Gå til innhold

Jeg vil bli raskere, noen som har tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten å virkelig ha peil på dette..

 

Vil tro at eksplosiv styrke i beina kan gjøre mye med hurtigheten.. Altså spurte alt du faen orker i kanskje 20 meter, stoppe, og gjenta dette mange ganger.

 

Ellers vil jeg tro at dette har en del med genetikk og generell muskeloppbygging å gjøre.

Lenke til kommentar

teknikk er ALT, har du ikke bra løpeteknikk løper du heller ikke raskt.

 

vil du bli rask må du trene mye teknikk og eksplosivitet, gå til en friidrettsklubb og tren med dem. Ronny Deila trente med oss for å bli raskere ;):p

 

EDIT: viktig å heve knærne høyt når du løper. Husk å ikke bare løp f.eks 60 meter. en som bare løper 60 metre hele tiden blir ganske rask, men så stopper det også der...

løp alt fra 40 - 60 - 100 - 150 meter, begynn med 40 metre på en treningsøkt og øk lengden mer og mer. ta gode pauser mellom.

 

på f.eks 150 meter kan du begynne i ganske raskt tempo, og dermed øke etterhvert, ganske fort økning, og de siste 75 meterne løper du alt du har.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Veldig fin teknikk, dette lærte jeg av en proff spiller som spilte på åsane i norsk 1. divisjon som scorte 6 mål (tror jeg). Hoppe med beina samlet opp store trappetrinn. Veldig tungt men veldig god trening. Spensthopp øker eksplosivitet også. Spurtintervaller hjelper på. Det er mange gode triks du kan gjøre, men den med trappene er veldig god.

Lenke til kommentar
Men jeg tviler på at det er så lurt å trene seg alt for korte muskelfiber ;)

 

Edit: Og da jeg sa teknikk, mente jeg det som i springeteknikk

Helt riktig. Med tanke på at i tillegg til hurtighet er viktig med kondisjon, så er det ikke lurt å trene opp for korte muskelfibre. Du trenger riktignok ikke maratonmuskler (laaaaaange muskelfibre), men sprintermuskler er heller ikke å foretrekke.

 

Tenknikk er selvsagt også viktig, som flere allerede har vært inne på. Treneren for håndballaget mitt leide inn en dyktig friidrettsutøver på en trening. Da lærte vi masse om løpsteknikk osv. Personlig, så følte jeg at dette hjalp meg ganske mye. Så min oppfordring er: Spør treneren din om å leie inn en spesialist på området ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Viktig med god løpsteknikk, korte steg i starten med kneet relativt høyt.

Dette er selvsagt medfødt, man kan trene om ca 10-15% av muskelfibrene i kroppen. Resten blir som den blir. En som er født med en stor andel type I fibre, vil aldri bli rask.. Men derimot god i utholdenhetsidretter. Skal du bli sprinter må du ha medfødt type IIB fibrer, de kunne da aldri klart seg i lange løp.

Type IIA fibrer er en mellomting.

 

Det som er viktig for maksimal løpshurtighet er:

- evne til å oppfatte et signal for eks, en fotball raskt og riktig.

- RIKTIG og hurtig bevegelse, altså teknikk!

- stor maksimal styrke

- evne til å utvikle stor kraft hurtig

- muskulatur med stor andel av type II- fibrer

- God konsentrasjon når du løper

Lenke til kommentar
Ellers vil jeg tro at dette har en del med genetikk og generell muskeloppbygging å gjøre.

Den beste gudgitte egenskapen man kan ha som sprinter er å ha tynnere legger enn alle andre. Ikke alle kan bli sinnsykt raske. Bodybuildere har f.eks en annerledes kropsbygning enn sprintere. De beste sprinterene kommer forøvrig fra Kenya.

De beste sprinerne er afro-amerikanere, og har ganske kraftige legger. De beste langdistanseløperne kommer fra Kenya, og er som regel ganske små og tynne.

Lenke til kommentar
Ellers vil jeg tro at dette har en del med genetikk og generell muskeloppbygging å gjøre.

Den beste gudgitte egenskapen man kan ha som sprinter er å ha tynnere legger enn alle andre. Ikke alle kan bli sinnsykt raske. Bodybuildere har f.eks en annerledes kropsbygning enn sprintere. De beste sprinterene kommer forøvrig fra Kenya.

Hvorfor vinner ikke kenyanerne 100m og 200m da? Du må være veldig sterk i hele kroppen for å være sprinter. Kenyanerne er derimot veldig gode i langdistanse sammen med Etiopia

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...