Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sorry, fatter ikke driten av det. :p
Hehe, okey. :) Da er det ikke å vente at jeg skal forstå det heller. For meg så gir det ingen mening og hvis det ikke gjør det for folk som kan matte så er bare forvirret.
Hehe, okey. :) Da er det ikke å vente at jeg skal forstå det heller. For meg så gir det ingen mening og hvis det ikke gjør det for folk som kan matte så er bare forvirret.
Tror kanskje jeg har rota litt det er IKKE x^8, men x_8(to the base of 8 - aner ikke hva dette heter på norsk). X_8 --> y_9. Jeg aner ikke hva det skal bety i det hele tatt jeg.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man gange med (x +- b) på hver side av en ulikhet? Hva gjør man da med ulikhetstegnet? Vet jo ikke om man ganger med et positivt eller negativt tall.

Skrevet (endret)

Vel jeg har en mengde tall:

 

1000

3110

6121

6041

3032

0042

1123

2113

 

x^8-->y^10

Tror kanskje jeg har rota litt det er IKKE x^8, men x_8(to the base of 8 - aner ikke hva dette heter på norsk). X_8 --> y_9. Jeg aner ikke hva det skal bety i det hele tatt jeg.

«x8 → y9» forstår jeg som «konverter tallet x med grunntall 8 til tallet y med grunntall 9». Hvis de oppgitte tallene er i åttetallsystemet, gir grunntallskonvertering følgende:

 

x_8	y_9	z_10
------------------
1000   0628   0512
3110   2176   1608
6121   4283   3153
6041   4230   3105
3032   2125   1562
0042   0037   0034
1123   0731   0595
2113   1451   1099

Endret av ....
Skrevet
Kan man gange med (x +- b) på hver side av en ulikhet? Hva gjør man da med ulikhetstegnet? Vet jo ikke om man ganger med et positivt eller negativt tall.

 

Mange pleier først å anta at (x + b) > 0, for så å sjekke svaret etterpå.

 

Selv synes jeg det er enklest å gange med (x+b)^2, som vi vet er positivt.

Skrevet

Denne finnes det både bevis og "bevis" for, av ulik matematisk presisjon. Jeg har sikkert ikke sett alle heller, men det jeg foreløpig liker best, er følgende spørsmål: Hvis 0,999... er forskjellig fra 1 - hvordan skal man uttrykke et tall som ligger mellom dem?

 

:)

Skrevet

Sliter litt med en innlevering. Jeg skal vise uten divisjon at (x^(2n+1) - 1) / (x - 1) går opp.

Om noen hadde hjulpet meg litt på vei hadde det vært strålende.

Skrevet (endret)
Sliter litt med en innlevering. Jeg skal vise uten divisjon at (x^(2n+1) - 1) / (x - 1) går opp.

Om noen hadde hjulpet meg litt på vei hadde det vært strålende.

Man vet jo at (x^(2n+1) - 1) kan skrives på formen a(x-n1)(x-n2)..., der n1,n2,... er nullpunktene. Om du setter inn x=1 blir (x^(2n+1) - 1) null for alle n>=0, så det må finnes en (x-1) faktor(som kan forkortes).

Endret av JeffK
Skrevet
0,999... = 1 - 0,000...1

 

 

Det som står der impliserer at desimalene til 0.999... aldri stopper, noe som er galt.

 

Det enkleste beviset som ikke burde gi noen tvil er nok bare å summere 0.9 + 0.09 + 0.009 + ...., som vi lærte i 3MX.

Skrevet
Sliter litt med en innlevering. Jeg skal vise uten divisjon at (x^(2n+1) - 1) / (x - 1) går opp.

Om noen hadde hjulpet meg litt på vei hadde det vært strålende.

Man vet jo at (x^(2n+1) - 1) kan skrives på formen a(x-n1)(x-n2)..., der n1,n2,... er nullpunktene. Om du setter inn x=1 blir (x^(2n+1) - 1) null for alle n>=0, så det må finnes en (x-1) faktor(som kan forkortes).

Nå er jeg ikke helt med. Setter jeg x=1 har jeg jo null i nevner.

Er helt ny på dette området, ikke gjort noen av denne type oppgaver før.

Skrevet (endret)

Kan noen hjelpe meg med den her?

 

post-89658-1193222953_thumb.jpg

 

Jeg har funnet ut at BE = 7,6 cm

 

Hvordan kan jeg finne vinkel E og lengden av EC ?

Endret av zyfah
Skrevet

1. Finn avstanden CD ved hjelp av avstanden AC og vinkel A og den rette vinkelen ADC. Det gjør du med cosinus.

 

2. Finn avstanden DB ved hjelp av avstanden CD og vinkelen DBC som forøvrig er den samme som vinkel A på grunn av at trekanten ABC er likebent. Det gjør du ved med tangens.

 

Se på den rettvinklede trekanten CDE. Nå kjenner du lengden på katetene CD og DB+BE.

 

3. Bruk Pytagoras med CD og DB+BE for å finne CE.

 

4. Bruk tangens med lengden på katetene for å finne vinkelen E.

Skrevet

Jeg har en oppgave til som jeg ikke helt får til.

 

A= g*h/2

og jeg kan disse sinus,cosinus og tangens.

 

Men jeg ser ingen måte å få det til på.

 

post-89658-1193321958_thumb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...