleste PR&S gjengere er rimelig enige for en gangs skyld.

 

Jeg kan stolt si at faget "Livssyn" som var alternativet til Kristendom på barne- og ungdomstrinnet i min tid, var meget nyttig - selv i vår unge alder. Vi lærte om alle religionene samt også humanismen etc. uten spesielt fokus på enkeltreligionene. De ble liksom likestilt. Noe av det samme ble repetert under den borgerlige konfirmasjonen. Nå vet jeg at ting har forandret seg siden jeg gikk på grunnskolen, men det er vel fortsatt kristendom det hovedsaklig går i?

Lenke til kommentar
Selv er jeg svært fornøyd med statskirken. Konfirmasjonen forandret meg fra å være likegyldig til å være hardbarket ateist. I tillegg har jeg en mengde religionskunnskaper som sikkert kommer godt med når gladkristne banker på døren. Kristendomstimene i barneskolen er nok svært god medisin mot religionens lenker.

:thumbs:

 

Gi religion rødt kort.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...