Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Geh, jeg fikk en matteoppgave på sesjon som jeg ikke klarte å løse. Den lød som følger:

 

A og B er 21 km fra hverandre. De begynner å bevege seg mot hverandre. A beveger seg mer 1.5 ganger så stor fart som B. B starter kl 16.54, men A starter kl 17.00. Når møtes de?

 

Jeg husker bare 3 av de 5 svaralternativene: 17.03, 17.10, og 17.15.

8457677[/snapback]

Her mangler opplysninger for at oppgaven skal kunne løses med et entydig svar.

Endret av JBlack
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Her mangler opplysninger for at oppgaven skal kunne løses med et entydig svar.

 

Ja man må ha noen opplysning som kan fortelle hvor fort de går. Sånn som det er nå kan de møtes når som helst.

 

Ellers vil jeg anbefale forelesning.no til alle som skal ha matteeksamen på høyskole og videregående nivå.

 

Amod

Skrevet
Her mangler opplysninger for at oppgaven skal kunne løses med et entydig svar.

8457945[/snapback]

 

Jeg har sikkert glemt av en opplysning. Egentlig litt ergelig, fordi jeg vil vite om jeg tippet rett.

Skrevet

Hvis B har en fart på 420 km/t, vil den være hos A iløpet av 3 minutter. Altså før A rekker å starte. Da hjelper det lite at A har 1,5 ganger så høy fart (630 km/t).

Og det er ingen begrensninger i oppgaven som sier at B ikke kan ha en fart på 420 km/t. :)

Skrevet

Har et bittelite fysikk spørsmål.

Noe jeg har helt glemt:

 

N = No * (1/2)^t/T

 

En formel for halvveringstid, skal flytte t/T ned og husker hvordan formelen blir.

 

N = No + t/t log 0.5

 

Det er noe sånt jeg skal fram til. Men husker det bare ikke. :hmm:

Noen som har peiling? :)

Skrevet

N = No * (1/2)^(t/T)

 

lg(N) = Lg(No * (1/2) ^(t/T)

lg(N) = lg(No) + lg((1/2)^(t/T) lg(a*b) = lg(a) + lg(b)

lg(N) = lg(No) + (t/T) lg(1/2) lg (a/b) = lg(a) - lg(b)

lg(N) = lg(No) -(t/T) lg(2)

 

osv.

Skrevet

var ikke sånn læreren viste det. :hmm:

 

Han mekket bare noe tilsvarende det andre jeg skrev, men husker ikke helt hva han gjorde og har prøve i morgen, så får vel ikke spurt han.

Skrevet (endret)

Noen som kan vise utledinga til volum av de forskjellige fasongene, som kule, kjegle, pyramide osv?

 

Og rakkerunge, blir det ikke - 1/10*(t/T)*Lg(2)?

Endret av chokke
Skrevet

At m deler n betyr at n = m*k. <a> = G. G har orden n, så a^n = G.

 

Videre har vi x^m = e, (a^r)^m = e, som gir r*m = s*n = s*m*k, som gir r = s*k.

 

Da har vi

a^k, a^(2k), ..., a^((m-1)k), a^mk = e, som er de m løsningene.

Skrevet (endret)
http://blink.dagbladet.no/user/files/8/87/...el/image001.gif

 

jeg skjønner det rett og slett ikke

8530153[/snapback]

Hypotenusen i den øverste trekanten er svakt bøyd. Du ser det lett hvis du ser hvordan hypotenusen krysser strekene i rutenettet i bakgrunnen.

8530259[/snapback]

fant ut noe

 

tan(1)=2/5 er forskjellig fra tan(2)=3/8. tan(3) = 5/13

1=lille trekant

2= middels trekant

3= hele trekanten

 

vinkel 1=21,8, vinkel 2=20,6.. dvs, de er ikke formlike!

 

vinkel 3=21,0

 

Det vil gjøre at hyptotenusen på hele trekanten aldri blir rett, men vil bue seg. Avhengig av om det er den store eller lille trekanten vil den enten bue seg innover eller utover.

 

Om den begynner med den store trekanten som i bildet 1, vil den starte med en liten vinkel, men for at den skap greie å ende på toppen, så må den bue innover, og arealet blir derfor mindre enn 13*5.

I den andre trekanten vil den starte med en stor vinkel, og må derfor bue utoverfor å ende på toppen, og arealet blir derfor større enn 13*5. Det gjør plass til et hull i midten.

 

alt er forskjøvet litt.. bra gjort å greie å skule det så godt--> synsbedrag

 

edit, en liten forbedring av zillers photoshop.. det er de små tinga som teller, og selv om mellomromma kanskje ikke så ut til å bety så mye, gjør det det..

Endret av venn
Skrevet (endret)

Jeg ble nettopp stilt overfor en oppgave som følger:

 

Man har 3 eggeglass hvorav ett inneholder en stein (man vet ikke hvor steinen er). Et eggeglass fjernes, dette er tomt. Hvor stor er sannsynligheten for at steinen er i hvert av de to glassene som står igjen? Altså sannsynligheten for at steinen er i glass 1 og sannsynligheten for at steinen er i glass 2. Glass 3 er da tomt og ikke lenger med på leken.

 

Edit: Skriv gjerne hvorfor du mener svaret blir som det blir.

Endret av Aldrack
Skrevet

Oppgaven fremstilles vanligvis med en mulighet for å bytte glass, og spørsmålet er da om det er lurt. Oppgaven du beskrives er ser ikke ut til å være problematisk - om du tar vekk ett av to tomme glass er det ett tomt og ett ikke tomt glass igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...