Gå til innhold

Jeg vil bli raskere, noen som har tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helt riktig. Med tanke på at i tillegg til hurtighet er viktig med kondisjon, så er det ikke lurt å trene opp for korte muskelfibre. Du trenger riktignok ikke maratonmuskler (laaaaaange muskelfibre), men sprintermuskler er heller ikke å foretrekke.

Dette er bare tull. Forskjellige typer muskelfibre er noe du er født med. Muskelfibre type 1 vil si god evne til å løpe langt med middels til lav intensitet (langdistanseløpere). Type 2b vil si god evne til å utvikle stor kraft, hurtig (sprintere og "hoppere"). Mennesker med disse muskelfibrene kan hoppe høyt og løpe fort, men har dårlig utholdenhet. Type 2a er noe i mellom som er generelt ubrukelig :p. I bunn og grunn: Utholdenhet og løpshurtighet går ikke på tross av hverandre, med mindre du får så store muskeler at bevegelse av kroppen blir vanskelig. Du sier at det ikke er lurt å trene opp for korte muskeler? Bare tøy godt etter trening, så gjennoppretter du muskelens opprinnelige lengde.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

For å si det slik:

- Tren knebøy 3 ganger eller mer i uka, beinpress er også et godt alternativ men du blir sterkere av knebøy.

Når det gjelder fibertyper finnes det type I , IIA og IIB. Type 1 fibrene er lite eksplsive men til gjengjeld svært utholende, og kontraksjonshastigheten er høy noe som medfører at muskelen utvikler mindre kraft, fordi myosinghodene som sitter på aktinfilamentene ikke rekker å feste grep rundt muskelen. I type IIA og IIB fibrene skjer det omvendte. Altså det du bør trene er eksplosiv styrke. Type IIA fibrene er typiske fibre som fotballspillere har, siden fotball er en blanding av aerob og anaerob utholdenhet.

 

Trust me, jeg går på idrettslinja jeg vet.

Lenke til kommentar

Raskere regenerering av ATP i beina = raskere sprint..

Vet ikke om det er aktuelt, men her kan kreatin hjelpe på.

 

Jeg siterer; "Effektivt for hva da? La oss se nærmere på det. For det første så øker det prestasjonene under sprint og løft ved å støtte en raskere regenerering av ATP (musklenes energikilde). Sluttresultat: flere reps, raskere sprint."

 

http://www.iform.no/kosttilskudd/kreatin_for_muskler.shtml

Lenke til kommentar

Ok, punkt 1, hold deg unna kreatin. For at det skal ha noen effekt må det brukes sammen med riktig type trening, og helst under veiledning av noen som kan det. Kreatin er forresten et omdiskutert tema, en del som mener at det ikke vil gi deg noen særlig effket, i hvertfall ikke som "sprinter".

 

Problemet ditt som fotballspiller er at du ikke har mulighet til å bruke noe særlig løpsteknikk. Bra sprintteknikk er som nevnt her høye kneløft, og et middels-langt steg. Dette er vanskelig å kombinere med å føre en ball bortover bakken..

 

Som fotballspiller er det kortsprint du er ute etter å trene. Sprintene du kommer til å løpe er fra 10-40m, altså temmelig kort i forhold til lange sprintdistanser (f.eks. 400m). Du bør trene korte intervaller med relativt lang pause. Vekttrening kan også brukes, men dette kommer veldig an på alder, og du må ikke trene for mye. Friidrettsutøvere bruker vekttrening, men sammen med mye løping. Du kommer antageligvis ikke til å trene løping 5 ganger i uka, siden du har fotballtreninger ved siden av. Trener du for mye vekter i forhold til hvor mye du løper blir du heller tregere enn raskere.

 

Det beste rådet er å ta kontakt med en friidrettsklubb, evt. få fotballklubben til å leie inn en ekstern trener på området. Vanskelig å vite hvilket nivå du er på, siden jeg ikke vet hvor gammel du er. Men er ganske sikker på at du vil tjene på å trene friidrett 1-2 ganger i uken, og heller droppe en fotballtrening i uka. Dette er ikke noe du trenger å holde på med i flere år, men hvis du holder på i en friidrettsklubb noen måender kommer du til å lære en del om løping, og du vil evt. kunne fortsette mer på egenhånd senere.

Lenke til kommentar

Ja, for all del hold deg unna kreatin. Jeez, skulle fan med tro dere trodde kreatin var et dop. :!: Kreatin har ingen dokumenteret farlige bivirkninger.

 

Det gir rett og slett musklene bedre anaerob energi under høy/middels høy belastning. Det tar også lengre tid før melkesyren slår til da kreatin bryter ned det. Men men... får gjøre som du vil. :thumbup:

Endret av Chris88
Lenke til kommentar
Ja, for all del hold deg unna kreatin. Jeez, skulle fan med tro dere trodde kreatin var et dop. :!: Kreatin har ingen dokumenteret farlige bivirkninger.

 

Det gir rett og slett musklene bedre anaerob energi under høy/middels høy belastning. Det tar også lengre tid før melkesyren slår til da kreatin bryter ned det. Men men... får gjøre som du vil. :thumbup:

.. Sier ikke at kreatin er et ulovlig dop, men det er jo lite poeng i å begynne med kreatin når det ikke vil gi noen virkning, det er jo ganske dyrt. Skal kreatin ha noen effekt må det brukes seriøst. Like greit å holde seg unna slike omdiskuterte midler, spise multivitaminer og ta tran :p Det viktigste er å ha et bra kosthold, og huske på å "fylle" opp kroppen (med mat) etter trening.

Lenke til kommentar

Ja, så klart. Kreatin er ikke en førsteprioritering, men kroppen har visse begrensninger om man ikke passer på kostholdet som du sier. Da kan det være lurt å "holde lagerene fulle" med energi om jeg skal si det slik.

Kreatin virker ikke på 30% av de som prøver det p.g.a. de har allerede et naturlig lager med kreatin i musklene.

Jeg har brukt det nå i 2 måned og jeg kjenner sterk framgang både på det utholdne og i styrke, det varierer sikkert litt fra person til person.

Kan være lurt å trene mye anaerob trening om han skal ha raskere sprint, men da vil jeg si at kreatin absolutt ikke er å overse. 180 spenn for 0,5 kg vil holde en stund. Det vil garantert hjelpe deg med å nå deg dit de siste meterene når du er utslitt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Du er altså 16 år, og bruker kreatin? Hva slags idrett driver du med? Hvordan har du målt fremgangen? Hvordan vet du at det er kreatinen som har gitt deg denne fremgangen og ikke bare treningen?

 

Det vil garantert hjelpe deg med å nå deg dit de siste meterene når du er utslitt. 

 

Dette vil jeg si er bare tull. Man har ingen garanti for at det vil hjelpe. Vil oppfordre til å ikke bruke slike midler når man fortsatt er ung og i utvikling. Spis sunt, og ta en multivitamin, det er nok!

Lenke til kommentar

Jeg trener for det meste "Strength og Endurance" på 3T 3 ganger i uken. Følger RYP programmet.

 

Eks:

Den første måneden jeg trente slet jeg med 30 x 10 reps på tricepspressen. Nå tar jeg uten større problemer 45 x 10. Samme gjelder med de andre maskinene med samme vekter har hatt en proporsjonal økning.

Det er det at kroppen henter seg inn så fort etter en periode med belastning. Før hadde det bare sagt stopp, nå er det slik at jeg kan presse meg enda litt til.

 

Bruke slike midler, ja. Skulle tro du har fått et litt feil inntrykk av dette.

Kreatin finnes naturlig i kjøtt (5-7 gram pr. kg rått kjøtt), det reduseres ca 30% etter tilberedning. Spiser du da noen kilo kjøtt vil du få i deg like mye kreatin som jeg får i meg på en dag (5 gram). Det vil da altså være like "voldsomt" det da?

Nei, vil helst ikke vandre langt ut i intet med denne diskusjonen å få tråden stengt. Han får gjøre som han vil.

 

Du kan alltids ta en tur innom; http://www.tech-nutrition.com

Lenke til kommentar

Slapp av, jeg vet hva jeg snakker om. Søk litt rundt, så vil du finne ut at det er forskjellige oppfatninger av hva kreatin gjør. Ville forresten ikke anbefale å lese om "informasjon" rundt kreatin av et firma som selger det.. :p Les heller f.eks. hva friidrettsforbundet skriver om kreatin du..

 

Enig med deg at vi ikke bør fortsette dette med kreatin her, men syns det er greit å nevne siden det ble anbefalt tidligere i tråden. btw er det ikke vanlig å spise noen kilo rått kjøtt om dagen.. ;)

 

Til trådstarter: Hold deg unna kreatin, vil gi deg meget liten til ingen effekt. Ta konakt med en friidrettsklubb for å få greie på hvordan bli raskere!

Endret av glotón
Lenke til kommentar

Jessda, disse idrettsforbundene vet hva de snakker om. Jeg baserer det jeg sier på fra sider som; www.iform.no/www.tech-nutrition.com/www.trim.no osv.. Div, helsekostsider.

 

Tech-nutrition hadde fått påstander mot at produktene demmes var urene fra et av de der forbundene, noe som viste seg og ikke stemme. Du har egentlig dårlig grunnlag for de påstandene dine, spesielt den siste "konklusjonen" din.

 

Det med kjøtt var bare et eksempel.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har trent aktiv styrketrening 5 ganger i uka i ca 2 år nå..

Har brukt kreatin i ca 6 mnd.

Etter at jeg starta tok det noen uker, så merka jeg at utholdenheten min er blitt bedre, styrken er blitt bedre, og jeg pisser som aldri før :D

Ser ikke noen grunn til at han IKKE skal ta det, greit nok, det er dyrt, men hvis han har råd til det så la han ta det, han har fått framgang etter at han tok det..

Kan du komme med noen argumenter for at han IKKE skal ta det? Noen seriøse lissom? Ikke slike du kommer på selv, og kan vise til en kilde?

Lenke til kommentar
Jessda, disse idrettsforbundene vet hva de snakker om. Jeg baserer det jeg sier på fra sider som; www.iform.no/www.tech-nutrition.com/www.trim.no osv.. Div, helsekostsider.

 

Tech-nutrition hadde fått påstander mot at produktene demmes var urene fra et av de der forbundene, noe som viste seg og ikke stemme. Du har egentlig dårlig grunnlag for de påstandene dine, spesielt den siste "konklusjonen" din.

 

Det med kjøtt var bare et eksempel.

 

Ja, ja, ja.. En del av produsentene som produserer kreatin produserer også andre ulovlige stoffer. Derfor kan det være en viss fare for at det vil kunne finnes rester i andre midler de produserer, f.eks. kreatin. Jeg sier ikke at de gjør dette med vilje, og det har ca. null å si for hobbypumpere. Men for de som driver med en konkurranseidrett er dette veldig viktig, da man kan bli tatt i dopingkontroll uten å ha brukt det med vilje. Dette er det mange eksemper på, toppidrettsutøvere som har brent seg på kosttilskudd fordi det har vært rester fra andre produkter.

 

Vet ikke hvilken "konklusjon" du viser til, men hvis det var det med kjøtt var det mer en spøk enn en konklusjon.

 

Vel, jeg har trent aktiv styrketrening 5 ganger i uka i ca 2 år nå..

Har brukt kreatin i ca 6 mnd.

Etter at jeg starta tok det noen uker, så merka jeg at utholdenheten min er blitt bedre, styrken er blitt bedre, og jeg pisser som aldri før 

Ser ikke noen grunn til at han IKKE skal ta det, greit nok, det er dyrt, men hvis han har råd til det så la han ta det, han har fått framgang etter at han tok det..

Kan du komme med noen argumenter for at han IKKE skal ta det? Noen seriøse lissom? Ikke slike du kommer på selv, og kan vise til en kilde?

 

Jeg har ikke sagt at kreatin er satan selv, og at det gir effekt i f.eks. styrketrening er mange enige om, noe annet har jeg heller ikke sagt. Men å ta for trådstarter å ta kreatin for å bli raskere er og blir bare tull. Kreatin må brukes i et seriøst treningsopplegg, og gjerne under oppsyn av noen som vet hva de driver med. Ikke folk som har lest litt her og litt der, og dermed tror de er eksperter.

 

men hvis han har råd til det så la han ta det, han har fått framgang etter at han tok det..

 

Har heller ikke sagt til Chris88 at han skal slutte med det. Oppfordringen, hvis det skulle være uklart, var til trådstarter.

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Hold deg unna kreatin, vil gi deg meget liten til ingen effekt. Ta konakt med en friidrettsklubb for å få greie på hvordan bli raskere!

 

Vil si det var en litt vel hard "konklusjon".

 

Det er hovedsakelig snakk om å restituere musklene raskere under og etter belastning. Jeg prøver å filtrere ut den mest troverdige informasjonen jeg finner.

Anbefaler du leser gjennom denne her; http://www.iform.no/kosttilskudd/kreatin_for_muskler.shtml

 

Da er det din egen jobb å ta opp den informasjonen du synes virker mest troverdig. :w00t:

Lenke til kommentar

Aha, det var den konklusjonen du mente..

 

Den vil jeg stå fast ved. I trådstarters tilfelle vil det være bedre å skaffe seg et godt sprintprogram og en bedre løpsteknikk. Først når du har holdt på med dette lenge og ikke føler du får noen fremgang, da er det du bør begynne å vurdere f.eks. kreatin.

Lenke til kommentar

Kreatin

 

Kreatin er vel det stoffet det er forsket mest på innen kosttilskudd

Siden det benyttes av idretsfolk verden over.

Selv bruker jeg kreatin og det fungerer meget bra,

vektøkningen var mellom 1,5 og 2 kg etter 4uker,

Det varierer etter hvor fulle lagre man har genetisk.

noe som forutsetter at man drikker 3-4liter mer vann enn man ellers ville ha gjort.

Det er for de kreatinet trekker vannet inn i muskelen,og drikker man ikke nok vann da ,vil kreatinen ta vannet du allerede har i kroppen.

Da blir resultatet slapphet og hodepine.

ATP/CP (kreatinfosfat) som energisubstrat er mest aktuelt de første 10-20 sekundene av en aktivitet ,så det er innen vektløfting man virkelig får bruk for det.

Utholdenhetstrening ,der hjelper kreatin med å forbrenne melkesyre.

kreatin er ikke dyrt,med tanke på at man tar 2-5 gram om dagen og

det er 500 gram i en boks til 198kr inkl frakt.

Du kan blande kreatin i det meste som er i væskeform, unntatt sterke syrer eller baser. kreatin bør ikke stå oppløst i væske i flere timer, da det brytes raskt ned

 

Om du er redd for å prøve kreatin pga du tenker du ikke trener hardt nok,

vil jeg fortsatt annbefale deg å kjøpe en boks.

Professor ved *NTNU og det medisinske fakultet gikk offentlig ut og annbefalte

kreatin bruk til alle studenter.

Nyere forskning hadde vist at kreatin forbedret hjerneaktiviteten ,ble mere konsentrert og ga en bedre hukommelse.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...