Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man virkelig skal kverulere er det teknisk sett ingen funksjon før man har angitt to mengder slik at funksjonen går fra mengde X til mengde Y. Det er dette som er den formelle definisjonen på en funksjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en funksjon også kjent som Newton's 2. lov med m=1, og v=x, og vi integrerer over tid, skulle ikke være for vanskelig å skjønne.

Du sier med andre ord at akselerasjonen chart?cht=tx&chl=\frac{dv}{dt} er en funksjon av farten v. Samtidig påstår du at dette er Newtons andre lov.. Finn én feil..

Skrevet

349-engineering-beer.png

 

Ganske artig løsning.

Foreleseren vår i diskret matte tok et korttriks der man valgte et tilfeldig punkt i en kortstokk, og så trakk 5 elever kort på rad derifra og sa om de hadde rød/svart. Utifra det kunne han fortelle oss hvilke kort de hadde. Bygger på det samme.

Skrevet (endret)

Gitt at en pint er nøyaktig en pint ville jo tilføringen av en annen substans gjøre at de ikke lengre er nøyaktig en pint.

 

Dermed er det ikke nødvendig å teste den på noen, substansen vil være i den pinten som ikke lengre er en pint.

Endret av fenderebest
Skrevet (endret)

Nei, nå forenkler du problemet veldig her. :p

 

Assuming even a small amount of the pint will cause the symptoms, you just need 7 students. Order the students in some way, then have them drink from a pint (also ordered) only if the binary representation of the order of the pint contains 1 in that place. That is, for pint 5 = 0b0000101, only students 1 and 3 should drink from that pint. 7 students can test 2^7 = 128 > 120 pints. To figure out which pints were poisoned, convert the students with one of the symptoms back to a number. For example, if only students 1, 2, and 4 have rashes, then the 0b0001011 = 11th pint is poisoned.

 

http://spikedmath.com/349.html

Mange artige løsninger, som minimerer antall folk som drikker av hver øl osv.

Endret av Matsemann
Skrevet

Ja, ja. Men vil du klare å se forskjell på om det er en dråpe ekstra i ølen din? ;)

 

Forenkling av problemer kan være litt gøy. Har eksamen i Matte1 på tirsdag.

Foreleseren fortalte om eksamen fra i fjor. Siste oppgave på denne:

http://wiki.math.ntnu.no/_media/tma4100/eksamen/tma4100_2009-12-07_bm.pdf

Var visst noen som ikke fikk det til skikkelig. De antok da at alt vannet rant ut i et lite kar i bunn, og de pumpet det opp derifra. Slik at alt vannet ble pumpet fra samme høyde. :p

Skrevet

Et annet eksempel er jo vistnok et spørsmål Niels Bohr fikk på en fysikk eksamen:

 

"Beskriv hvordan du vil måle høyden av en skyskraper med et barometer." Deri han svarte:

 

Du knytter et tau til barometeret og firer det ned til bakken. Høyden av skyskraperen er da lengden av tauet + barometeret. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...