Gå til innhold

Pc tannhelse og cola.


gjermundnes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

25år, drikker moderate mengder med brus, 1 hull. Pusser tenna en gang om dagen, røfflig. Er ikke spesielt neatfreak på det, har tannleger i familien, så jeg slipper unna skyhøye regninger.

 

Men tann-emalje er jo ganske så individuelt. Noen har sterke tenner, noen har ikke. Uavhengig av brus-inntaket og hvor godt man steller tenna.

Lenke til kommentar
18 år, drikker nesten aldri Cola. Hadde derimot ett hull hos tannlegen sist jeg var der :(

 

Forøvrig: Vil du ha hvite tenner? Drikke FANTA LEMON 24/7. Et forsøk på skolen gjorde tennene hvite som snø etter en uke i FANTA LEMON.. Merkelige saker spør du meg..

Dette må jeg seriøs prøve!

Lenke til kommentar

ha denne skal jeg nok vinne, vist jeg hadde gidda å telle antall hull jeg har hatt opp i gjennom tidene, når jeg var oss tannlegen sist hadde jeg 24 hull, dvs ett hull per tann

12 hull som er 1 på tannlegens hull skala(behøver ikke å borres med bedøvelse

10 hull som er 2 på tannlegens hull skala(borres med bedøvelse)

2 hull som er 3 eller 4 på tannlegens hull skala (3borres med bedøvelse fordi det ligger innpå nerva og 4 borres uten fordi nerva er dau)

0 hull som ligger som nr 5 på skalaen(da er det betennelse i tannroten og da må tankjøttet skjæres opp for å få fiksa den

 

så det var en som påsto at sukkerfri brus ikke er farlig for tennene det er tull det er ph verdien i brusen som bestemmer om den skader tennene (sure ting løsner opp kalk nøytrale og basiske gjør ikke) cola har en ph verdi på ca 2 og melk har en verdi på ca 10, så selv om du blander masse sukker oppi melk så er den ikke så skadelig for tennene som sukkerfri brus som er surt som fy.

Lenke til kommentar

Når jeg gikk i 7. hadde jeg fire hull, men et av dem var i den løse tannen min så jeg trengt bare å borre i tre tenner. Jeg fikk valget mellom bedøvelse eller ikke og tok ikke (Uæh, heller litt vondt enn sprøyte!) Ellers har jeg aldri hatt hull...

 

Nå må det jo bli tatt med at jeg ikke får lov å spise hurtigmat siden av datan, og at brus kun er tilgjengelig fredagkveld og lørdag + middager. (Og da er det Pepsi Max som ruuler bordet!)

Lenke til kommentar

16 år, mye brusdrikking, aldri hatt hull. Jeg er faktisk litt påpasselig, hvis jeg drikker brus rett før jeg skal legge meg pleier jeg alltid å ta et glass melk etterpå før jeg pusser tenna, siden syren i brus gjør emaljen bløt og man kan skade den om man pusser rett etterpå, innenfor 30 minutter, og melka motvirker syrene i brusen. Så, om ikke dere visste det, drikk melk før dere pusser tenna!

Lenke til kommentar
18 år, drikker nesten aldri Cola. Hadde derimot ett hull hos tannlegen sist jeg var der  :( 

 

Forøvrig: Vil du ha hvite tenner? Drikke FANTA LEMON 24/7. Et forsøk på skolen gjorde tennene hvite som snø etter en uke i FANTA LEMON.. Merkelige saker spør du meg..

Dette må jeg seriøs prøve!

Me too. Drikker mye light-produkter, og har vel kanskje litt gule tenner ja.

Lenke til kommentar

null hull her!!! er såpas (fersk) datanerd at jeg ikke har fått noen hul....skal prøve å holde meg vekk fra hullene selv om det blir litt tid foran pc`en om dagen (dikker ikke cola heller...skal jeg drikke brus så er det en av fanta-ene som gjelder)

Endret av Iversen99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...